کاهش جرم در گرو افزایش دانش حقوقی مردم است

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: یکی از مواردی که در بحث کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی تاثیر قطعی خواهد داشت ارتقا دانش حقوقی و قضایی مردم است.

کاهش جرم  در گرو افزایش دانش حقوقی مردم استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد گفت: همان گونه که ارتقای آگاهی مردم نسبت به مسائل بهداشتی ابتلای افراد را به بیماری کاهش می‌دهد، افزایش آگاهی افراد نسبت به مسائل حقوقی، فرد و جامعه را نسبت به آسیب‌ها و جرائم واکسینه می‌کند.

وی افزود: مردم باید بدانند که اگر یک قرار داد در چارچوب موازین قانونی تنظیم شود در مرحله اجرای قرار داد با اختلافات کمتری مواجه خواهند شد و یا اگر اختلافی در اجرای آن ایجاد شود در محاکم قضایی با اتقان و سرعت بیشتری به موضوع رسیدگی خواهد شد.

موحد اظهار داشت: در راستای پیشگیری از وقوع جرم اگر مردم از شیوه و روش‌های مجرمین و نحوه‌ی ارتکاب جرم آنان آگاه باشند می‌توانند بهتر راه‌های پیشگیری از جرم را دنبال کنند و در نتیجه شاهد کاهش نرخ جرم خواهیم بود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: هر چه دستگاه قضایی و نهاد‌های مربوطه در جهت افزایش آگاهی افراد تلاش کنند و از مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج در مساجد به عنوان ظرفیت استفاده کنند تا دانش افراد و مشارکت مردم را در کاهش دعاوی و جرم افزایش دهند قطعا در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرائم موفق خواهیم شد و طرح هر مسجد یک حقوقدان اقدامی بود که دستگاه قضایی از ظرفیت مساجد استفاده کرده است.

موحد به پیشینه این طرح اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۳ به منظور تبیین و تشریح مسائل و خدمات دستگاه قضایی به مردم، پاسخگویی به سوالات و شبهات آنان، آموزش‌های عمومی در زمینه مسائل حقوقی و گسترش مشارکت عمومی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی با معاونین دادگستری در جمع نمازگزاران مغرب و عشا در مساجد استان حضور پیدا کردیم و به تبیین و تشریح مسائل حقوقی مردم پرداخته شد.

این مقام ارشد قضایی افزود: با توجه به رضایت مردم از برگزاری این جلسات در مساجد سعی کردیم برنامه را توسعه دهیم و از قضات باتجربه استان استفاده کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان این مطلب که در سال ۱۳۹۵ با مشارکت معاونت فرهنگی دادگستری استان کرمان و بسیج حقوقدانان سپاه ثارالله استان طرح هر مسجد یک حقوقدان مطرح شد، اظهار داشت: این طرح به مدت ۲ سال است که درشهر کرمان و شهرستان‌های استان در حال اجرا و مورد استقبال مردم قرار گرفته است، اما نیازمند توسعه و برنامه ریزی گسترده تری است.

رییس دادگستری استان کرمان تصریح کرد: با توجه به آمار‌ها و تعداد جرائمی که در استان کرمان در مقایسه با سایر استان‌های کشور رخ می‌دهد و با توجه به جمعیت استان، وضعیت استان در بسیاری از موارد مناسب است، اما در شان مردم نجیب و بزرگوار کرمان نیست که این موضوع نیازمند همکاری مستمر ومشارکت بیشتر مردم با نهاد‌های مسئول همچون دستگاه قضایی، بسیج، دستگاه انتظامی و اطلاعاتی است تا شاهد وضعیت مطلوب تری درحوزه آسیب‌های اجتماعی و جرائم ودعاوی حقوقی داشته باشیم.
انتهای پیام/ح

افزایش دانش حقوقی مردم الزامی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار