احیا و مرمت بافت تاریخی دهدشت برای ثبت جهانی

مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی کشور گفت:بافت تاریخی دهدشت یکی از بافت های منحصربفرد کشور است و ظرفیت تبدیل شدن به بافت جهانی را دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی کشور در حاشیه معارفه مدیر جدید پایگاه بافت تاریخی دهدشت که در فرمانداری شهرستان کهگیلویه برگزار شد،گفت: باید با برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم زمینه ثبت جهانی این اثر تاریخی فراهم شود.

وی هم چنین گفت:احیا و مرمت بافت تاریخی دهدشت از اولویت‌های امور پایگاه‌ها است و حفاظت همه جانبه از این بافت از دیگر اولویت‌ها خواهد بود.

عزیزی با اشاره به اینکه بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد افزود: زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در این بافت تاریخی تامین خواهد شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بنا‌های تاریخی کهگیلویه و بویراحمد،ثبت ملی و گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم برای پیشگیری از تعرض سودجویان  است.

محمود باقری نیز گفت: برای بازسازی و مرمت بافت قدیمی و تاریخی شهر دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد و بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد که بخشی از آن  برای مرمت و بازسازی و بخشی دیگر برای محصور کردن آن هزینه خواهد شد.

بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.

این بافت شامل ۲ هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

در این مراسم هم چنین  از شکرالله علیزاده مدیر سابق پایگاه ملی بافت تاریخی دهدشت تقدیر شد و محمد اباب به عنوان مدیر جدید پایگاه بافت تاریخی دهدشت معرفی شد.

انتهای پیام /پ

اقدام برای ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.