وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

جذب فاینانس برای تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان/ اتصال گاز شهر‌های سیستان و لوچستان سرعت بگیرد

اسلامی از برنامه‌ریزی برای جذب فاینانس خط آهن چابهار - زاهدان بابت تکمیل این خط، خبر داد.

جذب فاینانس برای تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان/ اتصال گاز شهر‌های سیستان و لوچستان سرعت بگیردبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان بعدازظهر امروز در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

در این جلسه که به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عنوان جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، معاونان وزارتخانه‌های مرتبط استان سیستان و بلوچستان، استاندار این استان، نماینده، ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، معاونان قرارگاه خاتم‌الانبیاء و جمعی از نمایندگان مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس، حضور داشتند.

در این مراسم وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس جلسه، اظهار داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد روی محرک‌های اقتصادی تمرکز کند. پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید تکان‌دهنده باشد و تغییرات اساسی ایجاد کند.

اسلامی ادامه داد: شیلات نجات‌دهنده بخش مهمی از اقتصاد و ظرفیت اقتصادی مردم این استان است. محوری‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین کار همین صیادی و شیلات در این استان است. مردم منطقه هم در این فن تخصص دارند و هر چه زمینه اشتغال در این حوزه فراهم شود شرایط فراهم است.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان، افزود: صید و صیادی و کشتی‌های صیادی می‌تواند صنعتی هم شود ضمن آنکه تسهیلات ۷ درصدی در این حوزه ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: بنادر چندمنظوره و بنادر صیادی در اختیار این استان است و سازمان برنامه و بودجه هم در واگذاری آن تصویب‌نامه داده و کار‌ها انجام شده است.

اسلامی ادامه داد: حجم اقتصاد استان سیستان و بلوچستان بیش از ۷ هزار میلیارد تومان است و ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارد. منطقه آزاد هم که در این استان وجود دارد بنابراین شکوفایی اقتصاد سیستان و بلوچستان از محل همین دریا، صیادی و آبزی‌پروری است.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فراخوان‌های جذب سرمایه‌گذار برای استان سیستان و بلوچستان را دنبال کند.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت و معدن و تجارت و اشتغال در بخش اقتصاد مقاومتی سرفصل‌ها و فرصت‌ها وجود دارد باید محرک‌های اقتصادی را بیاورند تا در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شود.

اسلامی با بیان اینکه یکی از دیگر محرک‌های اقتصادی منطقه توسعه ریلی است، گفت: خط آهن موجود زاهدان - میرجاوه باید بهسازی و تقویت شود تا راندمان ترانزیت ریلی ما افزایش یابد.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین قطار که به سمت زاهدان می‌آید دچار مشکل شن‌های روان است که باید وزارت راه و راه‌آهن آسیب‌پذیری خط را کاهش دهند.

وی ادامه داد: مقرر شده است در خط آهن زاهدان - میرجاوه سه خطه شود تا امکان تردد قطار‌های ایرانی و پاکستانی فراهم شود.

اسلامی افزود: حتماً بهسازی محور بم - زاهدان در بحث شن‌های روان جزو پروژه‌های دارای اهمیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: محور جاده‌ای چابهار - ایرانشهر باید به سرعت بهسازی شود.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: همچنین ضرورت دارد در راه‌آهن چابهار - زاهدان مسیر از بندر تا منطقه آزاد و از زاهدان تا خاش جزو اولویت‌های تکمیل قرار گیرد.

اسلامی افزود: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی باید از منابع اشتغال روستایی و تسهیلات ارزان قیمت در حوزه مسکن حمایت کرد.

وی تأکید کرد: تهیه نقشه راه توسعه سیستان و بلوچستان مهمترین اقدام پیش‌روی استاندار این استان خواهد بود. ما باید پیوسته مطلع باشیم که طبق کدام نقشه راه برای توسعه حرکت کنیم.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان افزود: تغییرات اقلیم همواره موجب شده است برنامه‌ها با مخاطرات مواجه شوند و بیش از همیشه نیازمند نقشه راه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به سفری که معاون اول رئیس جمهور به زودی به استان سیستان و بلوچستان خواهد داشت ضرورت دارد چندین تصویب‌نامه تهیه شود تا در مذاکرات حین سفر وی مصوباتی داشته باشیم.

اسلامی به لزوم توجه به صنایع معدنی، اکتشافی و بهره‌برداری گفت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ مواد معدنی چیزی کمتر از جدول مندلیف ندارد وزارت صنعت و ایمیدرو باید در بحث اکتشافات و بهره‌برداری که صادرات‌محور است به عنوان محرک اقتصادی در این استان ورود کند.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: ضرورت دارد به تولید میوه‌های گرمسیری خصوصاً در زرآباد توجه خاص داشته باشد. 

وی گفت: به دنبال جذب فاینانس برای تکمیل خط آهن محور شرق هستیم تا به بندر متصل شود.

اسلامی تأکید کرد: طرح حوزه آبخیزداری و آب‌بندهای کوچک باید در استان اجرا شود.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه اتصال گاز باید در شهرهای استان به سرعت دنبال شود، گفت: امروز که با خشکسالی و نبود کشاورزی در استان مواجه شده‌ایم ضرورت دارد مشاغل خانگی و مشاغل جایگزین گسترش یابد و طرح‌های اشتغال فراگیر با آب کم و یا بدون آب دنبال شود و به این ترتیب مشاغل دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به منطقه بیایند. 

وی ادامه داد: توسعه گردشگری در جنوب استان سیستان و بلوچستان ضروری است، باید سبد گردشگری تولید شود و بسته خط هوایی به قامت و غیره داشته باشیم. 

اسلامی به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: مناطقی نظیر کوه‌های مریخی، منطقه گل‌افشان‌ها، سواحل زیبای چابهار و بسیاری دیگر از موهبت‌های خدادادی منطقه جاذبه‌های بزرگی برای گردشگری است. 

وی با تأکید بر اینکه توسعه سواحل مکران و طرح‌های مصوب باید اجرا شود، گفت: مدیرکل‌های استان وظیفه ایجاد تحول در پروژه‌های را دارند، قرار نیست با بودجه دولتی برای خود اقلیمی درست کنیم و فقط به فکر کارهای اداری باشیم. 

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: امروز مصوبات جلسه قبل ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان‌وبلوچستان مرور شد ۸۰ درصد مصوبات اجرایی شده بود که اغلب ردیف دولتی داشت.

در حاشیه مراسم استاندار سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفری که معاون اول رئیس جمهور به زودی به این استان خواهد داشت بخشی از مجوز‌های تحرک‌بخشی در حوزه اقتصاد که مصوبه جلسه امروز است محقق خواهد شد.

موهبتی افزود: سیستان و بلوچستان در وضعیت آبی بسیار بدی به سر می‌برد. به ۱۴۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود و ۱۵ لیتر در شبانه روز به آنها آب می‌دهیم. 

وی با بیان اینکه هیرمند ۲ سالی است که خشک شده است، گفت: مطالعات در حوزه آب‌های ژرف در این استان در حال انجام است ضمن آنکه معتقدیم باید موضوع انتقال آب از دریای عمان تسریع یابد که این موضوع در کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسیده است تا بدین ترتیب در قالب کنسرسیومی با ۱۲ شرکت آب از دریای عمان به این استان برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گاز وارد استان شده است، اظهار داشت: به دلیل پاره‌ای مشکلات فقط به زاهدان و ایرانشهر گاز آمده است. همچنین در شهر زابل تا دوراهی زابل - زاهدان پیمانکار اجرای خط لوله گاز مشخص شده است و از دوراهی زابل تا شهرستان زابل در حال برگزاری مناقصه برای اجرای خط لوله گاز هستیم.

موهبتی تأکید کرد:‌ مهم‌ترین مطالبه ما پیاده‌سازی طرح توسعه محور شرق است که سند آن در دهه ۶۰ در دولت مصوب شد.

وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی چابهار به ظرفیت‌های مناسبی رسیده است اما ظرفیت جاده‌ها و خطوط ریلی استان مناسب نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار