قنادباشی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سوریه در برابر تجاوزات اسرائیل حق دفاع مشروع دارد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طبق منشور سازمان ملل اگر کشوری مورد حمله قرار گیرد، سازمان ملل و سایر کشورها موظفند که حمله را متوقف کنند.

سوریه دربرابر تجاوزات اسرائیل حق دفاع مشروع را داردبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ چندی پیش رژیم صهیونیستی مجددا در اقدامی تجاوزگرانه فرودگاه دمشق را مورد حمله قرار داد، تجاوزاتی که اگرچه هر از چند گاهی توسط رژیم صهیونیستی تکرار شده اما این رژیم این‌بار رسما مسئولیت حمله به فرودگاه دمشق را برعهده گرفته و موجبات واکنش بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد را فراهم آورد.

جعفر قنادباشی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق اظهار کرد: اسرائیل طی امسال و سال گذشته همواره عملیات‌های تجاوزگرانه متعددی را بر ضد تجهیزات نظامی و غیر نظامی سوریه انجام داده است. اگرچه در سال گذشته و حتی اوایل امسال رژیم غاصب صهیونیستی از پذیرش مسئولیت این اقدامات خرابکارانه امتناع می‌ورزید، اما در دو یا سه عملیات اخیر این رژیم بر ضد مواضع سوریه شاهد بودیم که به صورت علنی و آشکارا مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. مساله‌ای که نوعی تغییر تاکتیک در تجاوزات رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: پس از فروپاشی گروه تروریستی داعش ترس از قدرتمندی سوریه، رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا به هر صورتی که شده دست به تضعیف دولت دمشق بزند. بنابر این حملات پیشین صهیونیست‌ها در چهار چوب تضعیف دولت سوریه انجام گرفته است. این در حالی است که حملات اخیر رژیم صهیونیستی علاوه بر اهداف پیشین این رژیم، هدف دیگری را نیز داشته و آن پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات آتی در فلسطین اشغالی بوده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در تشریح بیشتر اهداف انتخاباتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ذیل حمله به فرودگاه دمشق گفت: با توجه به مشکلات  نتانیاهو و انتقادات وارد شده به وی، حال این فرد درصدد است تا شخصیتی را از خود در بین صهیونیستها نشان دهد که نمایانگر امنیت این رژیم در صورت انتخاب مجدد وی به نخست وزیری باشد. لذا به طور رسمی مسئولیت حمله به فرودگاه دمشق را بر عهده گرفته است.

قناد باشی با اشاره به صحبت های بشار جعفری در سازمان ملل مبنی بر اینکه «در پاسخ به حمله اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرودگاه تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد» افزود: طبق تمامی قوانین بین‌المللی دولت سوریه در برابر عملیات های اسرائیل حق دفاع دارد. حال هم که رژیم صهیونیستی رسما مسئولیت حمله به فرودگاه دمشق را برعهده گرفته، سوریه نیز به طور مشروع می‌تواند فرودگاه تل آویو را هدف قرار دهد. بنابر این صحبت‌های بشار جعفری مبنی بر حمله به تل آویو خطاب  به سازمان ملل نیز بوده است. ناگفته نماند که طبق منشور سازمان ملل متحد اگر کشوری مورد حمله قرار گیرد هم سازمان ملل و هم سایر کشورها موظف هستند تا این حمله را متوقف کرده و حقوق کسی که مورد حمله قرار گرفته  را احیا کنند.

وی افزود: اصابت موشک به فرودگاه تل آویو به منزله تعطیلی بسیاری از رفت و آمدها بوده و هراس دو چندانی را در دل مهاجران اسرائیلی در جهت فرار از این منطقه  ایجاد خواهد کرد. از همه مهمتر  ادعای قدرتمندی رژیم صهیونیستی توسط نتانیاهو را به سخره کشیده و عدم توانایی این فرد در حفظ امنیت  این رژیم  را نیز بیش از پیش نمایان خواهد کرد. بنابر این صحبت های بشار جعفری هم به آسیب پذیری اسرائیل اشاره داشته و هم نوعی بازدارندگی در برابر حمله مجدد رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و رژیم غاصب قدس دیگر  شهامت حمله به سوریه را نخواهد داشت.

 کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اشاره به اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه «حملات اسرائیل  در ذیل حمله به فرودگاه دمشق در اصل با هدف نابودی پایگاه های ایران صورت گرفته است» گفت: رژیم صهیونیستی پیوسته در تلاش است تا تحرکات درونی سوریه که موجب قدرت‌مندی این کشور می‌شود را به چالش بکشد. حال این تحرکات چه توسط حزب الله باشد، چه روسیه و چه ایران؛ بنابر این چون حضور ایران در خاک این کشور به قدرتمندی بیشتر سوریه انجامیده، در حال حاضر آنها در تلاشند تا محل رفت و آمد، اجتماع و جلسات ایرانیان را مورد حمله قرار بدهند. عملی که به طور رسمی تجاوز به خاک سوریه تلقی می‌شود. 

وی در پایان با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در هم پیمانی با سوریه افزود: ایران متحد استراتژیک سوریه محسوب شده، در  پیمان دفاعی با سوریه سهیم است و به دعوت دولت دمشق در خاک این کشور حضور دارد. لذا هر زمان لازم باشد از خاک این کشور دفاع شود، به طور قطع متحدین سوریه در عرصه دفاع ظاهر خواهند شد، امری که از لحاظ بین المللی مشروع بوده و به رژیم منحوس صهیونیستی هم ارتباطی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار