مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مطرح کرد؛

تنها راه رسیدن ید به بدن/ ناهنجاری‌های مادرزادی از عوارض مصرف نمک دریا

عبداللهی گفت: بازگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی از عوارض خطرناک مصرف نمک دریاست.

هشدار درخصوص مصرف نمک دریابه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره تبلیغ و مصرف نمک دریا، اظهار کرد: تبلیغات گسترده و بی اساس نمک دریا باعث شده است که مصرف کنندگان دچار سردرگمی شده و علی‌رغم توصیه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده، هنوز عده‌ای بر این باورند که نمک دریا علاوه بر املاح سدیم و ید، املاحی مفید برای بدن مانند کلسیم و منیزیم دارد.

وی افزود: نمک دریا، نمکی تصفیه نشده با انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین بوده که خطر سرطان زایی آن‌ها به اثبات رسیده است، این نمک علاوه بر داشتن ناخالصی، حاوی کمی ید و یا حتی فاقد ید است و نیاز روزانه به ید را تامین نمی‌کند.

عبداللهی بیان کرد: وزارت بهداشت ظرف ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته و در حال حاضر تمام کارخانه‌های تولیدکننده موظف هستند، ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند، زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن آن به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی خواهد بود، است.

عوارض نرسیدن ید کافی به بدن

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه نرسیدن ید کافی به بدن، عوارضی متعدد به همراه دارد، ادامه داد: این عوارض شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی بوده و تاکید وزارت بهداشت بر مصرف نمک یددار تصفیه شده به دلیل رسیدن ید مورد نیاز به بدن است.

وی تصریح کرد: اینکه نمک دریا می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، صحیح نیست، زیرا در مقداری که نمک دریا باید مصرف شود (کمتر از پنج گرم در روز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می‌رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی است. ضمن اینکه، این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده (البته به مقدارکم) هدف این است که ید کافی به مردم رسانده شود.

عبداللهی گفت: تبلیغاتی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا در کشور می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب بازگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری پیامد‌های زیان‌بار بهداشتی خواهد بود.

وی افزود: نمک طعام مشمول دریافت پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاریخ تولید و انقضا و استاندارد اجباری است. این‌گونه نمک‌های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین مانند سرب و ارسنیک (عوامل ایجادکننده سرطان) و ناخالصی‌های محلول مانند گچ بوده که به دلیل سفید بودن غیر قابل جداسازی است. از طرفی میزان محاسبه شده ید در نمک تصفیه شده باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن باعث پیشگیری ازعقب ماندگی جسمی و ذهنی و سقط جنین خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: در صورتی نمک دریا می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استاندارد‌های موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار