نکات کاربردی برای استفاده از ماشین لباسشویی و خشک‌کن

آسایش زندگی ما و تمیزی و زیبایی لباس‌های تا حد زیادی به ماشین لباسشویی و خشک‌کن وابسته است، پس لازم است که از این دو وسیله به درستی استفاده کرده و به دقت از آن‌ها مراقبت کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ما هر هفته یک یا چند بار از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌ها استفاده می‌کنیم و پس از آن، لباس‌ها را به خشک کن می‌سپاریم تا رطوبت آن‌ها را بگیرد و لباس‌های خشک و تمیز به ما تحویل دهد. می‌توان گفت: آسایش زندگی ما و تمیزی و زیبایی لباس‌های ما تا حد زیادی به ماشین لباسشویی و خشک کن وابسته است پس لازم است که از این دو وسیله به درستی استفاده کرده و به دقت از آن‌ها مراقبت کنیم. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند نکته مهم و کلیدی درباره استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی و خشک کن را برای شما بیان خواهیم کرد که رعایت این نکات نه تنها به شستشو و خشک شدن بهتر لباس‌ها کمک می‌کند بلکه عمر ماشین لباسشویی و خشک کن شما را نیز افزایش می‌دهد.

نکات کاربردی برای استفاده از ماشین لباسشویی و خشک‌کن

چند نکته کلیدی برای استفاده از خشک کن

خشک کن چه به صورت یک دستگاه مجزا و چه به عنوان بخشی از ماشین لباسشویی شما یک وسیله ضروری برای خشک کردن لباس‌ها است. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که دسترسی به فضای باز و نور خورشید ندارید و یا محل زندگی شما همیشه سرد و ابری است حتما به یک خشک کن نیاز دارید. برخی از لباس‌ها هم نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرند و خشک کردن آن‌ها در محیط تاریک و بسته ممکن است بسیار زمان‌بر باشد، در این شرایط استفاده از خشک کن باعث صرفهه جویی در وقت شده و لباس‌های شما خیلی سریع‌تر در دسترس خواهند بود. اما چطور باید از این دستگاه استفاده کرد تا هم آسیب کمتری به لباس‌ها وارد شود و هم عمر دستگاه افزایش پیدا کند؟ رعایت سه نکته کلیدی زیر شما را در این امر یاری خواهد کرد.

از چرخه متوسط خشک کن استفاده کنید: یک دستگاه خشک کن مدرن، چرخه‌ها و تنظیمات متعددی دارد که می‌تواند ملایم، متوسط و تند باشد. چرخه Permanent Press یکی از این تنظیمات است که بهترین نوع آن به شمار می‌رود. با استفاده از این چرخه لباس‌ها پس از این که با هوای گرم خشک می‌شوند در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند و کمتر چروک می‌شوند در نتیجه زحمت شما برای اتو کردن بسیار کمتر می‌شود. هرگز خشک کن را با لباس‌ها پر نکنید، چون لباس‌های شما باید فضای کافی برای معلق شدن داشته باشند در غیر این صورت به طور کامل خشک نخواهند شد.

تا پایان چرخه خشک شدن لباس‌ها صبر نکنید: وقتی چرخه خشک شدن لباس‌ها در خشک کن به پایان می‌رسد صدای بوقی از آن خارج شده و دستگاه خاموش می‌شود. این به معنای آن است که لباس‌های شما کاملا خشک شده‌اند و باید از دستگاه خارج شوند. اما شما لازم نیست همیشه منتظر این صدا باقی بمانید. اگر لباس کاملا خشک شده باشد اتو کردن آن ساده نخواهد بود، بیشتر لباس‌ها زمانی بهتر اتو می‌شوند که کمی نمدار باشند. پس بهتر است ده دقیقه قبل از این که صدای بوق پایان یافتن چرخه به گوش برسد دستگاه را خاموش کرده و لباس‌ها را در حالت نمدار خارج کنید و محکم تکان دهید سپس آن‌ها را آویزان کنید. بسته به جنس و الیاف لباس ممکن است همین کار تمام چروک‌های آن را از بین ببرد. در غیر این صورت یک اتوی سریع و ساده روی لباس نمدار برای این منظور کافی خواهد بود.

خشک کن را تمیز نگه دارید: دستگاه خشک کن فیلتری دارد که پس از هر بار استفاده باید تمیز شود. اما این کار هم برای تمیز شدن کامل دستگاه کافی نیست. اگر لوله‌های دستگاه خشک کن شما بگیرد خطر آتش سوزی منزل شما را تهدید می‌کند، نشانه اصلی گرفتن این لوله‌ها این است که دستگاه شما به سرعت قبل کار نمی‌کند و در مدت طولانی‌تری لباس‌ها را خشک می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق هر سال یک بار لوله‌های پشت دستگاه را از آن جدا کنید و گرد و غبار و الیافی را که داخل آن جمع شده است کاملا تمیز کنید، اگر در این کار مهارت و تخصص کافی ندارید می‌توانید با یک لوله کش تماس بگیرید. فیلتر دستگاه را نیز هر سال یک بار جدا کرده و با یک مسواک کهنه بسابید و بشویید و آبکشی کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید.

چند نکته کلیدی برای مراقبت از ماشین لباسشویی

لباسشویی یک وسیله ضروری است که در هر منزلی پیدا می‌شود. این وسیله از هر نوعی که باشد چه درب از بالا و چه درب از جلو، می‌تواند حجم زیادی از لباس را در زمان مناسبی شسته و تمیز تحویل شما دهد. ماشین لباسشویی تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب دارد و به همین دلیل استفاده از آن به طور بهینه و با بالاترین ظرفیت همیشه توصیه می‌شود. این وسیله ترفند‌های خاصی برای استفاده دارد که در مقالات قبلی مجله قرمز به آن اشاره شده و عیب یابی و اصول اولیه تعمیر آن نیز بیان شده است. اما برای استفاده بهینه از ماشین لباسشویی و افزایش عمر آن، شما باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

بین هر استفاده در ماشین را باز بگذارید: یکی از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین لباسشویی این است که پس از استفاده و زمانی که دیگ ماشین هنوز مرطوب است درب ماشین بسته می‌شود. یک فضای بسته و مرطوب محل بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها است، این آلودگی‌ها مستقیما به لباس‌های شما منتقل شده و آن‌ها را بدبو و آلوده می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود پس از این که لباس‌ها را از ماشین خارج کردید درب آن را تا استفاده بعدی باز بگذارید تا تمام رطوبت آن خشک شود. با این کار هم عمر ماشین لباسشویی شما بیشتر می‌شود و هم لباس‌های شما دیگر پس از شسته شدن بوی نامطلوبی نخواهند داشت.


بیشتر بخوانید:ترفند‌هایی برای شستن لباس‌ها با سرکه


ماشین لباسشویی را تمیز نگه دارید: شاید فکر کنید وسیله‌ای که مدام با شوینده‌ها و آب در تماس است حتما همیشه تمیز است، اما ماشین لباسشویی شما هم به نظافت و شسته شدن نیاز دارد. چون لباس‌هایی که در آن می‌شویید انواع آلودگی‌ها را در خود دارند و این آلودگی‌ها ممکن است در سطح آن باقی مانده و به لباس‌های بعدی منتقل شوند. به این منظور حداقل هر ما یکبار (بسته به میزان استفاده شما از ماشین) کمی پاک کننده بدون سفید کننده (همان پودر رختشویی مخصوص ماشین) داخل محل مخصوص پودر بریزید و ماشین را با تنظیمات آب داغ آن راه اندازی کنید تا به صورت خالی کار کند و کاملا تمیز شود.

ماشین لباسشویی را تراز نگه دارید: اگر ماشین لباسشویی شما تراز نباشد دچار لرزش خواهد شد و این لرزش به قطعات داخلی آن و کف زمین آسیب خواهد رسانید (بهتر است به سروصدا و اذیت شدن همسایگان اشاره نکنیم!) و عمر دستگاه به شدت کاهش خواهد یافت. پس هنگام نصب دستگاه حتما دقت کنید که پایه‌های دستگاه تراز باشد. اگر به این روش مشکل شما حل نشد، برای تراز شدن کف زمین می‌توانید از یک پایه چوبی با ضخامت دو سانتی‌متر زیر دستگاه استفاده کنید تا لرزش‌های آن را بگیرد و سروصدا و آسیب‌های ناشی از آن کاهش پیدا کند.

چند وقت یک بار آن را بازبینی و تعمیر کنید: ماشین لباسشویی شما معمولا لوله‌های خرطومی لاستیکی سیاه رنگی دارد که به مرور زمان فرسوده و تکه تکه می‌شوند و باعث می‌شوند آب از دستگاه نشت کند. حتی اگر ظاهر این لوله‌ها سالم به نظر می‌رسد بهتر است بهتر است آن‌ها را تعویض کرده و با لوله‌های استیل جایگزین کنید. لوله‌های استیل عمر بسیار بالایی دارند، اما لوله‌های لاستیکی فقط دو تا سه سال دوام می‌آورند. پس اگر می‌خواهید برای یک عمر از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید حتما این کار را با کمک و مشورت یک لوله کش متخصص انجام دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله قرمز

انتهای پیام/

چند نکته کلیدی درباره استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار