ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا؛

جنگ با ایران ترامپ را متزلزل می‌کند

ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره اظهارات ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز نکاتی را بیان کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز که یک هفته پیش انجام شده، اما به‌تازگی منتشر شده، به نوعی از مواضع جنگ‌طلبانه برخی مسئولان دولتش علیه ایران عقب‌نشینی کرد. رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به پرهزینه بودن جنگ و تلاش وی برای دوری از وقوع جنگ با ایران به «فرهیختگان» گفت: «با وجود تمام چیز‌هایی که در حال رخ دادن است، من کسی نیستم که اعتقادی (به جنگ) داشته باشد. می‌دانید، من کسی نیستم که خواستار جنگ باشم، زیرا جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند، جنگ مهم‌تر از همه، به کشته شدن مردم منجر می‌شود.»

جنگ با ایران ترامپ را متزلزل می‌کند


بیشتر بخوانید: ترامپ: ایران دیگر همان کشور دو سال قبل نیست!


ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره اظهارات ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز » گفت: «من معتقدم هدف اصلی ترامپ مانع شدن در برابر پیشرفت برجام - توافقی که توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا منعقد شده- است.»

سفیر اسبق آمریکا در عربستان گفت: «ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود نیز به صورت مکرر از برجام به‌عنوان «بدترین» توافق تاریخ ایالات متحده آمریکا یاد کرد. او در انتقاد از باراک اوباما رکوردی را به خود تخصیص داد و مدام کار‌های اوباما را به باد انتقاد گرفت.»

مورفی خاطرنشان کرد: «جنگ با ایران اولویت ترامپ نیست. ممکن است ترامپ به جایی برسد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را اخراج کند. این اتفاق برای برخی از اعضای کابینه او افتاده است و او به راحتی آن‌ها را کنار گذاشته است. ممکن است این اتفاق برای جان بولتون هم بیفتد.»

وی افزود: «باید در نظر داشت تصمیماتی که منجر به جنگ آمریکا با ایران شود و واشنگتن را در مسیری قرار بدهد که به جنگ با ایران روی آورد، می‌تواند به وجهه ترامپ نزد افکار عمومی صدمات جبران‌ناپذیری وارد سازد.»

مورفی تاکید کرد: «به عبارت دیگر، جنگ با ایران به وجهه و جایگاه ترامپ نزد افکار عمومی خدشه وارد می‌کند و جایگاه وی را متزلزل خواهد کرد.» مورفی درخصوص جایگاه سیاست خارجی در اولویت رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز گفت: «سیاست خارجی درمقایسه با مسائل اقتصادی جایگاه و اولویت کمتری نزد رای‌دهندگان آمریکایی دارد.»

معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا در امور خاورمیانه در پایان گفت: «در واقع مسائل داخلی و به‌ویژه اقتصاد اهمیت ویژه‌تری برای رای‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خواهد داشت.»

ریچارد مورفی، دیپلمات پیشین و کهنه‌کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشور‌های عربی، در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان» و «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویداد‌های جهان به‌ویژه خاورمیانه می‌پردازد. وی عضو هیات امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار