۹ توصیه برای یک ازدواج خشنود

گاهی اوقات با نیم‌نگاهی به زندگی اطرافیانمان، گمان می‌کنیم که ازدواج آن‌ها مطلوب، خوشایند، کمیاب، عجیب و غیرقابل دست‌یابی است. اما داشتن یک ازدواج رضایت‌مند به سهولت برای همه امکان‌پذیر است.

ده توصیه برای یک ازدواج خشنودبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  زندگی موفق در کتاب "ازدواج بدون شکست (حل معمای ازدواج با تئوری انتخاب) نوشته ویلیام گلاسر روانشناس آمریکایی، به زن‌وشوهری اشاره می‌کند که بعد از گذشت ۲۶ سال از زندگی مشترک‌شان، هنوز خشنودی و رضایت در روابطشان موج می‌زند.

این زوج به 9 ایده به‌ظاهر ساده، ولی بسیار مهم و ضروری اشاره می‌کنند که تجربه خوشایندی روزگارشان را نشان می‌دهد.

9 رمز یک زندگی خشنود
یکی از ایده‌های پررنگی که می‌تواند در خشنودی زوجین مؤثر باشد، اهمیت دوستی میان زوجین و تلاش برای حفظ این رابطهٔ دوستانه می‌باشد.

- اینکه زوجین اجازه ندهند سوءتفاهم در زندگی‌شان ریشه دواند و مشکل‌زا شود.

- اینکه زوجین بتوانند حتی در هنگام ناراحتی باهم صحبت کنند و به حرف‌های هم گوش دهند.

این جمله در ایجاد و حفظ رابطه دوستانه میان زوجین معجزه می‌کند:

" با همسرت همان‌طور رفتار کن که با بهترین دوستت رفتار می‌کنی "

 حضور یکدیگر را چندین بار در روز جشن بگیرید؛ احوالپرسی‌های پرهیجان، مکالمات تلفنی پرشور، دوستت دارم‌های مکرر، خواندن آواز در وصف یکدیگر یا مثلاً به همسرمان بگوییم "داشتم این موسیقی را گوش می‌دادم، یاد عشق به تو افتادم، انگار این خواننده داره از زبان من برای تو میخونه، میای باهم به این موسیقی گوش بدیم؟ "

همیشه باهم قرار بیرون رفتن بگذارید، حتی در سال‌های بچه‌داری و در دوره‌های مشغله کاری.

از یکدیگر پشتیبانی کنید. به دنبال راه‌هایی باشید تا از یکدیگر به لحاظ جسمی و روحی حمایت کنید؛ غذای موردعلاقه همسرتان را بپزید، به هنگام هوای نامساعد، همسرتان را با ماشین به‌جایی که می‌خواهد برسانید، درباره کار باهم مشورت کنید، هنگام تماشای تلویزیون باهم تماس جسمی داشته باشید.

 جسارت بیان خواسته‌هایتان را داشته باشید و بگویید که چه می‌خواهید. اگر احساس کردید کار همسرتان نادرست بود، به زبان‌آورید. ابراز خواسته‌ها و نیازهایتان، به‌منزله ضعف و کاستی در شما نیست؛ اینکه شما نیاز دارید در مهمانی‌ها همسرتان به شما بیشتر توجه کند و حتی دوست دارید همسرتان در مهمانی‌ها برای شما غذا بکشد و هرآن چیز دیگر، خواسته مطلوب شماست، که بی‌شک ناشی از ۵ نیاز بنیادین در انسان است.

بیان هر آنچه به نظرتان نادرست می‌آید نیز، لازمه یک رابطه سالم است، اما یک شرط اساسی دارد؛ شما باید ارتباط مؤثر و به کار بردن زبان زندگی را یاد گرفته باشید به صورتی که به‌گونه‌ای سالم و مؤثر بدون دلخوری و آسیب به خواسته‌هایتان برسید.

بدون قید و شرط به یکدیگر محبت کنید. در مورد میزان محبتی که به یکدیگر ابراز می‌کنید، انتظار و چشم‌داشت جبران نداشته باشید. عشق و محبت باید آزادانه نثار شود.

۶- به همسرتان آزادی دهید تا خودش باشد. تفاوت‌ها را بپذیرید و به مرز‌های موجود بین خودتان احترام بگذارید. برخی زن و شوهر‌ها گمان می‌کنند که باید بعد از ازدواج، نیاز به آزادی خود را قربانی کنند و هیچ‌گاه از آن حرف نزنند. همان‌طور که همسران به جهت ارضای نیاز به بقایشان غذا می‌خورند و نیاز دارند که از یکدیگر امنیت دریافت کنند، همان‌طور که به جهت نیاز به عشق و احساس تعلقشان، همدیگر را دوست دارند و نیاز دارند که دوست داشته شوند به جهت برآورده سازی نیاز به آزادی یکدیگر نیز باید تلاش کنند؛ این کار اصلاً ساده نیست و احتیاج به داشتن مهارت ارتباطی قوی دارد. ازدواج، معمای پیچیده‌ای است که بدون داشتن مهارت لازم به‌جا‌های خوبی نخواهد رسید مثل فردی که گواهینامه رانندگی ندارد و هرروز با ماشین به درودیوار می‌زند.

اگر همسری در زندگی نیاز به آزادی لازم نداشته باشد، از خود واقعی خویش دور می‌شود و این نقش بازی کردن و خود نبودن، آفت رابطهٔ سالم است و عامل اصلی طلاق عاطفی.

پذیرش تفاوت‌ها می‌تواند در ارضای نیاز به آزادی زوجین مؤثر باشد؛ مثلاً اینکه اگر مردی دوست دارد در تعطیلات در خانه بماند و استراحت کند، درحالی‌که همسرش دوست دارد به کوهنوردی و گردش برود، قدم اول این است که همسران به علایق هم احترام بگذارند، این تفاوت‌ها را بپذیرند و نخواهند دیگری را مثل خود کنند. این زوج می‌توانند با نیازهایشان وارد دایره حل اختلاف شوند و بدانند شخص دیگری هم در این دایره وجود دارد و آن ازدواج است. زوجین باید به خاطر ازدواجشان، کمی از نیاز‌های هم کوتاه بیایند؛ نه‌فقط ماندن در خانه، نه هر هفته گردش و کوهنوردی، مثلاً یک هفته استراحت در منزل، یک هفته کوهنوردی.

 به یکدیگر به چشم بهترین دوست نگاه کنید. هرروز باهم مثل دو رفیق رفتار کنید.

بدانید که چگونه می‌توانید با یکدیگر بیشتر بخندید. زندگی شوخ‌طبعی داشته باشید و بدانید یکی از نیاز‌های اساسی انسان نیاز به تفریح و سرگرمی است. خنده، نماد تفریح و شادی هست؛ به زبانی ساختگی حرف بزنید، طوری که فقط خودتان معنایش را می‌فهمید و بعد بلندبلند باهم بخندید. یک سری اصطلاحات و کلمات مخصوص به خودتان داشته باشید که هر بار تکرارش می‌کنید، سبب خنده می‌شود و قادر است سردی روابط را آب کند و به گرمی مبدل سازد.

به همراه یکدیگر آرزوهایتان را ترسیم کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

این تصور که در یک زندگی عاشقانه نباید هیچ مشکل و منازعه‌ای وجود داشته باشد تصوری بیهوده و باطل است. تلاش جهت ایجاد رابطه‌ای دوستانه بی‌هیچ سیاست و تکلف بی‌سرانجام، می‌تواند راهگشای خوبی برای سردی روابط و طلاق عاطفی باشد.

در مقالات بعد به بررسی "طلاق عاطفی، مبتنی بر پذیرش و تعهد " خواهیم پرداخت.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار