قائم مقام راه آهن مطرح کرد؛

ساخت ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی تا افق ۱۴۰۴/ خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از طریق تأمین سرمایه بورس

عاشوری گفت: تا افق ۱۴۰۴ باید، ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی ساخته شود که تاکنون ۱۲ هزار کیلومتر آن انجام شده است.

ساخت ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی تا افق ۱۴۰۴/ خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از طریق تأمین سرمایه بورسبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین عاشوری قائم مقام  شرکت  راه‌آهن جمهوری اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه در حوزه راه‌آهن نواقصی وجود دارد، گفت: باید رسانه‌ها از راه‌آهن در زمینه عدم توسعه کافی و فقدان ساخت شبکه ریلی متناسب با نیاز جامعه، مطالبه گری کنند.

وی ادامه داد: ایمن بودن یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های راه‌آهن نسبت به سایر حوزه‌های حمل ونقل است و باید دولت در تخصیص منابع به این بخش توجه جدی‌ داشته باشد.

قائم مقام راه‌آهن با بیان اینکه حمل ونقل ریلی یک هفتم حمل ونقل جاده‌ای، سوخت مصرف می‌کند، افزود: این میزان صرفه جویی سوخت، نمونه بارز اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درحوزه حمل ونقل ریلی است.

عاشوری با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی ۵۰ برابر ایمن‌تر از حمل ونقل جاده‌ای است، افزود: کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، یکی دیگر از  مزایایی بخش حمل ونقل ریلی نسبت به سایر حوزه‌هاست و باید سعی کنیم سهم ریل از جابجایی مسافر را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه باید تا افق ۱۴۰۴،  ۲۵ هزار کیلومتر ریل در کشور ایجاد کنیم، افزود: متاسفانه تاکنون تنها ۱۲ هزار کیلومتر ریل در کشور ایجاد شده و این آمار نشان می‌دهد که فاصله زیادی تا این چشم‌انداز داریم و از سوی دیگر تا سال  ۱۴۰۴ زمان زیادی باقی نمانده است و باید سعی کنیم با همت تمامی حوزه‌های حمل ونقلی به اهداف در نظر گرفته شده در این بخش برسیم.

قائم مقام راه‌آهن با اشاره به اصلاح ساختار راه‌آهن گفت: در چنین شرایطی زیرساخت‌های ریلی متناسب با تقاضا و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، رشد نکرده و این در حالی است که توسعه خطوط ریلی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه حمل ونقل ریلی به شمار می‌رود.

عاشوری به استفاده از ابزارهای نوین مالی برای تأمین مالی پروژه‌های ریلی اشاره کرد و افزود: هنوز در آغاز راه هستیم، بخش خصوصی راه‌آهن با دو شرکت فعال در حوزه تأمین سرمایه  وارد مذاکره شده‌ و توانسته‌ایم  ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از طریق  بورس خریداری کنیم.

وی توضیح داد: شرکت راه‌آهن تمایلی برای ورود به حوزه ساخت ندارد، تنها وظیفه ما فعالیت در حوزه بهره‌برداری است اما برخی از موارد از سوی دولت به ما تکلیف می‌شود و ما چاره‌ای جز ورود به آنها نداریم.

قائم مقام راه‌آهن افزود: برخی  پروژه‌ها از جمله راه‌آهن رشت-آستارا به راه آهن  تکلیف شده و باید تا پایان ساخت پروژه همکاری کنیم.

عاشوری با بیان اینکه مشوق‌های بسیاری برای ورود سرمایه‌گذاران به راه‌آهن وجود دارد، اظهار کرد: هنوز از این مشوق‌ها به درستی استفاده نشده و باید از پتانسیل‌های موجود در حوزه TOD و سرمایه‌گذاری در حمل ونقل مسافری، باری و احداث زیرساخت‌ها اطلاع‌رسانی درستی شود.

انتهای پیام/

حمل و نقل ریلی ۵۰ برابر ایمن‌تر از حمل ونقل جاده‌ای است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار