راهکار‌های کاهش حوادث رانندگی در دانشگاه‌ها

بمنظور کاهش حوادث رانندگی در دانشگاه‌ها تمام رانندگان سرویس‌های دانشگاه‌ها باید کارت سلامت و پرونده پزشکی داشته باشند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  به نظر وقت آن رسیده تا دانشگاه‌های کشور برای کنترل و پیشگیری از معضلات ترافیکی از جمله تصادفات رانندگی پیش‌قدم شده و با همکاری سایر سازمان‌ها قدم‌های مؤثری در این حوزه بردارند.
 
چهارم دی‌ماه سال جاری بود که یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دچار حادثه شد که متأسفانه تعدادی از دانشجویان عزیز جان خود را از دست دادند و تعدادی هم مجروح شدند و در پی این حادثه اکثر مسئولان سازمان‌های مربوطه به این موضوع واکنش نشان دادند.
 
این زنجیره دهه‌هاست در کشور ما تکرار می‌شود بدون این‌که یک طرح جامع و ملی برای کنترل و پیشگیری از چنین حوادثی داشته باشیم. در ادامه به برخی از راهکار‌های ساده و درعین‌حال مؤثر که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌خصوص دانشگاه‌ها قابل انجام است اشاره که اجرای آن‌ها نه تنها از تکرار حوادث مشابه جلوگیری می‌کند بلکه دانشگاه‌های کشور را در حل یک بحران ملی در کشورمان پیش‌قدم می‌سازد.
 

راهکار‌های کاهش حوادث رانندگی در دانشگاه‌ها

 
سروان ابراهیمی کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: اختصاص یک واحد درسی فرهنگ ترافیک و بهداشت ایمنی در رانندگی و کمک‌های اولیه در تمام رشته‌های دانشگاهی و ایجاد رشته‌های مرتبط با حوزه ترافیک و حمل و نقل در دانشگاه‌ها مانند رشته روانشناسی رانندگی میتواند در کاهش حوادث رانندگی در دانشگاه موثر باشد.
 
وی افزود: ایجاد مراکز تحقیقاتی جهت بررسی علل معضلات ترافیکی ازجمله تصادفات رانندگی و ارائه راهکار‌های کنترل و پیشگیری از آن، برگزاری همایش‌های مختلف در این حوزه و تشویق تمام دانشجویان جهت شرکت در آن برنامه‌ریزی جهت کاهش مسافت سفر‌های تحصیلی بخش دیگری از راهکار‌های کاهش سوانح رانندگی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی است.
 

مهمترین موارد برای عقد قرارداد برای سرویس‌های دانشگاه‌ها با شرکت‌های حمل و نقل

 
کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران گفت: مدیریت شرکت‌ها رعایت مسائل ایمنی را جزء اولویت‌های کاری خویش قرار دهند و ترجیحاً رانندگانی بکار بگیرند که از تحصیلات بالایی برخوردار باشند.
 
سروان ابراهیمی افزود: با آموزش‌های مداوم و مستمر سواد و فرهنگ ترافیکی رانندگان خود را ارتقا دهند.
 
وی گفت: تمام رانندگان باید در کلاس‌های آموزش فرهنگ ترافیک، بهداشت و ایمنی در رانندگی، کمک‌های اولیه، روان‌شناسی رانندگی، اخلاق حرفه‌ای و کلاس‌های فنی شرکت کنند.
 
وی افزود: شرکت باید کارشناس بهداشت ایمنی و فنی داشته باشد که در فواصل مشخص چک لیست‌های تخصصی از قبل تهیه‌شده مخصوص خودرو و راننده را جداگانه پرکرده و مجوز ادامه فعالیت و یا تردد داده شود در غیر این صورت از تردد آن وسیله نقلیه و یا فعالیت راننده جلوگیری به عمل آید.
 
سروان ابراهیمی با بیان اینکه تمام رانندگان باید کارت سلامت و پرونده پزشکی داشته باشند، گفت: رانندگان باید با استفاده از ابزار‌های روان‌شناختی که شامل آزمون‌های هوش و اختلالات روانی و ویژگی‌های شناختی و اختلالات شخصیتی است مورد ارزیابی قرار گیرند.
 
کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران با بیان اینکه از اشتغال رانندگانی که مشکلات جسمی و روحی و روانی دارند باید جدا خوداری شود، افزود: برای رانندگانی که سابقه تصادفات جرحی و فوتی و یا تخلفات بیش‌ازحد دارند برگزاری کلاس‌های مشاوره روان‌پزشکی و خانواده ضروری است.
 
وی گفت: ساعت‌کاری رانندگان باید کنترل شود و ساعت‌کاری رانندگان نباید بیش از نه ساعت در شبانه‌روز باشد.
وی افزود: در نظر گرفتن حداکثر سن و موارد ایمنی و فنی برای خودرو‌های مورداستفاده و داشتن معاینه فنی از نکات دیگری است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.
 
سروان ابراهیمی گفت: برای دریافت تسهیلات دولتی جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط شرکت‌ها هماهنگی‌های لازم باید صورت بگیرد.
 
کارشناس اداره آموزش فرهنگ وترافیک راهنمایی رانندگی مازندران افزود: زیرساخت‌ها و رعایت اصول ایمنی در مسیر‌های تردد باید اصلاح شوند.
 
وی گفت: اجرای همه‌جانبه این راهکار‌های به‌ظاهر ساده و کاربردی می‌تواند میزان تصادفات حمل‌ونقل عمومی ما را به حداقل ممکن برساند که نیاز به یک عزم ملی و مدیریت جهادی دارد.
 
انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار