ربات‌هایی منحصر به‌فرد که به فضا رفته‌اند+ تصاویر

تاکنون چندین ربات همزمان با فضانوردان در کپسول‌های فضایی به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده و در آنجا به ماموریت‌های مختلف با هدف‌های گوناگون پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در طی سال‌های اخیر دانشمندان ربات‌هایی مختلف در قالب‌های متفاوت ساخته شده‌اند؛ برخی از این ربات‌ها برای ارسال به فضا مورد استفاده قرار گرفته اند و از فناوری‌های پیشرفته در ساخت آن‌ها استفاده شده است.
 
به تازگی در طرحی جدید دانشمندان ناسا در نظر دارند ربات‌هایی برگرفته از زنبور را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کنند؛ این پروژه با نام Astrobee شناخته می‌شود و فصلی جدید در تحقیق و اکتشاف‌های فضایی است.
 
ربات‌های زنبور در قالب مکعبی طراحی شده اند و در آینده نزدیک به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال خواهند شد. ساخت این ربات‌های هوشمند به وسیله مرکز تحقیققات آمس NASA's Ames Research در دره سیلیکون انجام شده است. ربات‌های زنبور داخل ایستگاه فضایی بین المللی شناور خواهند بود و به انجام وظایفی چون بازرسی سیستم‌ها و فیلم برداری آنلاین از فضای درون ایستگاه می‌پردازند.
 

از جمله تجهیزات فنی که در این ربات‌ها وجود دارد می‌توان حسگر‌های لیزری، رابط‌های لمسی و صدا را نام برد، آن‌ها با استفاده از پنکه‌های تعبیه شده روی بدنه خود در ایستگاه فضایی بین المللی پرواز خواهند کرد.
 
وجود بازو یکی دیگر از قابلیت‌های این ربات هاست که امکان انجام برخی کار‌ها و لمس اشیا را به آن‌ها می‌دهد.
 
سال گذشته میلادی ناسا مسابقه‌ای برای طراحی بازوی منحصربه فرد که درون بدنه ربات زنبور تعبیه شود ترتیب داد و بازوی فوق طرح برنده مسابقه است.
کارشناسان هدف از ارسال این ربات‌ها به فضا را مطالعه درباره تعامل انسان و ربات درفضا اعلام کرده اند، زیرا در سفر‌های طولانی مدت فضایی در سال‌های آینده به میزان زیاد از ربات‌ها استفاده خواهد شد.
 
از جمله دیگر ربات‌ها که در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است می‌توان سه ربات شناور به نام‌های SPHERES را نام برد که در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شدند.
 
دانشمندان روسی نیز در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند مشغول آماده سازی و ساخت ۲ ربات انسان نما هستند و آن‌ها را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال خواهند کرد.
 
به گفته محققان این ۲ ربات می‌توانند با توان بالا و بهره گیری از فناوری‌های فوق پیشرفته در ساختارخود در کار‌های تحقیقاتی به فضانوردان انسانی کمک کنند.
 
این ربات‌ها با نام FEDOR شناخته می‌شوند و می‌توانند مانند فضانوردان انسانی به مطالعه، تحقیق و انجام تعمیرات در ایستگاه فضایی بین‌المللی بپردازند.
 

در سال ۲۰۱۵ اولین ربات انسان نما با نام Robonaut ۲ از سوی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.
 
 
ربات دیگر که از سوی ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارد ربات cimon، نوعی ربات تعاملی با فضانوردان است که با بهره گیری از هوش مصنوعی می‌تواند تعامل خوبی با فضانوردان داشته باشد.
 

کارشناسان اعتقاد دارند ربات‌ها با توجه به مقاومت ساختاری بهتر به نسبت انسان‌ها می‌توانند در سفر‌های آینده فضایی به انجام کار‌های خطرناک برای انسان‌ها بپردازند. همچنین پیش از انسان‌ها به سفر به سیاره‌های مختلف منظومه شمسی ارسال شوند.

منبع: zdnet

انتهای پیام/

سفر ربات‌ها به ایستگاه فضایی بین المللی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار