تمام روستا‌های همدان زیر پوشش غربالگری بینایی

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان گفت: تمام روستا‌های همدان تزیر پوشش غربالگری بینایی هستند.

تمام روستا‌های همدان زیر  پوشش غربالگری بیناییبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،امیر کوکاییان، معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه اجرای غربالگری بینایی در ۱۲۷ پایگاه ثابت و سیار  انجام می‌شود، افزود:  علاوه بر فعالیت ۹ پایگاه ثابت  ۱۱۸ تیم سیار هم  کار غربالگری بینایی کودکان را در تمامی روستا‌های استان اجرا می‌کنند.
وی افزود: برنامه غربالگری تنبلی چشم یا امبلیوپی هر ساله از ابتدای آبان ماه آغاز و به مدت دو ماه برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرایی می‌شود که این طرح به مدت دو ماه نیز قابل تمدید است.
معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان با بیان این که ااجرای این طرح  تا پایان  بهمن ادامه دارد، گفت::سال گذشته، در این طرح تعداد ۴۸ هزار کودک زیر پوشش طرح غربالگری  تنبلی چشم قرار گرفتند و پیش بینی می‌شود امسال هم ۵۰ هزار کودک زیرپوشش این طرح قرار گیرد.

امیر کوکاییان با بیان این که طرح غربالگری بینایی در سه سطح انجام می‌شود، گفت: غربالگری، تشخیص  و ارجاع افراد مشکوک به بیماری تنبلی چشم به بینایی سنج و در صورت نیاز تجوسز عینک و یا در صورت لزوم معرفی به چشم پزشک از سه مرحله‌ی اجرای این طرح است.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح و برای درمان به افراد بی بضاعت، کمک هزینه‌ای پرداخت می‌شود.
معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان:  پیش بینی می‌شود امسال، در حدود ۱۴۰ میلیون تومان برای سطح دوم غربالگری بینایی (تشخیص) هزینه شود و همچنین  حدود ۳۰ میلیون تومان  برای کمک هزینه تهیه عینک و در مان و اعمال جراحی اختصاص یافته است.

 پیش بینی غربالگری شنوایی حدود ۲۲ هزار نفر

کوکاییان با اشاره به برنامه‌های اجرایی در زمینه غربالگری شنوایی افزود:  در غربالگری نوزادان طرحی دیگر توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود که در آن کلیه نوزادانی که تازه متولد می‌شوند قرار است در همان روز‌های اولیه زندگی تحت غربالگری شنوایی قرار گیرند که در این طرح، غربالگری شنوایی نوزادان علاوه بر زایشگاه در مراکز بهداشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نیز انجام پذیرد.

وی با اشاره به فعالیت ۹ پایگاه برای اجرای این طرح  افزود: براساس برنامه  تا پایان سال حدود ۲۲ هزار نوزاد  زیر پوشش غربالگری شنوایی قرار بگیرند.

کوکاییان درادامه به تامین و تهیه تجهیزات شنوایی سنجی توسط سازمان بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: کلیه تجهیزات و دستگاه‌ها برای دو تست OAE و تست AABR نوزادان توسط سازمان بهزیستی خریداری شده است و در پی این آزمایش ها، افراد مشکوک به ناشنوایی به کلینیک تخصصی شنوایی  برای بررسی  تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

 معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان همچنین  ادامه داد: برای ارزیابی تخصصی نوزادان نیز دستگاه تخصصی دیگری با عنوان ABR تشخیصی نیاز است، که در سال جاری یک دستگاه از این مورد توسط سازمان بهزیستی تهیه شد و در حال حاضر کار تشخیص انجام می‌شود.

کوکاییان با بیان این که این خدمات توسط کارشناسان شنوایی سنجی  در  استان در حال انجام است، افزود:  طرح غربالگری شنوایی ۳ تا ۵ سال سال گذشته به صورت پایلوت در شهرستان همدان اجرا شد که در این راستا ۹۰۰ نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند و در سال جاری این طرح در سه شهرستان رزن، فامنین و همدان این طرح اجرایی شد که در این زمینه هم تعداد ۲ هزار نفر زیر پوشش طرح قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این که این طرح با همکاری واحد توانبخشی سازمان بهزیستی انجام می‌شود، یاداور شد: در این طرح، به افراد مبتلا به ناشنوایی برای خرید سمعک و کاشت حلزون کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/ج

تمام روستا‌های همدان تحت پوشش غربالگری بینایی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.