رویای شکست خورده؛

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

دوام پایین و کیفیت بد نمایشگر تاشوی گلکسی فولد، اولین تلفن هوشمند منعطف سامسونگ را به رویایی شکست خورده تبدیل کرد.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشوبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در بیستم فوریه ۲۰۱۹ اتفاقی تاریخی در دنیای فناوری رخ داد، یا حداقل همه خبرنگاران و کارشناسان این حوزه فکر می‌کردند که اتفاقی تاریخی در حال رخ دادن است، سامسونگ در آن روز طی مراسمی از گلکسی فولد، اولین تلفن هوشمند با صفحه تاشو خود رونمایی کرد. در ابتدا شور و شوق برای یافتن تصاویر، ویدئو‌ها و اطلاعات بیشتر در مورد این مدل بسیار بود، اما پس از گذشت مدتی و انتشار نقد و بررسی‌های سایت‌های بزرگ، این شور و هیجان از بین رفت. این یک رسم در صنعت فناوری است که شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه، مدتی قبل از عرضه رسمی یک محصول، یک نمونه از آن را برای سایت‌های خبری و تحلیلی بزرگ می‌فرستند، به این ترتیب آن سایت‌ها با بررسی چند روزه محصول، نقد و بررسی خود را منتشر می‌کنند. سامسونگ نیز نسخه‌ایی از گلکسی فولد را برای سایت‌های مطرح فرستاد، اما با بازخورد خوبی مواجه نشد، نمایشگر‌های نمونه‌های ارسال شده از گلکسی فولد پس از گذشت یک روز می‌شکستند یا در خط تا دچار برامدگی می‌شدند.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

این اتفاق در چند نمونه به دلیل عدم هشدار سامسونگ نسبت به لایه محافظ صفحه نمایش گلکسی فولد رخ داد، در واقع گلکسی فولد دارای یک لایه محافظ است که به برچسب‌های محافظتی گوشی‌های نو شباهت دارد، به همین دلیل طبق عادت این لایه محافظ برداشته می‌شد، اما این لایه جزوی از ساختار صفحه نمایش گلکسی فولد است و باید برروی آن بماند. پس از این موضوع و نشر چند نقد و بررسی بسیار منفی از طرف سایت‌های مرجع، سامسونگ تاریخ عرضه گلکسی فولد را در زمان طولانی به تعویق انداخت تا مشکل صفحه نمایش این مدل را برطرف سازد. اما جدا از نمایشگر دیگر موارد اشاره شده در این نقد‌ها قابل توجه است و هیچکدام نوید یک محصول ایده‌آل را نمی‌دهد، این پروژه تاکنون به نظر خیلی‌ها شکست خورده است و با ایجاد حواشی به وجود آمده احتمال استقبال پایین مردم وجود دارد. البته سامسونگ در زمان گلکسی نوت ۷ چنین وضعیتی را تجربه کرده، اگر یادتان باشد مدل‌های مختلف گلکسی نوت ۷ منفجر می‌شد و حتی در چند مورد به مالک گوشی آسیب وارد شد، حال باید دید سامسونگ در آینده چگونه از پس این بحران برخواهد آمد.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

با توصیف این ویژگی‌ها به سراغ نقد و بررسی گلکسی فولد خواهیم رفت، در ابتدا نکات مثبت و نکات منفی این تلفن هومند شامل:

  • دارابودن به قابلیت‌های همران یک تبلت و یک تلفن هوشمند
  • عملکرد و بازدهی عالی
  • عمر باتری طولانی
  • کیفیت پایین جنس پنل صفحه نمایش تاشو
  • کیفیت بد نمایشگر
  • طراحی بد به عنوان یک تلفن هوشمند

نمایشگر اصلی ۷.۳ اینچی

گلکسی فولد را می‌توان یک گلکسی S10 پلاس در قالبی نو و تازه تعریف کرد، این شکل تازه در بدنه و طراحی خود را نشان می‌دهد به همین دلیل گلکسی فولد در بخش عملکرد و قدرت پردازشی مشکلی ندارد، اما چالش طراحی با نمایشگر تاشو بیش از آن‌چه که انتظار داشتیم برای سامسونگ دشوار بود و نتیجه آن نیز محصولی  دل‌نشین نیست. بخش اصلی این طراحی صفحه نمایش 7.3 اینچی اولد با حالت تاشو است که مانند یک تبلت اندرویدی کوچک عمل می‌کند، ضخامت گوشی بسیار بالاست و در دست گرفتن آن حس خوبی را منتقل نمی‌کند. کار با نمایشگر اصلی به دلیل حالت تاشو به عنوان یک شیء جالب است، قابلیت باز و بستن صفحه نمایش حس خوبی را منتقل می‌کند اما کیفیت نمایشگر نسبت به دیگر تلفن‌های هوشمند بازار، مناسب نیست. چین یا برامدگی بر روی خط وسط نمایشگر، حتی اگر دیده نشود در هنگام لمس صفحه احساس می‌شود، این مورد موجب شده تا کیفیت تصویر و رنگ در این قسمت نمایشگر تغییر یابد که با دید در زاویه‌های مختلف بدتر هم می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

حاشیه دور نمایشگر کوچک‌تر از تبلت‌های معروف بازار است و این نکته مثبتی به شمار می‌آید، اما خود نمایشگر هنوز هم مشکلات زیادی دارد، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صفحه نمایش، جنس آن است، زمانی که کاربران با گوشی‌های هوشمند خود کار می‌کنند، با نمایشگر شیشه‌ای و مستحکم طرف هستند، اما در گلکسی فولد به دلیل حالت تاشو، نمایشگر از جنس پلاستیک تولید شده و با لایه‌ای از جنس پلیمر نیز محافظت می‌شود، به این ترتیب صفحه نمایش به شفافی و کیفیت نمایشگرهای شیشه‌ای نیست و به دلیل نرمی بعد از استفاده فرورفتگی‌هایی برروی آن ایجاد می‌شود. در نمونه آزمایشی تعداد این‌ گودی‌ها پس از چند روز افزایش پیدا کرد. این مورد حتی برروی کیفیت و حرکت تصویر برروی نمایشگر تاثیر می‌گذارد و یک لرزش خاص به تصویر می‌دهد. امیدواریم سامسونگ برای این نمایشگر گارانتی تعویض یا شرایطی دیگری درنظر بگیرد زیرا اینگونه که مشخص است، صفحه نمایش گلکسی فولد حتی 6 ماه دوام نخواهد آورد.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

ایراد دیگری که در صفحه نمایش گلکسی فولد دیده می‌شود، بریدگی بسیار بزرگ برای دوربین سلفی است، شاید در هنگام انجام کارهای معمولی و وب‌گردی این بریدگی خیلی مزاحم نباشد اما زمانی که به کل نمایشگر نیاز دارید مانند زمان انجام بازی یا تماشا ویدئو، بریدگی بزرگ در قسمت بالا سمت راست  نمایش بسیار مزاحم است و یک بخش از تصویر را می‌گیرد، در نهایت هم مجبور می‌شوید اندازه تصویر را با مراجعه به تنظیمات کوچک کنید که قطعا مطلوب شما نخواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

سخت افزار قدرتمند و بازدهی بالا

با تمامی این تفاسیر حالت تبلت برروی گلکسی فولد به خوبی پیاده شده است، در هنگام وب‌گردی، زبانه‌های مرورگر همچون رایانه در قسمت بالایی صفحه قابل دسترسی هستند همچنین در هنگام بررسی حساب جیمیل خود، تمامی سه ستون صفحه را مشاهده می‌کنید و به تمامی بخش‌ها دسترسی دارید. حالت چرخش صفحه نیز به راحتی عمل می‌کند که در حالت‌های مختلف شاید مورد نیاز باشد. گلکسی فولد به عنوان یک تلفن هوشمند، به خوبی عمل می‌کند، سرعت بالا، قدرت بالا، انجام برنامه‌ها بدون تاخیر و لذت کار با بخش‌های مختلف آن بسیار است. حجم ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت آن‌قدر زیاد است که می‌توانید تمامی فایل‌ها و برنامه‌های مورد نیاز خود را به گلکسی فولد منتقل کنید و هنوز هم جای زیادی برای ذخیره‌سازی داشته باشید، ۱۲ گیگابایت حافظه رم و پردازنده اسنپدراگن ۸۵۵ همچنین در حالت چند وظیفه‌ای نیز سرعت بسیار بالایی دارد و گوشی بدون مشکل عمل می‌کند. باتری گلکسی فولد با ظرفیت ۴۳۸۰ میلی‌آمپر ساعت، با استفاده مداوم، تمام روز شارژ نگه می‌دارد و خریداران نگرانی از این بابت نخواهند داشت. با شارژ سریع ۱۵ واتی نیز به سرعت می‌توان این مدل را شارژ کرد.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

گلکسی فولد تصاویر خوبی را هم ثبت می‌کند، سامسونگ در این مدل از 6 دوربین استفاده کرده است، سه دوربین در عقب، دو دوربین در جلو و یک دوربین در بالای نمایشگر 4.6 اینچی، دوربین اصلی به سه سنسور عریض، معمولی و تله‌فتو مجهز شده و عملکرد دو دوربین سلفی نیز مانند گلکسی S10 پلاس است. با این وجود می‌توان تصاویر بسیار خوب و شفافی را با گلکسی فولد ثبت کرد، اما دوربین این مدل در حد برترین‌های بازار همچون پیکسل 3 و هوآوی پی 30 پرو نخواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

به طور کلی نقطه قوت گلکسی فولد، سخت افزار و رابط کاربری آن است، به طور مثال هنگامی که یک برنامه برروی نمایشگر ۴.۶ اینچی در حال اجرا است، با باز کردن گوشی، همان برنامه با همان وضعیت برروی نمایشگر ۷.۳ اینچی قابل مشاهده است. همچنین حالت چند برنامه‌ای و تقسیم صفحه بزرگ به سه بخش برای اجرای سه برنامه متفاوت بسیار کاربرید و جذاب است. در رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، اندازه پنجره برخی برنامه‌ها قابل تغییر است تا کاربر بتواند به مقدار مورد علاقه خود، از فضای نمایشگر بهره ببرد.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

طراحی نامناسب و ضخیم

جنس بدنه گلکسی فولد به طور کلی مطلوب و مستحکم است و به آسانی صدمه نمی‌بیند، اما همانطور که گفته شد طراحی آن به عنوان یک تلفن هوشمند بسیار زشت و ناخوشایند است، در حالت تاشده، با تلفنی دراز، ضخیم و از نظر عرضی، باریک مواجه هستیم که بیشتر به کنترل تلویزیون شباهت دارد تا تلفن هوشمند، در حالت تا شده، دو بخش گوشی به طور کامل برروی هم قرار نمی‌گیرند و فضایی خالی میان لولا شکل می‌گیرد که حتی ضخامت گلکسی فولد را بیشتر می‌کند. به دلیل ضخامت بیش از حد، حمل گلکسی فولد به آسانی که به نظر می‌رسد نخواهد بود.

در حالت تا شده به نمایشگر کشیده و باریک 4.6 اینچی بر روق قاب دسترسی خواهید داشد، این نمایشگر توسط حاشیه بزرگ قاب احاطه شده که ظاهر آن چندان جذاب نیست. این صفحه نمایش آنقدر باریک است که تقریبا تایپ با آن را غیرممکن می‌سازد، همچنین عملکرد اجزا و بخش‌های مختلف آن به طور کلی با نمایشگر اصلی متفات است. استفاده از این نمایشگر خیلی راضی کننده نیست و پس از مدتی تنها به یک صفحه نمایش برای بازکرن قفل صفحه تبدیل می‌شود و تمامی استفاده کاربر به نمایشگر 7.3 اینچی محدود خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

جمع بندی

سامسونگ در گلکسی فولد مهم‌ترین چالش خود یعنی استفاده از نمایشگر منعطف را حل نکرده است، با محصولی طرف هستیم که صفحه نمایشی بسیار شکننده و بی‌کیفیت دارد و در طولانی مدت بسیار آزاردهنده خواهد بود اما جدا از نمایشگر، رابط کاربری، قدرت و قابلیت‌های گلکسی فولد تحسین برانگیز است، کار با این مدل بسیار لذت‌بخش‌تر از تلفن‌های معمولی است و ویژگی‌های زیادی دردسترس کاربرا قرار خواهد گرفت.

استفاده از گلکسی فولد در حالت ایستاده یا در حال حرکت سخت است، از طرفی نمایشگر دوم کاملا بی استفاده است و رقبتی برای کار کردن با آن نیست، حتی زمانی که در حال حرکت هستید نیز تمایلی به استفاده از صفحه نمایش دوم نخواهید داشت و ترجیح می‌دهید که گوشه‌ای بنشینید و پس از اتمام کار خود با گوشی، دوباره به راه خود ادامه دهید.

نقد و بررسی تخصصی گلکسی فولد/ شروعی مفتضحانه برای نمایشگرهای تاشو

همچین مدلی قطعا ۲ هزار دلار ارزش ندارد، بهتر است تا تولید نسل دوم و سوم گلکسی فولد صبر کنیم و پس از حل مشکل نمایشگر به سراغ خرید تلفن تاشو سامسونگ برویم، البته رقیب این مدل هوآوی میت ایکس هنوز به بازار عرضه نشده، شاید هوآوی توانسته باشد مشکلات صفحه نمایش تاشو در آن مدل را رفع کرده و خریداران را به سمت خرید میت ایکس جذب کند.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: اطلاعات نسخه ارزان‌تر وان‌پلاس ۷ منتشر شد 


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، سامسونگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
2000 هزار دلار به عبارتی میشه
2000*142500=285000000 ریال میشه
خیلی خوبه من برم یکی بخرم .!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
گوشهای ریلی لمسی و تاشو لمسی، اگر از نوع خوب و با کیفیت و با رفع ایراد اساسی وارد بازار شوند، بسیار مشتری پسند خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
گوشهای ریلی لمسی و تاشو لمسی، اگر از نوع خوب و با کیفیت و با رفع ایراد اساسی وارد بازار شوند، بسیار مشتری پسند خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
علی الهایی
۰۹:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
پیشرفت وایییییییییییی خدای من
آخرین اخبار