تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

عطر نان محلی، آوای چلچله ها، شکوفه‌های بهاری و زندگی در خانه‌های کاهگلی دست به دست هم می‌دهند تا روستا‌های مازندران به بهشتی برای بوم گردی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بوم‌گردی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که توسعه و شکوفایی ظرفیت‌های فراوان آن در کشور نیازمند تدوین نظام نامه مشخص و برنامه ریزی اصولی و همه جانبه است.

روستا‌های مازندران اعلاوه بر سبزی و چشم انداز‌های بدیع یخچالی، چمنزار و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای که از آن‌ها مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری در ایران ساخته، دارای کلکسیونی گران قیمت و غنی از فرهنگ بومی است که هر روز از ۳۶۵ روز سال، در هر منطقه و روستایی، می‌توان سراغ آیین و سنتی را گرفت.

از آنجا که هدف اصلی از احداث اقامتگاه‌های بوم گردی، حفظ محیط زیست، پایداری زیست بوم و فرهنگ مناطق گردشگری و فرهنگ سازی برای سفر مسئولانه گردشگران است، این اقامتگاه‌ها عموما در راستای آموزش قوانین و باور‌های معنوی مردم محلی به گردشگران و ایجاد همدلی و مشارکت بین گردشگران و مردم محلی، فرهنگ سازی در میان مردم محلی برای احترام به گردشگر، ایجاد پایبندی به اخلاق زیست محیطی ایجاد می‌شود.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

عبدی یکی از صاحبان اقامتگاه بوم گردی در مازندران می‌گوید: ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد از اهداف مهم ایجاد بوم گردی در یک روستا است.

وی افزود: این رونق و شکوفایی سبب می‌شود تا مردم منطقه به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است، ترغیب شوند.

عبدی گفت: مازندران ظرفیت زیادی در زمینه ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی دارد و این مکان‌ها خاطرات خوشی را برای مسافران رقم خواهد زد.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

رقابت خانه‌های کاهگلی با هتل‌های مدرن

عابدینی یکی از مسافران تهرانی می‌گوید: این اقامتگاه‌های بوم گردی ما را با زندگی اصیل مردم مازندران آشنا کرد و از ماندن به مدت دو روز در این اقامتگاه بسیار لذت بردیم.

وی افزود: اقامتگاه‌های بوم گردی این روز‌ها با هتل‌های مدرن رقابت دارند و به نظرم بسیار موفق بوده اند.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

ابراهیمی یکی از روستاییان منطقه لفور سوادکوه می‌گوید: مسافرانی که هنگام رفتن از منطقه، نان محلی، عسل، ماست، سرشیر و کره، مربا و انواع ترشی‌های ما را می‌خرند و برای سوغات به شهرشان می‌برند.

وی افزود: وجود این مسافران در منطقه برای ما مردم صرفه اقتصادی دارد و با گسترش آن بیکاری به خصوص بین قشر جوان کاهش می‌یابد.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی روستایی با لباس‌های سنتی مردم مازندران

عمادی یکی از مسافران تبریزی می‌گوید: به مدت ۴ روز یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی رامسر را اجاره کردیم و از طبیعت چشم نواز آن لذت بردیم.

وی افزود: در این مکان لباس‌های سنتی مردم مازندران در اختیار ما قرار گرفت و کار‌های روزانه زنان و مردان روستایی مانند پخت نان محلی و تهیه شیر تازه را به ما نشان دادند.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

فعالیت ۸۴ اقامتگاه بوم گردی در مازندران

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ۸۴ اقامتگاه بوم گردی در مازندران فعال هستند، گفت: شهرستان‌های تنکابن و نکا بیشترین واحد‌های بوم گردی را احداث کردند.

وی افزود: برای ترویج فرهنگ بوم گردی باید با هدف گذاری و آموزش از ظرفیت دهیاران نهایت بهره را ببریم چراکه دهیاران پیشگام در ارتباط با جامعه محلی هستند.

حسنی با بیان اینکه زنان و جوانان پیشتاز در احداث واحد‌های بوم گردی هستند، گفت: در راستای تسهیل و تسریع در مجوز‌ها و تسهیلات واحد‌های بوم گردی اختیاراتی به دهیاران داده می‌شود ارباب رجوع که اکثرا کشاورزان روستایی هستند از حضور در شهر و اتلاف وقت جلوگیری شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: فرهنگ بالا و میزبانی شایسته واحد‌های بوم گردی از مسافران سبب شد در ایام نوروز ۹۷ حتی یک مورد شکایت از واحد‌های بوم گردی استان ثبت نشود.

وی گفت: از آنجایی که ایجاد مجموعه بوم گردی از جانب سرمایه گذاران با استقبال خوبی مواجه شده، اکنون بیش از ١٦٥ درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی دریافت کرده ایم.

حسنی افزود: به طور قطع با توسعه بوم گردی معماری روستاها، صنایع دستی آن حفظ می‌شود و از نظر اقتصادی یک کسب و کار خانوادگی راه می‌افتد، زیرا خانواده‌ها گرداننده امور این بخش هستند.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد اشتغال، سبب جلوگیری از مهاجرت مردم به شهر و تثبیت جمعیت روستایی می‌شود.

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار