فناوری‌ها یک‌سال بزرگ‌تر شدند / خوب‌ها و بد‌ها کدامند؟

با آغاز سال نو میلادی منتقدان دنیای فناوری به بررسی روند رشد تکنولوژی در سال گذشته پرداخته اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  فناوری‌ها هنوز راه درازی در پیش دارند. چند روز است که از شروع سال جدید میلادی می‌گذرد. در این میان منتقدان فناوری تلاش می‌کنند روند رشد تکنولوژی در سال گذشته را بررسی و مشخص کنند که موفقیت‌ها و ناکامی‌ها کجاها بوده است. بروان ایکس‌چن یکی از منتقدانی است که مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز نوشته و در آن به فناوری‌هایی که در سال 2018 تثبیت شدند و فناوری‌هایی که هنوز جای کار دارند، اشاره کرده است. در ادامه بخشی از این مقاله را می‌خوانید.


بیشتربخوانید : معرفی نسل پنجم اینترنت/ تکنولوژی در انتظار تحولی شگرف به نام نسل پنجم اینترنت


شکستن حریم خصوصی

به گزارش نیویورک‌تایمز در این سال فیس‌بوک به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران و رعایت‌نکردن حریم خصوصی آنها محکوم شد. درواقع فیس‌بوک در سال 2018 مشابه یک شریک عاشق‌پیشه فریبکار بود که به ما خیانت و بعد از گرفتارشدن عذرخواهی کرد. مدیران این شبکه اجتماعی اعتراف کردند موسسه کمبریج آنالیتیکا که یک شرکت مشاوره سیاسی بود، به داده‌ها و اطلاعات میلیون‌ها نفر در این شبکه اجتماعی دسترسی داشته است. این شرکت اعتراف کرد یک شکاف امنیتی، اطلاعات 30میلیون نفر را به نمایش گذاشته است. البته تنها فیس‌بوک نبود که فریب خورده بود، دیگر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی هم در این لیست قرار دارند، ازجمله توئیتر، یوتیوب و گوگل. دراین شبکه‌ها مردم فیلم، موسیقی، تصاویر و... را به اشتراک می‌گذارند. این شرکت‌ها براساس منافع خود برخی داده‌ها را حذف می‌کنند. این رسانه‌های اجتماعی نشان داده‌اند به راحتی می‌توانند بین منافع خود و اعتماد مردم یکی را انتخاب کنند و البته انتخاب آنها منافع خودشان است. درواقع حفاظت و نگهداری از اطلاعات شخصی ما موردعلاقه بسیاری از این شرکت‌ها نیست و آنها از اطلاعات ما برای تبلیغات دیجیتال خود استفاده می‌کنند. بنابراین این فناوری نیاز به تکمیل و تعمیر دارد تا بتواند اطمینان کاربران خود را حفظ کند.

آگهی‌های مزاحم

آگهی‌های آنلاین موضوع دیگری است که در سال 2018 مزاحم کاربران می‌شد. شدت وجود این آگهی‌ها به حدی است که به‌طور فزاینده‌ای هنگام استفاده از صفحه‌ها دائما مزاحم کاربران می‌شوند و همین باعث شده صحبت‌هایی درباره مزاحمت آنها به حریم خصوصی کاربران مطرح شود. صنعت تبلیغات آنلاین بسیار خوب می‌تواند فعالیت‌هایی را که ما در مرورگر وب انجام می‌دهیم، ردیابی کند و از کنارهم گذاشتن آنها متوجه می‌شود ما دقیقا در جست‌وجوی چه هستیم. علاوه‌بر این، فیلم‌های خودکار پخش‌شده در بسیاری از سایت‌های خبری صدای خیلی‌ها را درآورده است که باعث تخلیه باتری‌ها و مصرف حجم اینترنت می‌شود. البته خوشبختانه، راه‌حل‌هایی برای این مساله وجود دارد که شامل نصب مسدود‌کننده آگهی‌ها و ردیاب و دانلود افزونه‌هایی است که از بارگیری خودکار فیلم‌ها و تغییر برخی تنظیمات مرورگر جلوگیری می‌کنند. البته با این حال این راه‌حل‌ها ایده‌آل نیستند، زیرا زمان زیادی برای نصب کردن آنها نیاز است و این بدان معناست که هنوز در این زمینه کاری برای انجام دادن وجود دارد.

سیگار الکترونیکی

گزینه دیگر سیگارهای الکترونیکی هستند که هدف‌شان ارائه ابزاری مناسب برای ترک‌سیگار بزرگسالان بود. اما واقعیت‌ها نشان می‌دهند این سیگارها دروازه‌ای برای نوجوانان به‌منظور کشیدن سیگار شده است. طبق آمار سال 2018، حدود 6/3 میلیون دانش‌آموز درحال حاضر از مواد دخانی استفاده می‌کنند که این رقم در سال 2011، 280هزار نفر بود. درحال حاضر در ایران هم تبلیغات استفاده از این سیگارها به وفور در وب‌سایت‌های اینترنتی وجود دارد و آن را راهی برای ترک‌سیگار می‌خوانند اما واقعیت چیز دیگری است و استقبال جوانان از آن بیشتر شده است، درحالی که برخی کارشناسان مضرات آن را بیشتر از سیگار عنوان می‌کنند.

کمک به والدین

با توجه به موارد بالا اتفاقات خوبی هم در دنیای فناوری‌ روی داده است. با وجود این نگرانی‌ها حداقل والدین می‌توانند اعتیاد فرزندشان نسبت به گوشی همراه را مدیریت کنند. بسیاری از شرکت‌ها نرم‌افزارهایی تولید کرده‌اند که به والدین امکان می‌دهد بر فعالیت فرزندشان در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت از طریق گوشی نظارت کنند.

مرورگری برای مردم

فایرفاکس را یادتان می‌آید؟ طی یک دهه گذشته فایرفاکس یکی از برجسته‌ترین مرورگرها پس از گوگل‌کروم بود. با این حال در اواخر سال گذشته موزیلا فایرفاکس طراحی جدیدی با ویژگی‌های همچون تمرکز بر حریم خصوصی و سرعت بسیار ارائه داد. فایرفاکس هنوز هم می‌تواند بهتر باشد؛ چراکه پس از یک‌سال سخت، زمانی که کاربران از اینکه چگونه شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک اطلاعات آنها را مدیریت می‌کنند، نگران بودند، احساس خوشحالی می‌کند که کسی در صنعت فناوری یک مرورگر خوب برای مردم ایجاد می‌کند. با این حال نباید فراموش کنیم سال آینده‌ای هم وجود دارد و باید منتظر فناوری‌های خوب و بد بود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار