اردوغان: ترکیه اجازه نمی‌دهد استانبول به قسطنطنیه تبدیل شود/حمله تروریستی نیوزیلند سازمان‌یافته بود

رئیس‌جمهور ترکیه حمله تروریستی نیوزیلند را عملیاتی سازمان‌یافته و بخشی از حمله گسترده‌تر علیه آنکارا توصیف کرد.

اردوغان: ترکیه اجازه نمی‌دهد استانبول به قسطنطنیه تبدیل شود/حمله تروریستی نیوزیلند سازمان‌یافته بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حمله تروریستی روز جمعه به دو مسجد در نیوزیلند را عملیاتی سازمان‌یافته و بخشی از حمله گسترده‌تر علیه آنکارا توصیف کرد. او هشدار داد کسانی که سعی کنند جنگ را به استانبول بکشانند، با تابوت به کشور‌های خود بازخواهند گشت.

اردوغان که تلاش می‌کند حمایت اعضای حزب اسلام گرای عدالت و توسعه (حزب متبوع خود) را برای انتخابات ۳۱ مارس جلب کند، همچنین گفت: حمله تروریستی نیوزیلند گواهی بر احساسات ضداسلامی در سطح جهان است.

رئیس جمهور ترکیه در این باره گفت: آن‌ها از نیوزیلند، از ۱۶ هزار و پانصد کیلومتر آنطرف تر، در حال ارزیابی و ارسال پیام برای ما هستند. این (حمله تروریستی) یک اقدام انفرادی نیست، بلکه (عملیاتی) سازمان یافته است. اردوغان در این باره توضیح بیشتری نداد.

برنتون تارانت، نژادپرست سفیدپوست استرالیایی الاصل روز جمعه با حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند و تیراندازی به سمت نمازگزاران، دست کم ۵۰ نفر از آن‌ها را شهید کرد.

اردوغان در جریان سخنرانی خود در یک گردهمایی انتخاباتی، با نشان دادن ویدئوی این جنایت و بخشی از متنی که از این تروریست در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت: او ترکیه و شخص رئیس جمهور را تهدید کرده است. به گفته اردوغان، این فرد خواستار خروج اتباع ترکیه ای از شمال غرب این کشور (منطقه واقع شده در قاره اروپا) شده است. بخشی از استانبول، بزرگترین شهر ترکیه با اکثریت جمعیت مسلمان، در قاره آسیا و بخش دیگری از آن در قاره اروپا واقع شده است.

اردوغان در ادامه گفت: ما هزار سال است که اینجا هستیم و خدا بخواهد، تا روز قیامت هم اینجا خواهیم ماند.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شما استانبول را به قسطنطنیه (نام استانبول پیش از تصرف آن توسط عثمانی‌ها در سال ۱۴۳۵ میلادی) تبدیل نخواهید کرد. اجداد شما به اینجا آمدند و داخل تابوت ها به کشورهای خود بازگشتند. شک نداشته باشید که شما را نیز همانند اجدادتان بدرقه خواهیم کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پیش‌تر در سفر به شهر کرایست‌چرچ با اتباع ترکیه‌ای که در حمله تروریستی روز جمعه زخمی شده بودند، ملاقات کرد. وزیر خارجه ترکیه در این دیدار درباره رواج اسلام هراسی و نژادپرستی ابراز نگرانی کرد.

یک مقام ارشد امنیتی ترکیه تأیید کرد تارانت دو بار در سال ۲۰۱۶ میلادی به ترکیه سفر کرده است. مقامات آنکارا اکنون در حال تحقیق درباره این موضوع هستند که دلیل سفر این تروریست به ترکیه چه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار