هانی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توکیو صادقانه در تلاش، برای کاهش تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: شینزو آبه با تلاش برای کاهش تنش‌های تهران و واشنگتن، به تهران سفر کرد.

توکیو صادقانه در تلاش، برای کاهش تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا  استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، شینزو آبه به منظور تعمیق و تقویت روابط دو کشور عازم تهران شد؛ سفر این مقام رسمی ژاپن به تهران بعد از ۴۰ سال حتی پیش از تایید رسمی هم توجه رسانه‌های بین المللی را به خود جلب کرد.

برخی رسانه‌های ژاپنی با توجه به روابط توکیو با واشنگتن، گمانه زنی‌هایی در مورد احتمال آوردن پیام ازسوی آمریکا را مطرح کردند، همچنین برخی دیگر دلایل این سفر را موضوعات برجامی و مسائل دو جانبه دانسته‌اند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل،  در گفت و گو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: آمریکا همچنان سیاست چماق و هویج را در رابطه با ایران دنبال می‌کند چراکه پس از یک سلسله تحریم‌های شدید مانند نفت، پتروشیمی، قرر دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی، تهدید نظامی و اعزام ناو هواپیما بر آبرهام لینکن به خلیج فارس در چارچوب سیاست تهدید واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران قابل تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: موضع گیری مقام معظم رهبری نسبت به واشنگتن، خویشتن داری و مقاومت ایران،   منجر ب کمرنگ شدن گزینه نظامی کاخ سفید شد، همچنین به دلیل هزینه‌های انسانی و مالی مترتب هرگونه حمله نظامی به تهران، واشنگتن عقب نشینی کرد.

هانی زاده با بیان اینکه آمریکا سیاست مماشات و ارسال سیگنال‌های مثبت به ایران را آغاز کرده است، تصریح کرد: واشنگتن  از کشور‌هایی عراق، عمان، قطر و اخیرا ژاپن واسطه‌ای برای ایجاد مذاکره بین خود و تهران  استفاده می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه چرا آمریکا خواهان مذاکره است، تاکید کرد: رئیس جمهور ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری نیازمند یک پروسه تبلیغاتی است، نخستین تبلیغات ترامپ، طرح معامله قرن بود که  سعی داشت ظرف فرایند کوتاهی آن راعملیاتی کند، ولی مقاومت رزمندگان فلسطینی و جمهوری اسلامی ایران منجر به بسته شدن این طرح شد.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح معامله قرن برگ برنده‌ای بود که از دست ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری خارج شد، اگر مذاکره با ایران به سرانجامی برسد و گزینه نظامی منتفی شود، رئیس جمهور واشنگتن در انتخابات آینده از آن به عنوان پروپاگاند‌های انتخاباتی استفاده می‌کند.

هانی زاده با اشاره به سفررئیس جمهور کاخ سفید به ژاپن، توضیح داد: ترامپ در سفر ۴ روزه خود به توکیو از شینزو آبه در خواست میانجیگری بین ایران و واشنگتن را کرد و از نخست وزیر ژاپن خواست تا به گوش مقامات تهران برساند که آمریکا آماده مذاکره است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بر خلاف اینکه ژاپن نقش سیاسی کمرنگی دارد، ولی همواره نقش اقتصادی پررنگی ایفا می‌کند، تاکید کرد: توکیو صادقانه در تلاش است که تنش‌های موجود بین ایران و آمریکا را کاهش دهد، در حقیقت شینزو آبه یک سری نقطه نظراتی را از سوی کاخ سفید به تهران منتقل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایران برای مذاکره با آمریکا مواضع مشخصی دارد که بار‌ها آن را مطرح کرده است، در حقیقت کاخ سفید باید دست از تحریم‌ها و گزینه نظامی بردارد، برجام را بپذیرد وسپاه را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کند، در چنین شرایطی تهران در مذاکره با واشنگتن در حوزه برجام تصمیم گیری می‌کند.

هانی زاده با بیان اینکه کاخ سفید از شرایط و مواضع تهران برای مذاکره با خبر است، گفت: آمریکا می‌خواهد توپ را در زمین ایران بیاندازد و در مقابل افکارعمومی وانمود کند که با حسن نیت قصد مذاکره با کشور ما را دارد، و تهران در‌های مذاکره را بسته است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در خواست مذاکره واشنگتن یک اقدام زیرکانه  تبلیغاتی است، در حقیقت آمریکایی‌ها می‌خواهند این پروسه رفت و آمد‌ها و واسطه تراشی‌ها را طولانی‌تر کنند تا ترامپ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در انتخابات  از ان ۲۰۲۰ استفاده کند.

وی با بیان اینکه با لغو گزینه نظامی و برگشت امنیت به منطقه، توکیو می‌تواند سرمایه گذاری عظیمی در حوزه نفت و گاز با ایران داشته باشد، خاطر نشان کرد: ژاپن در زمینه صنعت خودرو سازی می‌تواند با تهران رابطه مناسبی برقرار کند، در حقیقت توکیو شرایط این را دارد که ظرفیت اقتصادی بالایی با ایران داشته باشد، مشروط بر اینکه گزینه‌های سیاسی بتواند جایگزین گزینه‌های نظامی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار