گفتگوی تلفنی ترامپ با نخست‌وزیر هند درباره افغانستان

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در گفتگویی تلفنی به بحث و تبادل نظر در مورد افزایش همکاری‌های دوجانبه در افغانستان پرداختند.

گفتگوی تلفنی ترامپ با نخست وزیر هندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر هند با هم گفتگوی تلفنی داشتند.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز دوشنبه در گفتگویی تلفنی به بحث و تبادل نظر در مورد مسائلی، چون کاهش کسری تجاری آمریکا با هند و افزایش همکاری‌های دوجانبه در افغانستان پرداختند.

این گفتگوی تلفنی یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که اظهارنظر ترامپ درباره کمک دهلی‌نو به افغانستان با واکنش‌های زیادی در هند مواجه شد. 

او چهارشنبه گذشته اقدام هند را در تامین مالی احداث یک کتابخانه در افغانستان به سُخره گرفت و گفت: «با هند و نخست‌وزیر مودی رابطه خوبی دارم اما او مدام به من می‌گوید که در افغانستان یک کتابخانه ساخته. یک کتابخانه! ما هم باید هر بار از او تشکر کنیم. من نمی‌دانم ساخت کتابخانه در افغانستانِ جنگ‌زده چه دردی را دوا می‌کند؟!»

دهلی‌نو نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هند به عنوان یک شریک عمرانی نقش مهمی در افغانستان ایفا می‌کند؛ به طوری که هدف از پروژه‌ها در افغانستان بهبودی ملموس زندگی مردم این کشور است.»

در ادامه این بیانیه آمده بود: «دهلی‌نو به عنوان بزرگ‌ترین کمک‌کننده در منطقه، به طرح‌های زیربنایی، حمایت بشردوستانه و توسعه اقتصادی افغانستان کمک کرده است. کمک‌های دهلی‌نو شامل ساخت یک جاده ۲۱۸ کیلومتری، یک سد برای آبیاری مزارع و آموزش بیش از سه هزار و ۵۰۰ افغان در هند است. هند همچنین ۱.۱ میلیون تن گندم در اختیار افغانستان قرار داده و یک بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی کودکان را ساخته و نوسازی کرده است.»

رام مادهاو، دبیرکل حزب حاکم هند نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در توییتر خود اعلام کرد هند در افغانستان مشغول «ساختن زندگی» است. وی گفت: «ترامپ باید بداند به رغم اینکه از هر کمک دیگری (به افغانستان) انتقاد می‌کند، هند نه فقط کتابخانه بلکه جاده، سد، مدرسه و حتی ساختمان پارلمان می‌سازد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار