بانوان مصرف ویتامین D. در بارداری را جدی بگیرند!

در مادران بارداری که کمبود ویتامین D. دارند، احتمال مسمومیت بارداری، زایمان سخت و اختلال‎‌های تنفسی نوزاد تا حدی افزایش می‎ یابد.

بانوان مصرف ویتامین D. در بارداری را جدی بگیرند!به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، الهام عسکری متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی حافظ، گفت: بانوان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامین D. مواجه هستند و به همین دلیل، هنگام زایمان درد بیشتری را تجربه می‌کنند، کمبود ویتامین D. می‌تواند زایمان زنان را با درد بیشتری همراه کند، کمبود ویتامین D. در طول بارداری به ویژه در زنانی که از رژیم‌های غذایی نامناسب استفاده می‌کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، شایع است.

وی افزود: کمبود ویتامین D. در سه ماهه نخست بارداری، خطر محدودیت رشد جنینی را دو برابر می‌کند، نوزادان مادرانی که میزان ویتامین D. خون آن‌ها در ۲۶ هفته اول بارداری، کمتر از nmol/L ۵/۳۷ باشد، نسبت به سایر نوزادان، ۴۶ گرم وزن کمتری هنگام تولد دارند.

عسکری ادامه داد: همچنین احتمال تولد نوزادان دارای کمبود وزن در مادرانی که در سه ماه نخست بارداری کمبود ویتامین D. داشتند، دو برابر بیشتر از سایر نوزادان بود، این نوزادان پنج تا ۱۰درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و میر در ماه اول زندگی خود بوده و خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و دیابت نوع دو دارند.

وی با بیان اینکه نوزادانی که مادران آن‌ها مقادیر کافی از ویتامین D. را مصرف می‌کنند، از لحاظ ذهنی سالم‌تر هستند، گفت: کمبود ویتامین D. در دوران بارداری می‌تواند مانع رشد مغز نوزادان و مهارت‌های ذهنی و حرکتی آن‌ها شود.

این متخصص زنان و زایمان، افزود: با توجه به اهمیت ویتامین D. در تنظیم سیستم ایمنی، با این پیش فرض که افرادی که دچار سقط‌های مکرر خود به خودی هستند، ممکن است با کمبود ویتامین D. مواجه باشند.

عسکری خستگی عمومی بدن، درد‌های مبهم و ضعف در ایستادن و بالا رفتن از پله و در مراحل پیشرفته‌تر لنگیدن، ضعف ماهیچه ای، درد استخوانی در اثر فشار ناچیز (به ویژه در دنده، مفصل ران، کف پا و ران) را از نشانه‌های کمبود ویتامین D. عنوان کرد.
انتهای پیام/م

نکته سلامتی ویژه مادران باردار

برچسب ها: تغذیه ، اخبارسلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار