اخذ عوارض زوج و فرد بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

اخذ عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز در محدوده زوج یا فرد تردد می‌کنند مساله‌ای است که اعتراض برخی شهروندان را در بر داشته است؛ این مسأله علیرغم مخالفت فرمانداری تهران، بی‌سر و صدا در حال اجراست.

اخذ عوارض زوج و فرد بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در خصوص نارضایتی برخی از شهروندان مبنی بر اعمال عوارض علاوه برجریمه ورود به محدوده زوج و فرد و پاسخ به این سوال که آیا اخذ عوارض از رانندگان در صورت تردد غیر مجازبه محدوده طرح زوج و فرد قانونی است یا خیر؛ اظهار داشت: بر اساس بند یک صورتجلسه شماره ۴۸ شورای حمل و نقل ترافیک مورخه ۱۳۹۶/۱۰/۲ مقرر شده است در راستای مدیریت ترافیک و در اجرای ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال جاری ورود یا تردد همه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ در محدوده طرح ترافیک ممنوع شده و در صورت تردد غیرمجاز مشمول پرداخت جریمه شوند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: بر اساس صورتجلسه مذکور پرداخت عوارض تنها مشمول محدوده طرح ترافیک است نه طرح زوج و فرد.


بیشتر بخوانیدطرح ترافیک و زوج و فرد از فردا به حالت عادی برمی‌گردد


سرهنگ ترحمی در خصوص ایرادات اجرای این طرح گفت: فقدان مبنای حقوقی برای دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد و ایجاد نارضایتی عمومی در بین شهروندان به علت تحمیل هزینه‌های اضافی و غیرمنطبق با حقوق مکتسبه رانندگان در استفاده از خودرو‌های شخصی اولین ایراد است.

وی افزود: محدود کردن بهره‌مندی مردم از خودروی شخصی علی رغم پرداخت عوارض خودرو توسط مالکان وسایل نقلیه به صورت سالیانه به شهرداری، ایراد دوم و عدم انطباق تعدد جریمه یا ارتکاب یک تخلف (هم از طریق اعمال قانون توسط پلیس و هم از طریق پرداخت عوارض به حساب شهرداری) ایراد بعدی به این طرح است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، عدم سازوکار مناسب و پیش‌بینی توسعه حمل و نقل عمومی جهت دسترسی مردم و کاهش زمینه استفاده شهروندان از خودرو‌های شخصی برابر ماده ۷ قانون هوای پاک و آیین‌نامه اجرایی آن وهمچنین عدم توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را از دیگر ایرادات وارده به طرح فوق عنوان کرد.

این مقام ارشد حقوقی راهور ناجا خاطرنشان کرد: بهتر است شهرداری پیرامون ملغی کردن اخذ عوارض در طرح زوج و فرد به طریق قانونی اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد؛ پلیس هم از مجاری قانونی اقدام کرده است.

گفتنی است که پیش از این، سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پایتخت (۲۹ آذر) در بوستان ولایت در پاسخ به پرسشی درباره اخذ عوارض در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در کنار دریافت جریمه، اظهار داشت: امسال برای اولین بار و در محدوده طرح ترافیک مقرر شد تا خودرو‌هایی که به شکل غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوه بر جریمه، عوارض را نیز پرداخت کنند.

وی گفت: تاکید می‌کنم که این پرداخت عوارض تنها مربوط به محدوده طرح ترافیک است و در محدوده زوج و فرد اجرا نمی‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار