بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 - اندونزی

آسمان خراش ها در اندیشه فتح طلای جاکارتا

تیم ملی بسکتبال ایران در تلاش است هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا را با کسب اولین مدال طلا پیگیری کند هرچند غیبت برخی ستاره‌ها نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بسکتبال یکی از رشته‌های تیمی کاروان ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی است. رشته‌ای که یکی از شانس‌های مدال ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌رود.

تاریخچه حضور در بازی‌های آسیایی

تیم ملی بسکتبال ایران اولین بار و در نخستین تجربه حضورش در بازی‌های آسیایی توانست به مدال برنز دست پیدا کند. در سال 1966 بازی‌های آسیایی در بانکوک، تیم ملی بسکتبال نسبت به اولین دوره حضور خود افت کرد و در جایگاه هفتم قرار گرفت. از آن سال به بعد بسکتبالیست‌ها چندین بار به بازی های آسیایی اعزام شدند اما تا سال 2006 نتوانستند به مدال دست پیدا کنند.  در واقع ملی‌پوشان بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی 1970، 1974، 1990، 1994 و 1998 به ترتیب در جایگاه هفتم، ششم، هفتم، هشتم و هفتم قرار گرفتند.

تا اینکه در سال 2006 در بازی‌های آسیایی دوحه بالاخره بسکتبال ایران توانست به دومین مدال برنز خود در بازی‌های آسیایی دست پیدا کند و بار دیگر صاحب یکی از سکوهای این مسابقات شود. این روند ادامه پیدا کرد و بسکتبال ایران در گوانجو نیز صاحب مدال شد. در سال 2010 در جریان بازی‌های آسیایی گوانجو، بسکتبال ایران باز هم مدال کسب کرد و به سومین مدال برنز خود رسید. در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی بسکتبال نسبت به دوره‌های قبل رشد کرد و تیمی که در دوره‌های گذشته تنها به مدال برنز بسنده کرده بود در این دوره به مدال نقره رسید. این بار اما مردان بسکتبال ایران به دنبال دستیابی به مدال طلا هستند. هرچند به دلیل غیبت برخی ستاره‌ها مانند صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی و خداحافظی ستاره‌ای مانند اوشین ساهاکیان کار آسانی در این نبرد آسیایی ندارند .

مردان آسمان خراش در اندیشه فتح طلای جاکارتا

مردانی با انگیزه طلایی

تیم ملی بسکتبال ایران با ترکیب حامد حدادی، ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، آرن داوودی، روزبه ارغوان، میثم میرزایی،‌ محمد حسن‌زاده، وحید دلیرزهان و نوید رضایی راهی بازی های آسیایی جاکارتا خواهد شد. نفراتی که این روزها و پیش از اعزام تمرینات فشرده خود را در تالار بسکتبال آزادی سپری می‌کنند و با انگیزه تنها به مدال طلای المپیک آسیایی فکر می‌کنند.

ملی‌پوشان بسکتبال ایران، سخت مشغول آماده‌سازی هستند تا در بازی‌های آسیایی جاکارتا این بار طلسم‌شکنی کنند و به مدال طلا برسند. تیم ملی بسکتبال ایران با آنکه چند دوره قهرمانی جام ملت‌های آسیا را به دست آورده است اما هنوز نتوانسته در بازی‌های آسیایی به مدال طلا برسد و جای این مدال در کارنامه ملی‌پوشان خالی است. در دوره پیشین این رقابت‌ها آسمان‌خراش‌های ایران درست در لحظات پایانی، قهرمانی را به کره‌ای‌ها دادند و در آن رقابت‌ها به مدال نقره رسیدند. این بار اما آسمان خراش‌های ایران تنها یک هدف دارند و آن هم دستیابی به مدل طلای این مسابقات است.

مردان آسمان خراش در اندیشه فتح طلای جاکارتا

شاگردان شاهین طبع و حریفانی نه چندان سرسخت!

بزرگ ترین حریف بسکتبال ایران در قاره کهن تیم ملی بسکتبال فیلیپین است. تیمی که ابتدا از حضور در این مسابقات استعفا داد و مدتی بعد تصیم گرفت با ترکیبی جدید در مسابقات حاضر شود.

حریفان دیگر ایران یعنی تیم‌های چین، کره  جنوبی و ژاپن نیز پیش بینی می شود که با نفرات اصلی خود در این رقابت ها حضور پیدا نکنند و این کار تیم ملی ایران را ساده تر می‌کند. شاید برنامه ریزی تیم های بسکتبال آسیای شرقی برای حضور پررنگ در بازی‌های المپیک 2020 منجر شده باشد که این تیم ها در جاکارتا از نفرات جوان خود استفاده کنند.

مردان آسمان خراش در اندیشه فتح طلای جاکارتا

این در حالی است که تیم ملی ایران تیم اصلی خود را البته در غیاب تعدادی از ستاره ها به جاکارتا اعزام خواهد کرد. گفتنی است تیم ملی بسکتبال ایران در هجدهمین دوره بازی های آسیایی و در مرحله مقدماتی با تیم‌های سوریه، امارات و فیلیپینهم گروه است و از 31 مرداد ماه مسابقات خود را در بازی‌های آسیایی آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

بسکتبالیست‌ها آماده نبرد آسیایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار