متکی در نشست دیپلماسی اتحاد اسلامی؛ ضرورت‌ها و راهبردها:

رهنمود اصلی امام حفظ وحدت بود/ تلاش دشمنان اسلام برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شکست خورده است

وزیر پیشین امورخارجه ایران گفت: همان طور که وحدت لازم است، شناخت تفرقه در جهان اسلام هم ضروری می‌باشد.

رهنمود اصلی امام حفظ وحدت بود/ وحدت نیازمند نهادسازی استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه ایران در نشست «دیپلماسی اتحاد اسلامی؛ ضرورت‌ها و راهبردها» که ظهر امروز در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی» برگزار شد، گفت: امروزه ضرورت وجود وحدت روشن است؛ گاهی در جلسات این موضوع مطرح می‌شود که چرا باید وحدت داشته باشیم که پاسخ آن روشن است که چرا نباید وحدت نداشته باشیم؟

وی ادامه داد: وحدت در نگاه اعتقادی ما دارای مبانی قرآنی و مبانی مبتنی بر رویه و سیره نبی اسلام «ص»، ائمه اطهار است، ضرورت وحدت از مجموعه تلاش‌هایی است که برای حرکت خلاف وحدت یعنی تفرقه در جهان اسلام صورت می‌گیرد کاملا برای همه شفاف است.

وزیر پیشین امورخارجه ایران تصریح کرد: در عین حال وحدت  مورد نیاز و امری ضروری برای جامعه اسلامی امروز است؛ جامعه‌ای در جهانی که بدون چالش هم نیست. بخشی از  این چالش‌ها  در داخل و بخشی در خارج از جهان اسلام قرار دارند. برای جامعه‌ای مثل جامعه ایران، اجماع بر ضرورت وحدت  یک ضرورت جدی است. 

وی با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی گفت: در انقلابی که چهل سال پیش محقق شد، اکثریت جامعه ما تصور می‌کردند که نظام شکل گرفته نظامی است که از مبانی تشیع یک عقده گشایی تاریخی خواهد کرد. همه منتظر بودند که  جمهوری اسلامی اقدامی کند تا آن‌ها شمشیر‌های خود را بر کشند و‌ در مقابل نظام جمهوری اسلامی بایستند.

متکی با بیان اینکه از همان آغاز رهنمود‌های امام راحل بر دعوت جدی ما به وحدت مشهود است، گفت: این بیان ماندگار ایشان که می‌فرمایند؛ هرکسی از اختلاف شیعه وسنی سخن بگوید او شیعه و سنی نیست؛ بسیار مطرح است.  البته ممکن است کسانی در حوزه اندیشه و یا در فضای نخبگانی ما در حوزه علمایی ضرورت این اجماع بر وحدت اسلامی را امری بسیاری مهم بدانند.

متکی با بیان اینکه توجه به وحدت در دوره مقام معظم رهبری  نهادینه شده است؛ افزود:  وحدت نیازمند نهادسازی است و مجمع تقریب مذاهب اسلامی به اعتقاد من ارگانی برای نهادینه کردن نگاه امام (ره) در تشخیص مقام معظم رهبری بود، بیاناتی که ایشان در تاسیس مجمع و دانشگاه مذاهب فرمودند، نشان دهنده نگاه بلند مدت ایشان به موضوع وحدت در جهان اسلام است.

وزیر پیشین امورخارجه ایران ادامه داد: اگرچه تفرقه نبود وحدت را نشان می‌دهد، اما خود یک هویت است.  تفرقه یک موجود زنده و یک حرکت هدف دار بوده است.  وحدت با نگاه و ضرورتی که از آن می‌فهیم یک استراتژیک برای جهان اسلام است، همان طور که وحدت لازم است شناخت تفرقه در جهان اسلام هم یک حرکت حساب شده و‌ نوعی ضرورت می‌باشد.

وزیر پیشین خارجه ایران با بیان اینکه موضوع تفرقه بر اندیشه برخی از نخبگان اثر دارد، گفت: باید بدانیم که اگر در جهان اسلام وحدت وجود داشته باشد؛ مسلمانان تبدیل به یک قدرت عظیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما برای حفظ وحدت نیاز داریم که برخی مسائل را به عنوان اولویت برای جهان اسلام تعیین کنیم، که البته هنوز این حفظ وحدت در دستور کار قرار نگرفته است، این در حالی است که ما باید بخشی از نیروی خود را برای مقابله با اندیشه‌های تفرقه افکنانه صرف کنیم.

متکی با بیان اینکه دشمنان اسلام سال‌هاست که در عادی‌سازی  مسئله رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند، بیان کرد: این دشمنان هنوز نتوانستند به این مسئله برسند، این در حالی است که تلاش‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان سعودی تا کنون نتیجه نداده است.

وزیر پیشین خارجه ایران با تاکید بر اینکه بزرگترین نماد تفرقه افکنی در جهان اسلام  داعش بوده است خاطرنشان کرد: برخی رژیم‌های منطقه برای تفرقه در جهان اسلام مانند عربستان سعودی تلاش زیادی می‌کنند.  ایجاد تفرقه در جهان اسلام انجام می‌دهند و چند هدف جدی را به دنبال دارند، یکی از دلایل تشکیل داعش این بود که می‌خواستند تفکر‌های اصلاح طلبی در جهان را که از انقلاب اسلامی شکل گرفته بود،  جذب کنند؛ علاوه بر این هدف آن‌ها آسیب رساندن به وحدت شیعه و سنی بوده است که بتوانند خشم و عصبانیت خود را در جهان اسلام بروز دهند.

متکی در پایان تاکید کرد:  انقلاب اسلامی و  تفکر امام خمینی (ره)، موجب گسترش اسلام گرایی در جهان شد؛ هدف امام خمینی و مقام معظم رهبری  از طرح مسئله فلسطین، تاکید بر اصول مشترک میان مسلمانان برای وحدت جهان اسلام بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار