آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از انتقاد نماینده مجلس به مدارس غیردولتی مسئولان دولتی تا افزایش بودجه نوسازی مدارس

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری از انتقاد نماینده مجلس به مدرسه داری مسئولان و افزایش بودجه نوسازی مدارس گذشت.

از انتقاد نماینده مجلس به مدارس غیردولتی مسئولان دولتی تا افزایش بودجه نوسازی مدارسبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مانند انتقاد نماینده مجلس به مدرسه داری مسئولان دولتی،  افزایش بودجه نوسازی مدارس و  جزئیات اسکان نوروزی فرهنگیان برای عید ۹۸  گذشت.

اکثر مسئولان دولتی مدرسه غیردولتی دارند/ عدالت آموزشی ما مشکل دارد

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان و وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت مدارس غیردولتی گفت: برای همه ملت ایران فرصت تحصیل در مدارس دولتی وجود دارد و در کنار آن مدارس غیردولتی نیز بنا نهاده شدند که برخی از آن‌ها سیاسی و برخی دیگر در این دسته قرار ندارند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان درباره اخذ مجوز‌های مدارس غیردولتی به وسیله دولتمردان اظهار کرد: وقتی در مجلس داد می‌زنم که به داد مدارس برسید و آن را از خصوصی‌سازی دور کنید چرا که این امر و طرح خرید خدمات آموزشی به معنای ظلم به نظام جمهوری اسلامی است؛ کسی از من دفاع نمی‌کند، زیرا اغلب مسئولان مدرسه غیر دولتی دارند و حتی دوست دارند تا مدارس تیزهوشان تعطیل شود و دانش آموزان به سمت مدارس غیردولتی سوق پیدا کنند و در این مورد هم چپ و راست با هم اشتراک دارند.

حاجی بابایی تصریح کرد: بزرگترین خیانت در نظام جمهوری اسلامی این است که کسی مسئولیت بگیرد و از ناحیه این مسئولیت به آلاف و الوف رسیده باشد.

پیگیری وصول اعتبار ۳ میلیارد دلاری نوسازی مدارس از حساب ذخیره ارزی

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره روند تخصیص اعتبارات به نوسازی مدارس بیان کرد: دی ماه سال گذشته اظهاراتی مبنی بر کاهش ۳۵ درصدی اعتبارات نوسازی مدارس مطرح شده بود و این در حالی است که بودجه اعلامی حدود ۵۱۸ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۷ بود.

وی ادامه داد: بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان نوسازی از سازمان برنامه در سال ۹۸، هزار و ۸۵۰ میلیارد بود که به مجلس پیشنهاد شد و با توجه به بررسی‌های انجام شده بند‌هایی دیگر نیز به آن اضافه شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه تخصیص ۱۱۰ درصدی اعتبارات در یک ماهه اول امسال صورت گرفته است، گفت: با تامین و تخصیص اعتبارات بودجه‌ای کار‌های نوسازی و بازسازی مدارس و فضا‌های آموزشی را در دستور کار قرار داریم و اگر امسال هم تخصیص مناسب اعتبارات را داشته باشیم، بودجه‌ای قابل توجه برای نوسازی در سال ۹۸ خواهیم داشت.

جزئیات اسکان نوروزی فرهنگیان برای عید ۹۸

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش برای ۱۱ میلیون نفر مسافر خدمات لازم را ارائه خواهد داد و ثبت نام در سامانه از فردا آغاز می‌شود و تا ۲۴ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

وی درباره امکانات مراکز اسکان فرهنگیان گفت: مدارس و گروه‌های ممتاز و درجه یک و ۲ تقسیم‌بندی می‌شوند که این اتاق‌ها دارای تخت، یخچال، تلویزیون و آشپزخانه مشترک است و بنابر نوع امکانات مراکز اسکان تعرفه‌ای متفاوت برای اتاق‌ها در نظر گرفته می‌شود که این تعرفه حداقل میزان ممکن خواهد بود تا فرهنگیان از تعطیلات نوروزی استفاده کنند و کمتر نگاه انتفاع به موضوع اسکان داریم.

جلوگیری از اجرای طرح‌های موازی آموزشی و پرورشی در دوره ابتدایی

مرتضی شکوهی مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ساماندهی طرح‌های متعدد در نظر گرفته شده برای دوره ابتدایی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که مدیران و معلمان به شدت درباره آن صحبت می‌کنند؛ تعدد طرح‌های اجرایی در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: عمده تلاش معاونت آموزش ابتدایی افزایش تمرکز بر برنامه‌هایی است که ضمن تحقق برنامه درسی با شرایط این دوره تناسب داشته باشد.

شکوهی به تشریح سیاست‌های در نظر گرفته شده برای این رویکرد اشاره کرد و گفت: یکی از رویکرد‌های اتخاذ شده که اجرای آن سال آینده خواهد بود، انتقال بخشی از طرح‌ها و برنامه‌ها به فعالیت‌ها و طرح‌های بزرگتر است، چرا که برخی از فعالیت‌ها هم در مدارس نه تنها به طور متمرکز بلکه در استان‌ها و مناطق در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل سعی داریم تا این چنین برنامه‌هایی را در قالب طرح‌های بزرگتر ادغام شوند.

سیاستگذاران برداشت غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از سیاستگذاران کشور برداشتی غلط از اقتصاد آموزش و پرورش دارند و به محض آنکه اقتصاد آموزش و پرورش جاری می‌شود، ذهن یه این سمت می‌رود که مفهوم و مکنونات اقتصاد آموزش و پرورش به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش و پرورش و اختصاص آن به سایر بخش‌های جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این تلقی ناصحیح یکی از موانع جدی برای ماست و مورد اتهام قرار می‌گیریم که معنای اقتصاد آموزش و پرورش را تکنوکرات‌ها وارد ذهن ما کرده‌اند.

بطحایی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع که اجازه نمی‌دهد به علم اقتصاد آموزش و پرورش توجه کنیم، تلقی ناصحیح از این علم است و اینجاست که جامعه علمی باید به کمک نهاد اجرایی بیایند؛ تصمیمات گرفته شده‌ای که بدون آثار و تبعات است باید از سوی نهاد علمی اخطار داده شود.

جزئیات اجرای نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای

محسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش درباره اجرای طرح نظام جامع صلاحیت‌های حرفه ای اظهار کرد: نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب مجلس بود و آیین نامه اجرایی آن هفته گذشته در دولت تایید و مصوب شد و اکنون منتظر هستیم تا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شود و بر اساس این قانون کار پیش رود.

وی ادامه داد: قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی به دنبال ایجاد یک سیاستگذار واحد در کشور است؛ اکنون آموزش و پرورش، وزارت علوم از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای و وزارت کار آموزش مهارتی دارند و هر کدام براساس سیاست‌های نهاد مربوطه کار می‌کنند.

حسینی مقدم تصریح کرد: در قانون نظام جامع همه دستگاه‌ها تحت پوشش یک نهاد قرار می‌گیرند که معاون اول رئیس جمهوری به عنوان راس این نهاد منصوب می‌شود و سایر دستگاه‌ها ملزم هستند تا براساس یک قانون واحد فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

وجود ۱۸ مدرسه غیردولتی دانش آموزان طیف اوتیسم

امیرعلی نعمت الهی قائم مقام وزیر و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: اکنون ۲ هزار و ۶۱۷ دانش آموزان طیف اوتیسم داریم که از این تعداد ۴۸۱ دختر و مابقی پسر هستند؛ ۳۲۷ کلاس خاص برای این دانش آموزان وجود دارد و ۳۰ مدرسه مستقل دولتی و ۱۸ مدرسه غیردولتی هم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر‌ای تربیت معلم، در دستور کار است، تصریح کرد: بیش از ۴۵ دوره آموزشی با همکاری سازمان‌های مربوطه داشتیم همچنین برای آموزش والدین محتوای آموزشی داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار