باشگاه خبرنگاران جوان فارس گزارش می دهد؛

با پیشگیری ساده می‌توان مانع از بروز بیماری‌های قلبی شد/ورزش کلید طلایی برای سلامتی قلب

حمله قلبی دومین عامل مرگ و میر شناخته شده در جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قلب عضو حیاتی بدن است که در طول ۷۰ سال زندگی به طور طبیعی ۳ میلیارد دفعه منبسط و منقبض می‌شود.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال استان فارس، کرمان و آذربایجان شرقی جزء استان‌های پر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

قلب اندام ماهیچه‌ای است که کار پمپاژ خون به شریان قلبی را بر عهده دارد و بین دو پوشش بدن در راس متمایل به سمت چپ و پایین قرار گرفته و در هر ضربان به مدت ۴ دهم ثانیه در حال استراحت است.

سکته قلبی باعث بسته شدن عروق کرونر و کمبود شدید خون در بخشی از قلب می‌شود که می‌تواند با مرگ بخشی از قلب همراه باشد و علائم هشدار دهنده آن شامل درد قفسه سینه، درد در پشت دست ها، گردن و یا فک، تنگی نفس، تهوع، تپش قلب سریع و یا نامنظم، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه و یا سوزش است.

با پیشگیری ساده می‌توان مانع از بروز بیماری‌های قلبی شد

محمد علی بابایی بیگی استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص بیماری‌های قلبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بیان کرد: بیماری‌های قلبی و در راس آن‌ها سکته‌های قلبی و مغزی زود رس بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ میر سالانه در استان است.

قلب در لغت به معنی دگرگونی است و از لحاظ علمی اندامی است در مرکز قفسه سینه متمایل به سمت چپ واقع شده و وزن آن ۳۰۰ گرم بوده و خون را پمپاژ می‌کند به این علت که باعث دگرگونی و تبدیل خون کثیف به خون تمیز می‌شود و مانند یک تلمبه عمل می‌کند.

جریان خون به علت وجود دریچه‌های یک طرفه در بین حفره‌های قلب و عروق خونی بزرگ است که چهار دریچه در میان حفره‌های قلبی و سرخرگ‌های بزرگ قرار دارد و باعث حرکت متوالی خون به قلب و ریه‌ها و عدم برگشت خون به عقب می‌شود.

یکی از بیماران قلبی گفت: دچار تنگی دریچه قلب بودم که با انجام معاینه و آزمایش رماتیسم قلبی تشخیص داده شد.

استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در سال‌های اخیر طبق مطالعات انجام شده در استان فارس شیوع ریسک فاکتور‌ها بسیار نگران کننده است و یک سوم از بیماران سکته‌های قلبی قبل از رسیدن به بیمارستان با ایست قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

با پیشگیری ساده می‌توان مانع از بروز بیماری‌های قلبی شد

بابایی بیگی افزود: تنگی سرخ رگ‌ها بر اثر استرس، ناهنجاری‌های تغذیه، کم تحرکی و استعمال سیگار بوجود می‌آید که تنگی ناشی از سفتی و سختی جدار سرخ رگ‌ها و رسوب به شکل یک پلاک بوده، و مجرای رگ را تنگ کرده و باعث نرسیدن خون کافی به عضله قلب شده و عوامل آن به شکل تپش قلب، آریتمی و مرگ ناگهانی روزانه بین ۵ تا ۱۰ نفر در استان فارس است.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در خانه قلب حدود ۴۵ درصد از مراجعه کنندگان زن و نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد از آقایان دچار اضافه زن یا چاقی بوده اند که بی ام آی آن‌ها بالای ۳۰ درصد بوده است.

استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: گرو‌های اداری، کارمندان شهرداری ریسک فاکتورهایشان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که ارتقاء سطح آگاهی جامعه را نشان می‌دهد.

بیماری‌های قلبی و عروقی قاتلی خاموش در میان افراد

این بیماری که به عنوان قاتل خاموش در میان افراد است با افزایش چربی خون، تنگی نفس و فشار خون بالا خود را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از بیماران قلبی گفت: به دلیل شلی ماهیچه قلب، پمپاژ و خون رسانی به قلب ضعیف و دچار عارضه قلبی شده است.

پزشکان می‌گویند ساده‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و غیر واگیر دار از جمله بیماری‌های قلبی کاهش استرس، ورزش کردن، رژیم غذایی مناسب، کم کردن مصرف نمک، شکر و چربی‌های روزانه است.

با پیشگیری ساده می‌توان مانع از بروز بیماری‌های قلبی شد

کجوری مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اظهار کرد: میزان مصرف نمک در یک تحقیق طی ۳ سال در استان فارس ۹ برابر شده و باعث افزایش فشار خون می‌شود که برای پیشگیری از این بیماری باید برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

یکی دیگر از بیماران قلبی بیان کرد: درد زیادی را در قفسه سینه و پشت شانه چپ خود احساس کردم که باعث تنگی نفس نیز در من شد و دچار عارضه قلبی شدم.

سالیانه در کشور ۳۵ هزار نفر و یک هزار نفر در استان فارس بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

ما می‌توانیم با قرار دادن ۳ فاکتور اصلی از جمله کنترل وزن، جربی خون و ترک سیگار ۸۰ درصد مسیر پیشگیری از این بیماری را طی کنیم.

بیماری‌های قلبی عروقی علت مرگ زود رس افراد در کل جهان است، که عواملی موثر در افزایش هزینه خدمات سلامت دارد و برای پیشگیری از این بیماری می‌توان با کنترل چربی، قند، اضافه وزن و تغذیه مناسب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد.

انتهای پیام/ن

وضعیت بیماری قلبی در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار