مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم:

سد‌های قم بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: تا این لحظه هیچ خطری سد‌های استان قم را تهدید نمی‌کند و همه چیز تحت کنترل است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم ، احمد حاج حسینی مسگر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت : بر اساس آخرین وضعیت انتقالی آب از سرشاخه‌ها و سد‌های مسیر سامانه انتقال به قم، سد گلپایگان با حجم ۲۷، سد ۱۵ خرداد با حجم ۴۲.۷۶ و سد کوچری با حجم ۷۵.۷۸ میلیون مترمکعب ذخیره آبی بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: تا این لحظه هیچ خطری سد‌های استان قم را تهدید نمی‌کند و همه چیز تحت کنترل است، همچنین تمهیدات لازم برای مواجهه با حجم گسترده آب ناشی از بارندگی‌های روز‌های آینده نیز اندیشیده شد و مشکلی وجود ندارد، تخلیه آب سر ریز از سدکبار نیز بدون هیچ مشکل و تهدیدی به رودخانه‌های پایین در جریان است.

سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تامین آب شرب درازمدت شهر‌های دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.

برای تنظیم آب انتقال یافته از حوضه دز، در پایین دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره شده در سد کوچری توسط خط لوله‌ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه خانه «دودهک» و از آنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.

بارندگی شدید از یک شنبه شب هفته جاری در قم آغاز شد و تا روز ششم فروردین ماه ادامه داشت و طبق اعلام اداره کل هواشناسی این استان، بارش در برخی ساعت‌ها در ارتفاعات استان بویژه در بخش کهک به صورت برف بود. مدیریت بحران قم نیز در اطلاعیه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه (پنجم و ششم فروردین) هشدار داد بود.

طی دوشنبه و سه شنبه هفته جاری بیش از ۴۰ میلیمتر باران درقم بارید.

انتهای پیام /ح

مشکلی در روند فعالیت سد‌های قم وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.