آموزش یکی از مهمترین راهکار‌های سازگاری با کم آبی است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: آموزش و فرهنگ سازی یکی از مهمترین راهکار‌های سازگاری با کم آبی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالطیف عباسی نژاد در نشست با مدیران و کارشناسان شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی این استان، افزود: به منظور دستیابی به اهداف برنامه ملی سازگاری با کم آبی و همچنین احیا و تعادل بخشی منابع آب، یکی از اهداف این شرکت برگزاری نشست‌های مستقیم با همه‌ بهره برداران منابع آب است.

وی بیان کرد: این بهره برداران شامل بخش شرب، صنعت و کشاورزی هستند، اما به مخاطبان حوزه کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده بخش آب در استان توجه ویژه‌ای خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به محدودیت منابع آب در اقلیم گرم و خشک استان بوشهر ادامه داد: محدودیت منابع آبی از یک سو و افزایش تقاضا برای برداشت از این منابع موجب بروز پدیده‌ای به نام تراژدی منابع محدود و تلاش بهره برداران در سبقت گیری از هم در برداشت از این منابع شده است.

عباسی نژاد، افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی را ترکیبی از عوامل اقلیمی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی دانست و آموزش و فرهنگ سازی را یکی از مهمترین راهکار‌های سازگاری با کم آبی عنوان کرد.

وی گفت: نشست با بهره برداران موجب شناخت صحیح آنان از شرایط حاکم بر منابع آب و از سوی دیگر تبیین استراتژی‌های بهتر در حوزه آب می‌شود.

مشاور طرح اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی نیز عنوان کرد: توجه برنامه ریزان به عوامل انسانی در ایجاد بحران کمبود آب و برنامه ریزی برای کاهش آثار این عامل منجر به ایجاد برنامه‌ای به نام سازگاری با کم آبی در کشور شده است.

ابوذر حاتمی یزد بیان کرد: بهبود آگاهی  بهره برداران، ایجاد و توسعه بستر‌های اجتماعی، و همچنین فراهم آوردن سرمایه اجتماعی و انسانی لازم برای شکل گیری، نهادینه شدن و کارا شدن تشکل‌های مردمی از جمله اهداف طرح اطلاع رسانی و آموزش است.

وی گفت: انتظار داریم با ایجاد حساسیت و ارتقاء آگاهی در میان عموم افراد جامعه، متولیان دولتی و بهره برداران بخش کشاورزی، تغییر نگرش و در نتیجه تغییر رفتار در نحوه برخورد با آب و منابع آب زیرزمینی صورت پذیرد.

انتهای پیام/ک

باید بهره برداران را با شرایط منابع زیرزمینی آب آشنا کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.