بررسی رشته های توپ و تور در المپیک؛

تور‌های توکیو در انتظار توپ‌های ایرانی/ راه سخت تا کسب مجوز

در گزارش زیر به بررسی رشته‌های توپ و تور ایران پیش از المپیک ۲۰۲۰ توکیو می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات المپیک همواره در طول تاریخ ورزش جهان به عنوان بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان یاد می‌شود همواره کسب عنوان و حتی حضور در آن از اهمیت فوق العاده زیادی برای کشور‌های جهان برخوردار بوده است.

المپیک همچنین بزرگترین آوردگاه جهان است که علاوه بر اهمیت ورزشی آن نشان از قدرت کشور‌های مختلف در جهت سلامت، صلح و آرامش روانی مردمان جهان است. همواره کشور‌های مختلف سرمایه گذاری‌های کلانی برای ورزشکارانشان جهت موفقیت در این رقابت‌ها انجام می‌دهند که همین باعث کمک بسیاری به جامعه بشری در بخش‌های مختلف شده است.

همواره می‌توان کشور‌هایی را در المپیک موفق دانست که علاوه بر سرمایه گذاری در امر ورزش توجه زیادی به سلامت جامعه، صلح و آرامش خود داشته اند. چه بسا کشور‌هایی مانند هند، اندونزی، پاکستان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و ... با وجود در اختیار داشتن جمعیت زیاد و یا سرمایه گذاری‌های کلان موفقیتی در المپیک کسب نمی‌کنند، اما کشور‌هایی مانند سوئد با جمعیتی کمتر از ۱۰ میلیون نفر و یا ایران می‌توانند به موفقیت‌های زیادی برسند.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

توپ و تور در المپیک

رشته‌های توپی در جهان همواره یکی از سخت‌ترین رشته‌های ورزشی محسوب می‌شود و کسب موفقیت در آن کار آسانی نیست و همان طور که می‌بینیم کشوری مانند چین با وجود کسب مدال‌های زیاد و موفقیت در رشته‌های مختلف ورزشی در رشته‌های گروهی نتایج خیلی درخشانی کسب نمی‌کنند. نمایندگان ورزشی کشورمان در دوره‌های مختلف المپیک همواره به موفقیت‌های زیادی رسیده اند و مدال‌های مختلفی کسب کرده اند، اما در رشته‌های توپی موفق نبوده اند.

به طور مثال هیچ کدام از تیم‌های بانوان کشورمان در رشته‌های والیبال، بسکتبال و هندبال هیچ گاه نتوانستند به رقابت‌های المپیک برسند و در بخش آقایان هم تیم ملی والیبال کشورمان تنها یک مرتبه و تیم ملی بسکتبال کشورمان هم تنها دو مرتبه موفق به حضور در بزرگترین آوردگاه جهان شده اند به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در آستانه رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به بررسی وضعیت نماینده‌های توپ و تور کشورمان در رقابت‌های انتخابی المپیک و شانس آن‌ها برای حضور در این رقابت‌ها بپردازیم.

بسکتبال / بلند قامتان در اندیشه تکرار موفقیت ها

تیم ملی بسکتبال کشورمان همواره یکی از موفق‌ترین تیم‌های آسیایی بوده است. آسمان خراشان کشورمان تاکنون ۲ حضور در رقابت‌های المپیک در سال‌های ۱۹۴۸ و ۲۰۰۸ را تجربه کرده اند و ۳ مرتبه هم به جام جهانی بسکتبال در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ راه یافته اند. آن‌ها همچنین در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ هم به قهرمانی قاره کهن رسیده اند که نشان از قدرت ملی پوشان ایران در رقابت‌های مختلف دارد با این حال تیم ملی بسکتبال بانوان کشورمان وضعیت متفاوتی را دارد و تاکنون نتوانسته است که در این رقابت‌ها حاضر شود.

در بخش زیر نتایج ملی پوشان بسکتبال مردان کشورمان در سال های مختلف را می بینیم:

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۱۹۴۸ لندن

تیم ملی بسکتبال کشورمان در نخستین حضور رسمی کاروان المپیکی کشورمان در رقابت‌های المپیک راهی لندن شد و در نخستین تجربه اش و در گروه چهارم این رقابت‌ها با تیم‌های فرانسه، کوبا، مکزیک و جمهوری ایرلند هم گروه شد. ملی پوشان کشورمان در دور گروه مقابل ایرلند به پیروزی رسیدند و در ۳ بازی دیگر خود شکست خوردند با این حال به مرحله حذفی رسیدند و در ۳ مصاف دیگر خود با کانادا، مجارستان و کوبا به یک برد مقابل مجارستان رسیدند تا در نهایت به عنوان چهاردهمی این رقابت‌ها در میان ۲۳ تیم شرکت کننده بسنده کنند. شکست تیم ملی بسکتبال مجارستان آخرین برد تیم ملی کشورمان در رقابت‌های المپیک بود.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۲۰۰۸ پکن

تیم ملی بسکتبال کشورمان در سال ۲۰۰۷ به عنوان قهرمانی آسیا رسید و در حالی به این رقابت‌ها رفت که شرایط بسیار خوبی داشت. آسمان خراشان ایرانی در این رقابت‌ها در گروه نخست با تیم‌های روسیه، لیتوانی، آرژانتین، کرواسی و استرالیا هم گروه بودند و در نهایت با ۵ شکست در جمع ۱۲ تیم به عنوان یازدهمی رسیدند.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

رقابت‌های بسکتبال المپیک ۲۰۲۰ توکیو تفاوت زیادی با دیگر رقابت‌ها المپیک دارد. پیش از این و در تمام دوره‌های المپیک برای این رشته مسابقات انتخابی برگزار می‌شد، اما قرار است امسال تیمی به نمایندگی از آسیا به غیر از ژاپن میزبان در این رقابت‌ها حاضر شود که بهترین عملکرد را در جام جهانی بسکتبال داشته باشد.

اما تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین چیست؟ رقابت‌های جام جهانی بسکتبال در هر دوره با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شد، اما در این دوره تصمیم بر آن شد تا تعداد تیم‌های شرکت کننده در آن دو برابر شوند؛ بنابراین تیم‌های بیشتری از قاره‌های مختلف سهمیه حضور در این رقابت‌ها را گرفتند به طور مثال در ۲ دوره گذشته‌ای که تیم ملی بسکتبال کشورمان در این رقابت‌ها حاضر شده بود به عنوان قهرمان آسیا جواز حضور در آن را کسب کرده بود و رقابت‌های انتخابی المپیک هم سوای آن بود.

اما در این دوره از دو قاره آسیا و اقیانوسیه که بازی هایشان یکی برگزار شد در مجموع ۷ تیم جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی بسکتبال را پیدا کردند که تیم ملی کشورمان یکی از این تیم‌ها بود. به همین دلیل برای رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو دیگر مسابقه انتخابی برگزار نمی‌شود و به طور مثال تیمی در آسیا می‌تواند در آن حاضر شود که از دیگر شرکت کنندگان در جام جهانی بسکتبال نتایج بهتری بگیرد.

همین مسئله باعث شده تا اهمیت رقابت‌های جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ چین دو چندان شود.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

آتشی:کسب سهمیه رقابت‌های المپیک در گرو برنامه ریزی و توجه به همه پتانسیل هایمان است

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

عنایت آتشی کارشناس بسکتبال کشورمان درباره شانس تیم ملی بسکتبال برای کسب سهمیه رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو عنوان داشت:شانس موفقیت در رقابت‌های جام جهانی بسکتبال و کسب سهمیه رقابت‌های المپیک در گرو برنامه ریزی و توجه به همه پتانسیل هایمان است.

او افزود: برای سومین مرتبه‌ای است که در رقابت‌های جام جهانی بسکتبال حاضر می‌شویم و امسال صعودمان به این رقابت‌ها با توجه به نحوه انتخابی آن آسان‌تر از گذشته بود به طوری که پیش از این یک تیم از آسیا به این رقابت‌ها می‌رفت، اما در این دوره و در مجموع دو قاره آسیا و اقیانوسیه که بازی هایشان به صورت هماهنگ برگزار شد ۷ تیم راهی رقابت‌های جام جهانی بسکتبال شدند.

کارشناس بسکتبال کشورمان ادامه داد:باید ببینیم که چه برنامه‌هایی داریم و باید چه کار‌هایی انجام دهیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم ما در گروهی قرار داریم که تیم‌های خوبی در آن حضور دارند و شاید روی کاغذ بگوییم که شانس بازی مقابل اسپانیا تیم دوم جهان را نداریم، اما نباید نا امید باشیم و باید با تمام توان مقابل آن بازی کنیم. ما قبلا هم با اسپانیا در رقابت‌های جام جهانی باز کرده بودیم.

پورتوریکو دیگر تیم هم گروهمان سبک بسکتبال آمریکا را دارد و بازی با آن‌ها سخت است دیگر تیم گروه مان تونس است که سابقه بازی مقابل آن و برد و باخت را داریم و در مجموع شرایط این تیم مانند ماست و باید تلاش زیادی داشته باشیم تا نتیجه خوبی در این گروه بگیریم و به به مرحله بالاتر برویم.

او افزود: ما در گذشته در سال‌های ۱۹۴۸ و ۲۰۰۸ به رقابت‌ها المپیک رفته ایم و در نخستین دوره حضورمان دو برد به دست آوردیم و تیم چهاردهم این رقابت‌ها شدیم اگر هدفمان حالا این است که به رقابت‌ها المپیک برویم باید توجه داشته باشیم که نحوه انتخابی آن فرق کرده است و بهترین تیم آسیایی جام جهانی این سهمیه را کسب می‌کند تا در کنار ژاپن نماینده قاره کهن در المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد برای همین باید ساز کار مناسب را داشته باشیم و با برنامه ریزی جلو برویم و از همه امکاناتمان استفاده کنیم تا با جلو زدن و کسب نتیجه بهتر نسبت به دیگر مدعی‌های آسیا جواز حضور در المپیک را کسب کنیم.

آتشی افزود: تیم ملی باید از حاشیه و مشکل خارج شود و همه دست به دست هم دهند تا بهترین نتیجه ممکن برای تیم ملی رقم بخورد تیم‌های خوبی مانند چین، چین تایپه و کره جنوبی حضور دارند که می توانند شرایط ما را سخت کنند.

او درباره شانس بانوان کشورمان برای حضور در رقابت‌های المپیک هم عنوان داشت: ما بازیکنان خوبی داریم اتما حضور در المپیک به راحتی مقدور نیست، زیرا بسکتبال بانوان ما سالیان سال از مسابقات دور بوده است و برای این که سطحمان بالا برود و ابتدا بتوانیم در آسیا نتیجه بگیریم و بعد به المپیک برسیم باید سطح لیگمان را بالا ببریم و چند بازیکن سطح بالای خارجی بیاوریم تا با استفاده از آن‌ها سطحمان بالا برود و بتوانیم در این رقابت‌ها حاضر شویم.

کارشناس بسکتبال کشورمان ادامه داد: ما همچنین در بسکتبال ۳ در ۳ هم شانس داریم و تیم خوبی هم داریم، خیلی از شرایط این تیم خبر ندریم، اما امیدوارم بانوان و آقایانمان باکسب امتیاز‌های لازم جواز حضور در رقابت‌های المپیک را کسب کنند.

هندبال /راه پر پیچ و خم برای نخستین المپیک

رقابت‌های هندبال از سال ۱۹۳۶ وارد المپیک شد و پس از یک دوره برگزاری به مدت چند دوره غایب این رقابت‌ها بود تا سرانجام از سال ۱۹۷۲ و المپیک مونیخ دوباره وارد این رقابت‌ها شد. تیم ملی هندبال کشورمان، اما هیچگاه شانس آن را نداشته است تا در این رقابت‌ها حاضر شود و بخت خود را بیازماید.

البته این تنها به رقابت‌های المپیک خلاصه نمی‌شود و تیم ملی هندبالمان در رقابت‌های قهرمانی جهان هم تنها یک مرتبه حاضر شد که آن هم به دلیل عنوان سومی رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۴ بود که برای کشورمان سهمیه مسابقات جهانی ۲۰۱۵ قطر را به ارمغان آورد. تیم ملی هندبال کشورمان در آن رقابت‌ها و در میان بیست و چهار تیم به عنوانی بهتر از عنوان بیست و یکمی دست نیافت.

ملی پوشان هندبال کشورمان همچنین تاکنون قهرمانی در قاره کهن به دست نیاورده اند و بهترین عنوان آن‌ها همان عنوان سومی رقابت‌های سال ۲۰۱۴ آسیا است. همچنین تیم ملی در بخش بانوان هم سابقه چندانی ندارد و تاکنون موفق به کسب عنوانی در آسیا و یا حضوردر بازی های جام جهانی و المپیک نشده است.

در بخش زیر نتایج کسب شده هندبالیست های آقای کشورمان را می بینیم:

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ///////بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۲۰۱۶ ریو

تیم ملی هندبال کشورمان در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو در مسابقات انتخابی آن عملکرد درخشانی را پشت سر گذاشت و تا فینال آن رقابت‌ها هم پیش رفت با این حال آن‌ها در دیدار نهایی و مقابل قطر میزبان که با تیمی چند ملیتی به میدان آمد شکست خوردند و شانس کسب سهمیه مستقیم را از دست دادند و برای کسب سهمیه دیگر به مصاف تیم‌های اروپایی رفتند که راهی نبردند و در پایان حذف شدند.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

تیم ملی هندبال کشورمان در حالی قرار است چندی دیگر در رقابت‌های انتخابی المپیک که به میزبانی قطر برگزار می‌شود به مصاف حریفان برود. این در حالی است که انتخابات فدراسیون هندبال به تازگی برگزار شده است و رئیس آن هم تازه مشخص شده است.

تیم ملی هندبال کشورمان بعد از رقابت‌های بازی های آسیایی جاکارتا دیگر تمرین آماده سازی نداشت و به تازگی نخستین اردوی آن پس از انتخاب سرمربی جدید ایرانی آن مشخص شده است. بسیاری شانس ایران را برای کسب سهمیه المپیک کم می‌بینند و حتی تا چندی پیش هم صحبت از اعزام نشدن تیم به رقابت‌های انتخابی المپیک وجود داشت.

تیم ملی هندبال کشورمان در این مسابقات با هدایت علیرضا حبیبی در گروه دوم این رقابت‌ها با تیم‌های بحرین، کره جنوبی و کویت هم گروه است و کار سختی برای موفقیت در این رقابت‌ها دارد.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

والیبال/امید برای تجربه دومین المپیک

تیم ملی والیبال کشورمان شاید امروز بتوان یکی از بهترین تیم‌های توپی ایران از آن یاد کرد. بلند قامتان کشورمان از سال ۲۰۱۰ با توجه به برنامه‌ها و زیر ساخت به نتایج فوق العاده‌ای دست پیدا کردند و در کوتاه‌ترین زمان توانستند علاوه بر ایستادن بر بام قاره کهن به سرعت یکی از تیم‌های مطرح جهانی شوند.

آن‌ها تا ابتدای سال ۲۰۱۰ افتخارات زیادی کسب نکرده بودند و به طور مثال بهترین عنوان آن‌ها در رقابت‌های قهرمانی آسیا عنوان سومی سال ۲۰۰۳ بود، اما در ادامه و از سال ۲۰۰۹ که ایران به عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها رسید موفق شد در دو دوره پیاپی و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ به عنوان قهرمانی قاره کهن برسد و علاوه بر ان در رقابت‌های لیگ جهانی، جام جهانی و... حاضر جدول افتخارات ایرانی‌ها به شرح زیر است:

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ///////بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۲۰۱۶ ریو

تیم ملی والیبال کشورمان برای نخستین بار در المپیک ۲۰۱۶ریو به مسابقات اعزام شد و توانست در پایان به عنوان پنجمی این رقابت‌ها دست یابد. این اتفاق برای والیبال ایران در مهم‌ترین آوردگاه والیبال و ورزش جهان بسیار مهم و چشمگیر بود با این حال عده‌ای به دلیل نتایج خوب والیبالیست‌ها در دیگر رقابت‌ها انتظار بیشتری از تیم ملی داشتند و تصور می‌کردند که تیم ملی ایران توانایی کسب مدال هم دارد، اما به هر صورت ین طور نشده تا بلند قامتان کشورمان در نخستین حضور المپیکیشان با عنوان خوبی پنجمی به کارشان پایان دهند.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

المپیک ۲۰۲۰ ژاپن

یکی از مهم‌ترین اهداف این روز‌ها فدراسیون والیبال و کادر فنی تیم ملی، اما صعود به دومین المپیک پیاپی است. انتظار می‌رود تیم ملی بتواند برای دومین مرتبه در این رقابت‌ها حاضر شود و نتایج درخشان حتی بهتر از دور گذشته کسب کند.

تیم ملی والیبال کشورمان در مسابفقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در گروه پنجم با تیم‌های روسیه، کوبا و مکزیک هم گروه هستند و باید با آن‌ها بازی کنند و تنها در صورتی جواز مستقیم حضور در این رقابت‌ها را پیدا می‌کنند که بتوانند در رتبه نخست این گروه قرار بگیرند در غیر این صورت بلند قامتان باید در مسابقات قاره آسیا یک سهمیه کسب کنند.

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

کارخانه: باید حرکتمان رو به جلو باشد

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

مصطفی کارخانه کارشناس والیبال کشورمان درباره شانس تیم ملی والیبال برای حضور در رقابت‌های المپیک بیان داشت: باید در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نسبت به گذشته بهتر باشیم، زیرا ۴ سال جلو آمدیم و تجربه کسب کرده ایم و ضعف هایمان را پوشاندیم به همین دلیل باید حرکت ما رو به جلو باشد.

او افزود: والیبال ما فراتر از کسب سهمیه است. این قابلیت در والیبال ما وجود دارد که در المپیک هم بدرخشیم، چون اکنون که به عرصه بین المللی پا گذاشته ایم باید تمام تلاشمان را کنیم، چون مردم از والیبال کشورشان انتظارات زیادی دارند.

افشاردوست: باید فکر صعود و تداوم حضورمان در المپیک را داشته باشیم

///بررسی وضعیت توپ توری ها در المپیک ////

محمود افشاردوست کارشناس والیبال کشورمان درباره حضور بلند قامتان در رقابت هیا المپیک بیان داشت: در وحله اول باید فکر صعود و تداوم حضورمان در المپیک را داشته باشیم. یکبار در المپیک بودیم و این تجربه کمی است نسبت به تیم‌هایی که چندین حضور در المپیک را کسب کرده اند و صاحب مقام در این مسابقه هستند. کشور‌هایی که در مسابقات المپیک با آن‌ها همگروه می‌شویم اهمیت زیادی برای ما دارد. اول به صعود و بعد به نتیجه در المپیک باید فکر کنیم.


بیشتر بخوانید:

۲۴ بازیکن به اردوی تیم ملی والیبال جوانان ایران فراخوانده شدند

داوری: دو هفته میزبانی ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت

ماجرای انصراف والیبال بانوان ایران از جام باشگاه‌های آسیا


انتهای پیام/

آخرین اخبار از رشته های توچ و تور ایران پیش از المپیک ۲۰۲۰ توکیو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار