فرماندار ارومیه؛

افزایش ۵.۵ برابری پوشش برف حوزه آبریز روضه چای نسبت به سال گذشته

فرماندار ارومیه از افزایش ۵.۵ برابری پوشش برف حوزه آبریز روضه چای نسبت به سال گذشته خبر داد.

افزایش ۵.۵ برابری پوشش برف حوزه آبریز روضه چای نسبت به سال گذشتهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،علیرضا ملا محمدی زاده فرماندار ارومیه در نشست خبری دهمین روز سال جدید با اشاره به بحران سیل و سیلاب روزهای آتی گفت:چهار حوضه آبریز در شهرستان ارومیه وجود دارد که اولین حوضه آبریز ارومیه، روضه چای با مساحت ۲۷۶ کیلومتر بوده که در اسفند ماه سال ۹۶، پوشش برف این حوضه ۱۷ میلیون متر مکعب بود و در سال ۹۷ حدود ۹۹ میلیون مترمکعب شده و حدود ۵ و نیم برابر شده است.

وی افزود:دومین حوضه آبریز باراندوزچای بوده که ۱۱۴۹ کیلومتر مربع مساحت آن و ۶۸ کیلومتر طول رودخانه است و در سال ۹۶ حدود ۱۳۲ میلیون مترمکعب پوشش برف بود و در ۹۷ حدود ۷۷۶ میلیون مترمکعب بوده است.

فرماندار ارومیه افزود:سومین حوضه آبریز نیز شهرچایی با ۶۴۸ کیلومتر مربع و ۱۰۳ کیلومتر طول رودخانه است که ۲۳۱ کیلومتر مربع در اسفند ۹۷ پوشش برف این حوضه بود.

وی بیان کرد:محدوده روستای بند و پل آذربایجان تا روستای کشتیبان درگیر بحران سیل هستند و لایروبی و آزادسازی در محدوده بند به طول ۷ کیلومتر است که با توجه به امکان بروز بحران این عمل باید به زودی انجام شود.

وی گفت:چهارمین حوضه آبریز ارومیه، نازلوچای با مساحت ۱۵۴۴ کیلومتر و ۱۱۲ کیلومتر طول رودخانه بوده و ۴۶۴ کیلومتر مربع مساحت پوشش برف در اسفند ۹۷ بود و ۱۰۸ میلیون مترمکعب آب برفی است که در پشت کوه‌ها ذخیره شده است.

فرماندار ارومیه با اشاره به اینکه ۱۰۰ اکیپ آماده اند تا آب های سطحی را در روزهای بحرانی  به خارج از شهر منتقل کنند، افزود:اخطارهای کتبی و هشدارهای لازم را به مناطق حاشیه داده ایم و از مردم درخواست همکاری داریم.

وی ادامه داد:تمام رستوران های حاشیه مسیر روستای بند از فردا تا زمان موضوع رفع بحران تعطیل خواهند شد.

فرماندار اروميه گفت:تمام ورزشگاه ها، مدارس و مراکز بهداشت اماده اسکان و ارایه خدمات در شرایط بحران احتمالی هستند.

ملامحمدی زاده افزود: پل کشتیبان در خطر جدی بحران قرار دارد و فقط ۱ و نیم متر آن لایروبی شده است.

وی گفت:بیشترین بارندگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین ۴۰ میلیمتر پیش بینی شده است که با احتساب برفاب ها به ۵۰ میلیمتر خواهد رسید.

فرماندار ارومیه افزود:۲۵ فروردین ۹۶ ارومیه بیشترین بارش را تجربه کرده بود که باعث وقوع سیل و تخریب پل هاشم آباد شد.

وی افزود:در تمام روستاهای شهرستان ارومیه ستاد مدیریت بحران با مدیریت دهیاران تشکیل شده است تا از آسیب های احتمالی سیل و آبگرفتگی معابر جلوگیری شود

ملامحمدی زاده گفت:همچنین دستور تخلیه روستای گولان در بخش انزل صادر شده است و کلیسای بالای کوه به ظرفیت بالای ۲۰۰ نفر برای اسکان اهالی این روستا آماده سازی شده است .

انتهای پیام/م

 

نشست خبری فرماندار ارومیه

 

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.