سالانه بالای ۱۱ هزار واحد خون گیری در رفسنجان و انار انجام می‌شود

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت : بانک اطلاعاتی انتقال خون رفسنجان دومین بانک اطلاعاتی کشور است که به صورت جامع اطلاعات افراد و اهدا کنندگان را ثبت کرده است.

سالانه بالای ۱۱ هزار واحد خون گیری در رفسنجان و انار انجام می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی محمدحسینی رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان طی نشست خبری در تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت : اطلاعات ۴۵ هزار و ۲۶۹ نفر از رفسنجان و انار در بانک اطلاعاتی انتقال خون ثبت شده است و این افراد در هر جایی از کشور که بخواهند خون اهدا کنند به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند.

محمدحسینی اضافه کرد: اطلاعات سلامتی افراد و اینکه خون آن‌ها هیچ مشکلی ندارد و می‌توانند خون خود را اهدا کنند در این بانک ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان خون به سه دسته اهداکنندگان بار اول، اهداکنندگان با سابقه و اهداکنندگان مستمر تقسیم می‌شوند بیان کرد: اهداکنندگان مستمر هر سال حداقل دو مرتبه خون خود را اهدا می‌کنند.

محمدحسینی با اشاره به اینکه نوزادان نارس، بیماران تالاسمی، دیالیزی ها، بیماران ام اس، تصادفی ها، بیماران خاص و افراد کهنسال وابسته به خون و فرآورده‌های خونی هستند تصریح کرد: روزانه در جهان بیش از ۸۰۰ زن بر اثر عوارض ناشی از حاملگی جان خود را از دست می‌دهند که ۹۹ درصد از این زنان در کشور‌های در حال توسعه هستند.

محمدحسینی با بیان اینکه ۳۴۰ هزار نفر جمعیت رفسنجان و انار است بیان کرد: طبق شاخص اهدای خون، هر ساله بالای ۱۱ هزار واحد خون گیری در رفسنجان و انار انجام می‌شود و مردم این شهرستان از فرهنگ خوب اهدای خون برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۲ در رفسنجان سیستم جایگزینی اهدای خون را حذف کردیم و به سمت جلب افراد و اهداکنندگان خون داوطلبانه رفتیم و به همین منطور اولین واحد سیار اهدای خون در استان در این سال در رفسنجان راه اندازی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی رفسنجان و انار، به مراکز درمانی جنوب استان و دیگر شهر‌های استان کرمان هم خون و فرآورده‌های خونی ارسال می‌کنیم؛ هر بیمار تالاسمی در سال ۲۵ بار خون دریافت می‌کند.

رئیس مرکز انتقال خون افزود: مرکز انتقال خون رفسنجان جزو مراکز خون کشور است که توانایی تهیه خون و انواع فرآورده‌های خونی را دارد و مردم رفسنجان سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۴۷ واحد اهدای خون داشتند که از این واحد‌ها ۲۶ هزار و ۱۲۵ واحد انواع فرآورده خونی شامل گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز فیلتر شده برای بیماران خاص، کرایو، پلاسما و پلاکت است که تهیه و در اختیار مراکز درمانی شهرستان‌های استان قرار دادیم.

محمدحسینی یادآور شد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۸۹ نفر جهت اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون رفسنجان و انار مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۴۷ واحد خون دریافت کردیم؛ ۱۸ درصد این افراد به دلیل نداشتن شاخص‌های اهدای خون که یا برای خودشان مضر بود یا برای گیرندگان خون مضر بود از اهدای خون معاف شدند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص اهدای خون بانوان رفسنجان نسبت به متوسط استان پایین است و در ایران این شاخص ۸ درصد است در تمام دنیا ثابت شده که خون خانم‌ها از ضریب سلامت بالایی نسبت به آقایان برخوردار است لذا باید فرهنگ سازی شود تا باور‌های غلطی از جمله کم خونی خانم‌ها کم رنگ شود و خانم‌ها خون خود را اهدا کنند تا در مواقع نیاز از آن استفاده شود.

محمدحسینی با بیان اینکه سال گذشته ۶۲.۳ درصد از اهداکنندگان رفسنجان و انار جزواهداکنندگان مستمر بودند که از متوسط کشوری که عددی حدود ۵۴ درصد است بالاتر است خاطرنشان کرد: از میزان فرآورده‌های خونی تولیدی سال گذشته در رفسنجان که جمع آوری و به واحد‌های درمانی شهرستانی و استانی توزیع شد ۷ هزار و ۸۰۱ واحد خون به مرکز درمانی علی ابن ابیطالب رفسنجان، ۳۵۸ واحد خون به زایشگاه نیک نفس رفسنجان، ۲۶۶ واحد به بیمارستان ولیعصر انار و نیز ۱۰ هزار و ۵۲۹ واحد انواع فرآورده خونی از جمله پلاسما، کرایو و … به شهرستان کرمان ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه کرمان از استان‌هایی است که پلاسمای خون را جهت فرآوری دارو‌های مشتق از پلاسما به آلمان می‌فرستد گفت: متاسفانه تکنولوژی فرآوری این دارو‌ها در ایران وجود ندارد بهترین راهکار هم همین است که پلاسما خون به آلمان برود و پس از فرآوری برگشت داده می‌شود تا در ایران از آن استفاده شود و وزارت بهداشت هزینه فرآوری را به آلمان پرداخت می‌کند؛ استان کرمان ۱۳۰۰ بیمار تالاسمی دارد که بیشتر از ایران هستند و به طور متوسط ۲۵۰۰ واحد خون در ماه نیاز هر کدام از این بیماران است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای اهداکنندگان خون مستمر را داریم و تا کنون ۲ هزار و ۴۷۲ نفر از اهداکنندگان مستمر در رفسنجان به این معاونت ارجاع دادیم و این واکسن را دریافت کرده اند.

محمدحسینی با اشاره به اینکه اتباع بیگانه جزو اهداکنندگان نیستند، ولی این اتباع جزو گیرندگی و مصرف کنندگان اهدایی خون هستند گفت: ۸۰ درصد از اتباع بیگانه در رفسنجان تالاسمی دارند که خون مصرف می‌کنند و ما خون مورد نیاز آن‌ها را نیز تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/س

دومین بانک اطلاعاتی انتقال خون کشور متعلق به رفسنجان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار