کاهش ۲۵ درصدی جرائم تاریخی فرهنگی در آذربایجان غربی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: آمار جرائم حوزه میراث فرهنگی در نه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۵ درصدی روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، سرهنگ حسن محمدی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی گفت: در اجرای تدابیر سردار فرماندهی یگان حفاظت کشور با تلاش شبانه روزی پرسنل خدوم این یگان در امر فعال سازی مشارکت‌های اجتماعی و مردمی بویژه در حوزه‌های روستایی و تعامل ارگان‌های همیار و مساعدت‌های بی دریغ سردار فرماندهی انتظامی استان شاهد کاهش ۲۵ درصدی جرائم در آثار و محوطه‌های تاریخی علی الخصوص آثار ثبتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سرکشی از آثار تاریخی استان در دستور کار یگان حفاظت می‌باشد، افزود: سرکشی‌های مستمر یگان حفاظت در بخش‌های مختلف آثار تاریخی و حوزه‌های روستایی و همچنین بافت و بازار تاریخی در محدوده شهری در دستور کار بوده که با سرکشی‌های شبانه روزی پرسنل یگان از سوء استفاده افراد سودجو جلوگیری شده و در حال حاضر تمامی فعالیت‌های عمرانی در حوزه بافت با استعلام قبلی از اداره کل میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب به مقامات قضایی منعکس و با حضور و همراهی واحد‌های اجرایی انتظامی پیگیری‌های قانونی انجام می‌شود.

مردم مواظب فریب سوداگران فرهنگی باشند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت هوشیاری مردم در برخورد با فریب سوداگران فرهنگی گفت: متاسفانه در سال جاری ۳ نفر در جریان حفاری و کاوش غیرمجاز آثار تاریخی در استان جان خود را ازدست داده اند.

وی  افزود: یک نفر از افراد حادثه دیده در شهرستان ارومیه بدلیل سستی خاک زمین و ریزش آوار و سنگ و ۲ نفر دیگر در شهرستان چالدران به دلیل فعالیت در حفره‌های ایجاد شده با عمق زیاد و کاوش فوت کرده اند.

محمدی افزود: هرگونه حفاری غیرمجاز به قصد تحصیل آثار و اشیاء تاریخی در محوطه‌های ثبتی یا غیر ثبتی توسط هر فرد یا ارگانی جرم محسوب می‌شود و برابر ضوابط قانونی با متخلفین برخورد خواهد شد. چرا که این موضوع در تخریب محوطه‌های تاریخی حائز اهمیت است

وی با تاکید بر نقش فرهنگ سازی در کاهش جرائم، گفت: یگان حفاظت اداره کل در این راستا طی سالجاری جلسات مهمی با همراهی مدیرکل، این فرماندهی و فرماندار شهرستان چالدران، در منطقه عرب دیزج و بخش دشتک شهرستان با حضور بخشداران و اعضا شورا‌های اسلامی، دهیاران و فعالان عرصه میراث فرهنگی و گردشگری آن شهرستان برگزار که تدابیر ابلاغی در راستای تشدید مراقبت‌های حفاظتی و همچنین توسعه گردشگری و تامین امنیت گردشگران تشریح که مورد استقبال خوب حاضرین جلسه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در مهر ماه سال جاری نیز به مناسبت روز روستا و عشایر، مراسم دیگری با عنوان نمایشگاه سیاه چادر عشایری در محوطه اداره میراث فرهنگی شهرستان ماکو برگزار که با حضور گسترده روستائیان و عشایر عزیز شهرستان، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی خوبی با حضور یگان حفاظت در قالب نمایشگاه ویژه به نمایش گذاشته شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان همچنین به برگزاری جلسه دوستانه اخیر در روستای توپراق قلعه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از آثار مهم شهرستان در آن روستا می‌باشد که طی جلسه‌ای که اخیراً بعد از برگزاری نماز جماعت در مسجد روستای مذکور برگزار شد برنامه‌های خوبی در زمینه حفظ و صیانت از آثار تاریخی و پیشگیری از اتفاقات غیرمترقبه آموزش داده شد.

موزه‌های استان به سامانه مرکز هشدار الکترونیک وصل می‌شوند

محمدی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در امر حفاظت از آثار تاریخی اظهار داشت: مرکز هشدار الکترونیک (مها) یکی از فناوری‌های نوین در حوزه‌های حفاظت می‌باشد که این ظرفیت نیز بزودی در تمامی موزه‌های استان راه اندازی می‌شود.

او در پایان ضمن تاکید بر نقش مردم در صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی، گفت: شماره تلفن شبانه روزی ۰۹۶۶۲ بصورت شبانه روزی از سوی یگان حفاظت کشور آماده دریافت هرگونه اخبار مردمی، پیشنهاد، شکایت و انتقاد بوده و در سطح استان نیز شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۴۸۰۲۲ و ۰۴۴۳۲۲۴۴۷۳۹ بصورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار مردمی می‌باشد.

گفتنی است استان آذربایجان غربی دارای بیش از ۱۶۰۰ ابنیه، محوطه و تپه تاریخی بوده و ۱۰ موزه و کاخ موزه و دو پایگاه ملی دژ بسطام و حسنلوی نقده در سطح استان فعال می‌باشد که این موضوع ظرفیت بسیار مناسبی در توسعه گردشگری استان و جذب مسافرین محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: سرقت ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.