با محبوب‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران آشنا شوید + تصاویر

اگر شما هم اهل پیاده‌گردی و امتحان کردن غذا‌های خیابانی در تهران هستید، می‌توانید برای سفر به تهران برنامه‌ریزی کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند، در فصول مختلف سال شاهد خوراکی‌های خوشمزه و دلچسبی در سطح خیابان هستند که بهترین آن‌ها لبو، باقالی، گوجه سبز و بلال است.

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

فرهنگ غذای خیابانی در ایران و تهران مشابه فروش غذا‌های کامل در سایر کشور‌های دنیا نیست؛ هرچند خوراکی‌های فوق‌العاده خوشمزه و سالمی در خیابان‌ها به فروش می‌رسد که گردشگران داخلی و خارجی نباید آن‌ها را از دست بدهند. البته هر یک از این خوراکی‌ها در فصول خاصی فروخته می‌شود و به‌این‌ترتیب گردشگران در هر فصلی می‌توانند گزینه‌ی جدید و متفاوتی را امتحان کنند. اگر شما هم اهل پیاده‌گردی و امتحان کردن غذا‌های خیابانی در تهران هستید، می‌توانید برای سفر به تهران برنامه‌ریزی کنید.

آش رشته

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

آش رشته از معروف‌ترین آش‌های ایرانی است که غالباً با کشک، گاهی با سرکه و حتی ترشی خورده می‌شود. بسته به عادت‌های خانوادگی از این خوراک به‌عنوان پیش غذا یا غذای اصلی استفاده می‌کنند؛ همچنین گاهی در مهمانی‌ها در فصل زمستان یا در مراسم افطار مسلمانان در ماه رمضان از آش رشته به‌عنوان پیش غذا استفاده می‌شود. آش رشته در ماه رمضان جایگاه ویژه‌ای بین خانواده‌های ایرانی دارد و از جمله غذا‌های مغذی و مقوی این ماه به‌حساب می‌آید. در این غذای سالم از یک نوع رشته خاص، سبزیجات و حبوبات استفاده می‌کنند و در نهایت آن را با ترکیب سیر و پیاز سرخ‌شده و نعناع سرخ‌شده و کشک فراوان تزیین می‌کنند. اگر گذرتان به ارتفاعات کوهستانی دربند افتاد، خود را به یک کاسه آش داغ مهمان کنید و با انرژی به مسیرتان ادامه دهید.

لبو

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

در برخی کشور‌ها چغندر یا همان لبو، یکی از مواد غذایی معمولی است؛ اما این خوراکی خوشمزه یک اسنک زمستانی بسیار پرطرفدار بین ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود. در گوشه و کنار شهر تهران در فصل پاییز و زمستان شاهد فروشنده‌های دوره‌گردی خواهید بود که چغندر پخته و پوست‌کنده را به‌صورت داغ می‌فروشند. این خوراکی به‌خصوص در سرمای زمستان حسابی دلپذیر است و می‌تواند وجودتان را گرم کند.

باقالی

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

معمولاً فروشنده‌های دوره‌گرد، لبو و باقالی را در کنار هم به فروش می‌رسانند و شما می‌توانید هنگام خرید لبو، مقداری باقالی پخته نیز بخرید و با سرکه و گلپر میل کنید. خوردن باقالی برای گردشگران خارجی شاید دشوار باشد، آن‌ها باید با دندان خراش کوچکی روی لبه‌ی باقالی ایجاد کنند و انتهای آن را کمی فشار دهند تا باقالی از پوسته‌اش بیرون بزند و بعد آن را میل کنند.

جگر

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

جگر کبابی را جگرکی‌های شهر به فروش می‌رسانند و یکی از اسنک‌های خوشمزه و سالم تهران به‌حساب می‌آید. فقط کافی است به فروشنده بگویید چه مقدار جگر می‌خواهید تا آن را برای شما کبابی و در عرض چند دقیقه همراه با نان تازه سرو کند. دل و قلوه‌ی کبابی نیز در جگرکی‌ها کبابی می‌شود و می‌توان همراه با جگر کباب شده، آن را سفارش داد. مردم ایران عاشق جگر هستند و بی‌دلیل نیست که ایرانی‌ها، افراد مورد علاقه‌ی خود را جیگر خطاب می‌کنند تا نهایت علاقه‌شان را نشان دهند!

بلال

ایرانی‌ها بلال را روی زغال کباب می‌کنند و بعد آن را برای چند ثانیه در ظرفی مملو از آب‌نمک فرو می‌برند و تا داغ است، میل می‌کنند. این اسنک داغ و خوشمزه اغلب در فصل زمستان فروخته می‌شود، هرچند در فصول دیگر در اطراف پارک‌ها نیز به فروش می‌رسد. مطمئناً اگر گردشگران خارجی بلال کبابی ایرانی را میل کنند، عاشق آن خواهند شد.

گوجه سبز

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

گوجه سبز در فصل بهار در خیابان‌ها و مغازه‌های میوه‌فروشی تهران فروخته می‌شود و همراه با نمک فوق‌العاه خوشمزه و لذت‌بخش است. مطمئناً طعم گوجه سبز شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد؛ اما مراقب باشید که افراط در خوردن آن می‌تواند منجر به دل‌درد و... شود.

چغاله بادام

چغاله بادام میوه‌ی درخت بادام در ابتدای رویش است که تا حدودی سفت و قشر خارجی آن سبزرنگ و پوشیده از کرک ظریفی است. چغاله بادام، یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که در فصل بهار و همزمان با گوجه سبز وارد بازار می‌شود. این بادام‌های نرسیده در غلافی سبزرنگ و خوشمزه قرار دارند، کافی است مقداری نمک روی آن بریزید و در دهان‌تان بگذارید. بدون شک خوردن چاقاله بادام قابل مقایسه با بادام رسیده نیست و طعم یکسانی ندارند.

لواشک

ایرانی‌ها عاشق میوه تازه، خشک‌شده، کمپوت یا لواشک میوه هستند. لواشک میوه به‌خصوص در مناطق کوهستانی شمال تهران در طعم‌های مختلف نظیر انار، آلو، کیوی، زردآلو، سیب و... به فروش می‌رسد. انواع میوه خشک شده آلو، زردآلود و ... در شربتی شور و شیرین نیز در مغازه‌های دربند و درکه به‌چشم می‌خورد و برای کسانی که عاشق ترشیجات هستند، گزینه‌ای معرکه و متفاوت به‌شمار می‌رود.

سمبوسه

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

سمبوسه در اصل به مناطق جنوبی ایران تعلق دارد و به‌عنوان یک غذای تند در بازار‌ها به فروش می‌رسد. داخل نان لواش را با سیب‌زمینی، پیاز، جعفری و ادویه پر کرده و به شکل مثلث می‌پیچند و بعد در روغن فراوان سرخ کرده و داخل کاغذ سرو می‌کنند. سمبوسه امروزه تقریباً یک غذای جهانی است و در همه‌ی کشور‌ها کم و بیش وجود دارد و در رستوران‌های ایرانی و لبنانی یا افغانی در کشور‌های خارجی معمولاً فروخته می‌شود. انواع سمبوسه‌های متداول در ایران عبارتند از سمبوسه سیب‌زمینی، سمبوسه گوشت و سمبوسه پیتزایی.

نوشیدنی‌های تابستانی

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران + عکس

در ایران انواع و اقسام نوشیدنی‌های سالم و گوارا تهیه و با قیمتی نسبتاً پایین فروخته می‌شود. متداول‌ترین آن‌ها شامل آب طالبی، آب انار، آب هویج و... می‌شوند که نوشیدن آن‌ها همراه با بستنی سنتی لذت دیگری دارد. ترکیب تخمه شربتی، گلاب، عسل و لیموترش، همینطور خاکشیر همراه با گلاب و لیموترش قطعاً می‌توانند عطش هر گردشگری را در گرمای تابستان برطرف کنند. 

منبع: نوداد

انتهای پیام/

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های خیابانی تهران؛ از لبو تا گوجه سبز

برچسب ها: تغذیه ، آشزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار