یاوری گفت: احتمال توقف حرکت ترن‌ست‌ها تا دو ماه آینده به دلیل عدم وجود سیاست‌های حمایتی پس از نوسانات ارزی وجود دارد.

هشدار توقف سیر ترن‌ست‌در شبکه ریلی تا ۲ ماه آیندهiبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن یاوری مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل ونقل ریلی با بیان اینکه قطار‌های ترن‌ست نسبت به سایر واگن‌ها از تکنولوژی بالاتر و به‌روزتری برخوردارند، افزود: تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد تامین یکسری از این قطعات را از طریق خرید از خارج انجام دهیم، اما عملا با قیمت‌های فعلی، بهره‌برداری از این قطار‌ها نهایتا تا یکی دو ماه آینده قابل انجام است.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل ونقل ریلی با بیان این‌که عدم بهره‌برداری از این قطار‌ها بستگی به تصمیم هیئت مدیره دارد، افزود: اگرچه با مهندسی معکوس سعی کردیم قطعاتی از این نوع قطار‌ها را تولید کنیم، اما امکان تولید برخی از قطعات وجود ندارد و با شرایط و قیمت‌های فعلی عملاً راهبری ترن‌ست‌ها نیز ممکن نیست. به‌عنوان مثال گیربکسی که تا یک سال پیش به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ تومان خریداری می‌شد هم اکنون با قیمت ۵ میلیارد تومان باید خریداری شود و با این شرایط امکان سیر ترن‌ست‌ها وجود ندارد.

وی بیان کرد:‌ در مورد سایر واگن‌ها نه با شدت ترن‌ست‌ها که حجم قطعات خرید از خارج در مورد آنها زیاد است، هم اگر حمایت دولت از این صنعت نباشد قطعا واگن‌های دیگر در زمان دیرتری دچار مشکل می‌شوند. حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از تولید قطعات واگن‌های عادی داخلی‌سازی شده و فقط در تامین برخی از قطعات وابسته مانند سیستم چرخ و ترمز وابستگی خارجی دارد، اما افزایش قیمت‌ها در پروسه زمانی طولانی‌تری بالاخره واگن‌های عادی را هم درگیر خواهد کرد.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل ونقل ریلی با بیان این‌که در ترن‌ست‌ها ۵۰ درصد وابستگی خارجی وجود دارد، افزود: یکی از دلایلی که داخلی‌سازی قطعات ترن‌ست‌ها در مقایسه با سایر واگن‌ها کندتر انجام می‌شود تیراژ پایین آن‌ها در حدود ۹۰ واگن است؛ چراکه واگن‌های عادی که آلمان تولید کرده و هنوز در سیستم ریلی کشور هم فعال هستند و یا ناوگان تولیدی با تیراژ ۳۰۰ واگن فعال هستند و از تیپ واگن‌هایی هستند که قطعات‌شان از نظر اندازه‌ای به یکدیگر می‌خورد.

یاوری تاکید کرد: اگرچه سعی ما این است که وابستگی‌مان را در ترن‌ست‌ها نیز کم کنیم، اما هم اکنون ، درباره حمایت دولت از تامین قطعات ترن‌ست‌ها خبری نشنیده‌ام. ترن‌ست‌ها پرسرعت‌ترین قطار‌های ایران هستند و از این باب اهمیت دارند و باید در خط باقی بمانند. خواهش ما این است که در دولت نگاهی ویژه به این صنعت ایجاد شود؛ چراکه این صنعت نسبت به صنعت هوایی وابستگی خارجی کمتری دارد و با یک حمایت کوچک هم دستاورد‌های زیادی برای کشور به همراه دارد.

 انتهای پیام/

ترانست ها پرسرعت ترین قطارهای ایران هستند

برچسب ها: خبر اقتصادی ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار