نمایندگان عراقی خواستار موضع‌گیری در قبال حضور نظامیان آمریکایی شدند

۷۰ نفر از نمایندگان مجلس عراق، موضع‌گیری بغداد در قبال حضور نظامی آمریکا را در این کشور خواستار شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس، موضع‌گیری عراق در قبال حضور نظامی آمریکا را در این کشور خواستار شده‌اند و این نشان می‌دهد درصد بسیاری از نمایندگان به بیرون راندن نیرو‌های بیگانه از عراق رأی خواهند داد.

نمایندگان مجلس عراق تأکید کردند: برای گفتگو و بررسی آینده حضور نیرو‌های آمریکا در عراق از بیش از ۷۰ نماینده امضا گرفته‌اند. این در حالی است که فراکسیون «سائرون» و «فتح» بر سر مخالفت با هرگونه حضور نظامی نیرو‌های بیگانه در عراق اتفاق نظر دارند.

اشرف محمد العزاوی خبرنگار این شبکه گفت: هفتاد نفر از نمایندگان مجلس موضع‌گیری عراق در قبال حضور نظامی آمریکا را در این کشور در جلسه آینده مجلس خواستار هستند. فراکسیون «سائرون» و «الفتح» بر سر مخالفت با هرگونه حضور نظامی آمریکا در عراق توافق کرده‌اند. 

عدنان الاسدی یکی از نمایندگان مجلس گفت: «مجلس عراق بالاترین مقام قانون گذاری است و آنچه را برای این کشور مناسب می‌بیند، تصویب خواهد کرد. آمریکا یا هر کشور دیگر برای عراق تفاوت ندارد. ما در کمیته امنیتی و دفاع تا بدین لحظه از شمار نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق مطلع نیستیم. نمی‌دانیم آیا آن‌ها پایگاه‌هایی دارند یا تنها حضور نظامی دارند؟ در عین حال، وزرات دفاع و رئیس ستاد ارتش وجود پایگاه‌های آمریکا در عراق را رد کرده است.»

خبرنگار افزود: اینک سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مجلس برای دیگر نهاد اجرایی کشور (دولت) می‌تواند، قانونی تصویب کند که مبتنی بر خروج همه نیرو‌های بیگانه از کشور باشد؟ کارشناسان حقوقی تصریح کردند حضور نیرو‌های بیگانه داخل کشور از اختیارات دولت است به شرطی که مأموریت و شمار این نیرو‌ها برای مجلس مشخص شود و مبتنی بر قانون عراق باشد. این در حالی است که ناظران تأکید کردند واشنگتن برای ادامه حضور نیرو‌های خود در عراق بغداد را زیر فشار قرار می‌دهد.

صباح العکیلی، تحلیلگر سیاسی گفت: صدور قانون برای بیرون راندن کامل نیرو‌های بیگانه از کشور از نخستین مأموریت‌های مجلس است. من بر این باورم که بخشی از فشار‌های آمریکا علیه سران سیاسی برای صادر نکردن چنین قانونی است یا اینکه آن‌ها می‌خواهند، راه حل‌های دیگری همچون حضور نیرو‌های اندک با موافقت دولت عراق یا اکتفا به حضور کارشناس‌ها و مشاور‌های آمریکایی در پیش گرفته شود.

در ادامه این گزارش آمده است محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق گفت: «شمار نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق تنها به حضور مربی‌ها محدود است. بازگشت آمریکایی‌ها به عراق به درخواست حیدر العبادی، نخست وزیر سابق این کشور بود و عبادی هم گفته بود این نیرو‌ها به درخواست نور المالکی، نخست وزیر پیشین به عراق آمده اند.»

در پایان این گزارش آمده است: بحث و جدل‌هایی درباره آینده حضور این نیرو‌ها وجود دارد و هیچ کس از نتیجه آن خبر ندارد. بغداد مخالفت خود را به واشنگتن درباره ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید اعلام کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار