آیت الله دژکام:

دستگاه قضایی مقصران سیل شیراز را مشخص می‌کند

نماینده، ولی فقیه در فارس گفت: در موضوع سیل و تشخیص دلایل آن باید در انتظار نظر و عدالت دستگاه قضایی ماند که امتحانی بزرگ برای آن‌ها است.

دستگاه قضایی مقصران سیل شیراز را مشخص می‌کند/ توجه به اخلاق سیاسیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شیراز در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با نماینده، ولی فقیه در فارس افزود: اول اردیبهشت را پیش رو داریم که روز شیراز و بزرگداشت سعدی است و با جلوه‌ای که شیرازی‌ها در حوادث اخیر از خود نشان دادند و انصافاً شیراز مورد توجه کشور و حتی جامعه بین المللی قرار گرفت و با این حسن برخورد و صفایی که مردم شیراز داشتند، جای گرامی داشتن و احترام کردن دارد و امیدوارم این موارد برای همه ما زمینه رشد، کمال و برآمدن بیشتری باشد.

وی ادامه داد: در باب قضیه سیل مباحث حقوقی و داوری‌ها را باید مدنظر قرار دهیم و واقعیت امر این است که امروز این فاجعه اطراف مختلفی دارد که درگیر کار هستند و نه یک یا دو طرف و وقتی با چند ارگان مواجهیم که باید نقششان دیده شود، داوری پیچیده‌تر می‌شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: متأسفانه در فضای مجازی و تریبون‌ها پیش از آنکه ابعاد قضیه را دیده باشند داوری می‌کنند و این نگران کننده است در این قضیه کسی که حرف پایانی را می‌زند و فیصله دهنده آن است دستگاه قضائی است و این امتحان دستگاه قضائی است.

آیت الله دژکام یادآور شد: آن‌ها در داوری خود باید دقت کنند و نباید عدالت شهید شود و مسلماً کار سختی است که به عهده آن‌ها است، اما شناخت و اعتمادی که به دستگاه قضا داریم امیدواریم به خوبی از پس این کار بر بیایند.

وی ادامه داد: علاوه بر ساخت و ساز‌های اشتباه یکسری از مسائل است که نقش عوامل انسانی در آن‌ها خیلی واضح‌تر و قوی‌تر شناخته شده و، چون به صورت علمی می‌دانیم چه می‌کنیم و چه نتایجی دارد ما باید حتماً آن‌ها را مراعات کنیم.

نماینده، ولی فقیه در فارس ادامه داد:، اما یکسری سیاست‌ها داریم که سیاست‌های حرکت انقلابی و دینی ما است یعنی نمی‌توانیم بگوییم دینی یا انقلابی هستیم و اینگونه عمل نکنیم به عبارتی کار ما وابسته به این است که در اصول انقلاب خود تجدید نظر نکنیم و پای آرمان‌ها بایستیم.

وی تصریح کرد: همیشه افتخار انقلابی‌ها این بوده که در اصول انقلابی خود تجدید نظر نمی‌کنند و در این گونه مسائل ما نیز قرار نیست تجدید نظر کنیم، مثلاً اگر مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومان را بی‌خیال شویم دیگر چه می‌ماند که در دنیا به آن افتخار کنیم، یکی از ابعاد انسانیت همین است که ما با استکبار مخالف باشیم.

آیت الله دژکام تاکید کرد: حال تاکتیک چه می‌خواهد باشد در یک رده عالی که رهبری و رئیس جمهور هستند اتخاذ می‌شود ممکن است تاکتیک چیز دیگری باشد، اما در رابطه با مسائلی که اصل و اساس انقلاب است تجدید نظرخواه و تجدید نظر طلب نیستیم و بر اساس روش تربیت دینی اینکه در رده عالی نظام چه تصمیمی اتخاذ می‌شود باید حرف شنوی داشته باشید نه اینکه خود مدیریت کنید یا رویکرد و راهبرد ارائه دهید.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: باید بدانیم ارائه راهبرد جایگاه چه کسی است و اگر خودمان بخواهیم یکسری مسائل را تصمیم بگیریم حال کشور بهتر نخواهد شد بنده در رده سران جریان‌های سیاسی بوده‌ام و شنیده‌ام که در این طور مسائل نیرو‌های درون نظام تردید ندارند که جای خاصی باید تصمیم بگیرد و اگر قرار باشد همه ورود کنیم به ضرر کشور است و حرف یک نفر را باید در این زمینه گوش دهیم همه در اینگونه مسائل به حرف آنکه قانونا، شرعا واخلاقا مسئول است گوش دهیم ولو اینکه معصوم نیست و ممکن است خطا کند در همان مسئله خطا به حرفش گوش دهیم و با او باشیم بهتر است تا تفرقه ایجاد شود و دشمن به نتیجه برسد.

وی افزود: یک نگاه از کشور ما باید دیده شود و یک رویکرد در تصمیم گیری نهایی داشته باشیم؛ بله، رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند نظریه پردازی کنید نه اینکه تصمیم گیری کنید یعنی نظریه داشته باشید که با حساب مقدمات و شرایط موجود اگر اینگونه کار کنیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم و خوب و بد آن را مشخص کنیم و این نظریه‌ها وقتی در اختیار جمع عالی تصمیم گیرنده کشور قرار گرفت در تصمیم گیری‌ها به نفع کشور خواهد بود، اما اگر کسی خواست به جای نظریه پردازی راهبرد دهد اشتباه است و نظریه پردازی را باید مجال دهیم، ولی راهبرد را نه، در موضع گیری‌های سیاسی نیز همین طور است و رهبر انقلاب همه جوانب را بررسی می‌کند و اگر جایی لازم باشد سکوت می‌کند و حتی فرموده‌اند که به نرمش قهرمانانه نیز قائل هستیم. اگر به رهبری اعتماد نکنیم بدتر از این به سرمان می‌آید.

امام جمعه شیراز یادآور شد: پس در مسائل اصولی انقلاب باید بدانیم اگر مجال را در اختیار تصمیم گیرندگان سطوح عالی نظام قرار دادیم آن‌ها هم از نظر تاکتیک و هم نظریه و فکر انقلابی در راستای خوبی پیش می‌روند و خیلی اوقات ما باید سکوت کنیم، زیرا صحبت ما مسئله‌ای را حل نمی‌کند.

آیت الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر موضوع عدالت، گفت: در بحث عدالت نیز حقیقت این است بنده ۱۰-۱۵ خطبه اول خود را در باب عدالت صحبت کردم و اینکه چگونه عدالت را می‌توانیم پیاده کنیم، نه اینکه دیگر جای بحث نداشت، ولی من احساس کردم مخاطب عام خسته می‌شود و از طرفی کسی از بنده در این خصوص مطالبه نکرد تا در فضای تخصصی بحث عدالت را دنبال کند.

وی یادآور شد: در بحث عدالت بنده چارچوب‌های کلی فلسفی و فقهی قضیه را گفتم، اما در این میان بحث دیگری داریم که نگاه فیلسوفانه و فقیهانه نیست و ما باید در اجرا برویم سراغ اینکه چگونه عدالت در این بخش تأمین شود، توقع ما از هر علم چیزی است که عملیاتی شود در حالی که ما چارچوب را گفته‌ایم و حال طبق داده‌هایی که داریم در راستای چارچوب باید چه کنیم، اما اینکه درون بازی چه می‌گذرد دیگران باید ورود کنند و فقیه مانند خط نگه دار است که نمی‌گذارد از چارچوب و خط‌های مشخص شده کار خارج شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: متأسفانه امروزه نه طلبه‌های ما می‌دانند که بازیکن‌های وسط زمین در این خصوص نقش دارند و نه حواس بازیکن‌ها به این موضوع هست که آن‌ها خط نگه دارند و چارچوب را مشخص کردند.

آیت الله دژکام تاکید کرد: معاونت فرهنگی شهرداری می‌تواند نشست‌های ماهیانه یا فصلی را طراحی کند تا افراد اهل فن بیایند و چارچوب ارائه دهند و بگویند برای برقراری عدالت فرهنگی در سطح شهر چه باید انجام دهیم، از طرفی همه بازیکن‌ها هم باید آمادگی رفتن در زمین بازی را داشته باشند و این همان عدالت فردی است.

وی ادامه داد: نگاه ساختارگرایانه می‌گوید اگر ساختار را درست کنید همه چیز درست می‌شود، اما ما معتقدیم که انسان موجود عجیب و پیچیده‌ای است و خود فرد نیز باید آمادگی و ویژگی‌هایی داشته باشد و تعبیر بنده در خطبه این بود که هر کس بخواهد مسئولیتی بپذیرد باید صلاحیت لازم را داشته باشد از جمله عدالت یعنی آدمی که همه کار‌های کارشناسی را بلد است، اما انصاف ندارد به کار نمی‌آید و مسئول باید منصف و عادل باشد.

نماینده، ولی فقیه در فارس تاکید کرد: امروزه با عملکرد برخی از ما اعتماد عمومی نسبت به مسئولین سلب می‌شود، اما اگر انصاف را به خرج دهیم دوباره اعتماد عمومی را جذب خواهیم کرد در کشور تفاوت دیدگاه و جریان‌های مختلف سیاسی داریم و این امری طبیعی است، اما مهم این است که احترام همدیگر را حفظ کنیم و این از آداب سیاسی است و اگر می‌خواهیم خود ما نیز اسم و یادمان بماند نباید کار نیک دیگران را نادیده بگیریم.

وی یادآور شد: این به مرور باید در جامعه تمرین داده شود، این اخلاق مشترک جهانی است و همه جا می‌دانند باید چارچوب اخلاقی را نگه دارند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: نکته دیگری که در صحبت دوستان بود و بنده توضیحی در خصوص آن می‌دهم این است که بنده منکر این موضوع نیستم که برای ما منبر بلندتری وجود دارد، ولی در ساختار سیاسی کشور و در چارچوب قانون اساسی رئیس نیستیم و مدیریت نمی‌کنیم بنده در چارچوب حقوق اساسی اقدام می‌کنم ما در جریان‌های مختلف سیاسی هیچکدام یاد نگرفتیم در چارچوب قانون اساسی کار کنیم بلکه هر کس با هر شعاری وقتی نوبت به اقدام او می‌شود به سبک کدخدایان قدیم اقدام می‌کند یعنی بعضی از ما برای به کرسی نشاندن چیزی که حتی مخالف شعار خودمان است یک روش دیکتاتورمآبانه را پیشه می‌کنیم درحالی که ما باید روش عملی و اجرایی خود را درست کنیم.

وی ادامه داد: تفکیک قوا را برای این گذاشتیم که نظارت به خوبی انجام گیرد و قوا بر هم نظارت داشته باشند و بازرسی باید وقتی کسی صلاحیت احراز مقام یا پستی را ندارد از نصب او جلوگیری کند قواعد بازی در عرصه سیاست و اجتماع را باید مطابق قانون بلد باشیم و اجرا کنیم و بالاخره بر اساس همین چارچوب قانونی باید اجرایی و عملیاتی کنیم.

آیت الله دژکام تصریح کرد: ما به بدشانسی اعتقاد نداریم و این رفتار‌های خودمان است که پاپیچ ما می‌شود و اینکه چیزی خوب یا بد باشد حتی مسائل طبیعی مانند سیل اخیر که در اختیار ما نیست بسته به نوع واکنش ما نسبت به آن‌ها مسئله را متحول می‌کند این بحث‌های انسان شناسی و جهان شناسی هست که ما داریم و این مسائل باید بازخوانی شود و تبیین دوباره پیدا کند.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار