مدیرعامل راه آهن مطرح کرد؛

اجرای طرح TOD در راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی/ رشد عملکرد مسافری و باری راه‌آهن در سال جاری

محمدزاده با اشاره به رشد عملکرد راه‌آهن گفت: تاکنون در حوزه تن کیلومتر نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم و تا پایان امسال به عدد ۳۵ میلیارد تن کیلومتر دست‌ می یابیم.

اجرای طرح TOD در راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی/ رشد عملکرد مسافری و باری راه‌آهن در سال جاریبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اجرای طرح TOD در راه‌آهن نیشابور از سوی مسئولان شهری، نماینده استان و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی مورد استقبال قرار گرفت.

سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن در این خصوص گفت: زمان آغاز این طرح بستگی به میزان استقبال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران از آن دارد و بر اساس آن، این ایستگاه در بخش‌های مختلف خدمات ارائه خواهد داد.

وی در جمع نمایندگان مجلس، با تشریح عملکرد راه‌آهن در سال جاری و مقایسه آن با مدت زمان مشابه افزود: تاکنون در حوزه تن کیلومتر نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم به عدد ۳۵ میلیارد تن کیلومتر دست‌یابیم.

مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه میزان حمل بار کشور در سال ۸۴، ۱۹.۵ میلیارد تن بوده و در سال ۹۲، به عدد ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر رسیده بود، گفت: راه‌آهن در ۴ سال گذشته از عدد ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر دست یافته و اگر بتوانیم به ۳۵ میلیارد تن کیلومتر برسیم، رشد بی‌سابقه و رکود حمل بار ریلی را خواهیم داشت.

محمد زاده از رشد بخش مسافری در سال جاری خبر دارد و گفت: در مسیر‌های منتهی به مشهد ۱۷ درصد و در کل کشور ۱۳ درصد رشد و میزان تَن کیلومتر کشور در سال گذشته ۱۳.۶ میلیارد تن کیلومتر (نفر کیلومتر) بوده و می‌توان گفت: امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای جبران کاهش ناوگان مسافری، تدابیری از سوی دولت اندیشیده شده است، افزود: امیدواریم با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه و دولت داشته‌ایم بتوانیم با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون برنامه بودجه، امکان ارائه تسهیلات خرید ناوگان باری و مسافری را به بخش خصوصی فراهم و این بخش را توسعه دهیم.

محمدزاده با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه خرید ناوگان مسافری، گران و قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری جاده‌ای نیست، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش باید برای سرمایه‌گذار جذاب باشد و ایجاد انگیزه کند.

مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه اگر سرمایه‌گذاری جذاب نباشد بخش خصوصی وارد میدان نخواهد شد، گفت: با توجه به تحولات ارزی به طور متوسط اعتبار مورد نیاز هر واگن یک میلیارد تومان است و از یک سو ناوگان مسافری وضعیت ویژه‌ای داشته و هزینه نگهداری آن بالا است و از سوی دیگر قیمت بلیت از سوی دستگاه‌های مختلف کنترل می‌شود که این امر باعث زیان سرمایه‌گذاران شده و اگر مدیریت نشود، شاهد سرمایه‌گذاری جدید نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه اقدامات لازم از سوی ایران برای پروژه تهران- مشهد انجام شده و منتظر هستیم تا چینی‌ها تأمین مالی را آغاز کنند گفت: دلیل به طول انجامیدن این پروژه مسائل بانکی میان دو کشور است که از طرف بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود.

وی در ادامه وضعیت راه‌آهن را مطلوب خواند و با اشاره به ۷ پروژه تعریف شده در این ایستگاه افزود: همچنان مشغول ارتقای ایستگاه‌های مسیر تهران- مشهد هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، ناوگان ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار