گشایش یازدهمین کنگره بین المللی قلب و عروق در شیراز

یازدهمین کنگره قلب خاورمیانه و چهارمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  معاون پرستاری وزارت بهداشت در آیین گشایش یازدهمین کنگره قلب خاورمیانه و چهارمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی که تا ششم اردیبهشت در شیراز ادامه دارد، با اشاره به افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان کشور، بر ضرورت توجه به راهکار‌های پیشگیرانه در مسایلی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی تاکید کرد.

مریم حضرتی با بیان اینکه رشد جمعیت در ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود و ۹ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهد، گفت: تا ۳۰ سال آینده، جمعیت کشور با یک سونامی سالمندی مواجه می‌شود، به طوری که مطابق آمار در سال ۲۰۳۰ میلادی از هر چهار نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال وجود دارد.

او افزود: سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به اندازه‌ای بالا و رو به رشد است که باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مردم را آغاز و برنامه ریزی کرد؛ چرا که پیش بینی می‌شود رشد جمعیت سالمندی کشور در ۳۰ سال آینده به ۲۲ تا ۲۵ درصد برسد و این امر نیاز به مراقبت را در جامعه افزایش می‌دهد.

حضرتی با اشاره به اهمیت مراقبت و ضرورت رشته پرستاری در ۱۰ سال آینده، یکی از دلایل اصلی جذب پرستاران در ایران و دیگر کشور‌ها را همین امر دانست و با تاکید بر نقش پرستاران در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که در راس آن، بیماری‌های قلبی عروقی است، اعلام کرد: در برنامه ریزی معاونت پرستاری وزارت بهداشت در مراقبت از مردم، سه سطح پیشگیری برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

تغذیه سالم، تحرک کافی و پیشگیری از اضافه وزن

رییس انجمن قلب و عروق کشور نیز در این کنگره با تاکید بر ضرورت توجه به پیشگیری و حرکت به سوی انتخاب «شیوه زندگی» سالم، گفت: چاقی، به عنوان یکی دیگر از عوامل خطرساز است که پرفشاری خون و مشکلات قلبی عروقی را به دنبال دارد.

فریدون نوحی ادامه داد: عدم تحرک از عوامل چاقی در افراد است؛ در حالی که تحرک از بی هزینه‌ترین اقدامات برای پیشگیری از چاقی محسوب می‌شود.

او اعتیاد، چربی بالا، دیابت، فشار خون بالا، مصرف دخانیات، شیوه زندگی ماشینی و استفاده بیش از اندازه از گوشی همراه و بازی‌های رایانه‌ای را نیز از دیگر عوامل خطرساز برای سلامتی مردم و تاثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی عروقی نام برده و افزود: تغذیه سالم، تحرک کافی و پیشگیری از اضافه وزن، سه نکته ساده برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.

رییس یازدهمین کنگره قلب خاورمیانه و چهارمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی نیز با بیان اینکه این کنگره با محوریت پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی برگزار می‌شود، گفت: سمینار‌ها و کنگره‌های پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق درباره مورد‌های پیچیده قلبی به صورت تکمیلی در طول سال‌های گذشته به صورت دوره‌های یک روزه و نیم روزه در زمینه‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی برگزار شد.

محمدجواد زیبایی نژاد با اشاره به ارائه ۱۸۰ سخنرانی در این کنگره گفت: ۱۲۰ سخنران از اساتید خارج از شیراز هستند.

رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: پس از برگزاری سمینار‌های مرتبط در دوره‌های گذشته، طرح پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و کهورت سلامت تاکنون برای پنج هزار نفر در شیراز انجام شده است.

او اعلام کرد: در کنگره امسال توجه ویژه‌ای به پیشگیری از بیماری‌های آترواسکروز عروق کرنر قلب شده است و با توجه به آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه، استادان بزرگی از شهر‌های مختلف ایران، به ویژه مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان، آخرین تحقیقات و گزارش‌های خود را در این زمینه ارایه می‌کنند.

زیبایی نژاد با اعلام اینکه شورای راهبردی قلب کشور پیشنهادات اجرایی را برای تحقق عملیاتی در سراسر کشور به تصویب می‌رساند، عنوان کرد: در کنار این مهم، آخرین سرفصل‌های مربوط به تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق نیز به تبادل نظر گذاشته می‌شود و در پایان بیماری‌های بیماران مشکل و درمان‌های پیچیده با حضور اینترونشیست‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در زمینه بهترین روش‌های درمانی نیز، تصمیم گیری می‌شود.
انتهای پیام/م

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار