انتشار دو آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد از انتشار دو آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،شریف اسلامی رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این دو آلبوم در زمینه موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی بوده که توسط این مرکز گردآوری و تولید شد.

اسلامی با بیان اینکه آلبوم موسیقی «شاهنومه خونی» روایت‌های مختلفی از آواز شاهنامه خوانی در استان داشته که پنج خواننده از پنج نسل در آن به اجرای آواز پرداخته‌اند،افزود: ابراهیم شریفی، فیض الله عارفی، فرامرز منصوری، بیژن رستمی و جواد طالبی گنجه‌ای اجرای آواز شاهنامه خوانی را در این اثر بر عهده داشتند.

اسلامی شاهنامه خوانی را یکی از آئین‌های حماسی اصیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد دانست که خطر فراموشی این آئین را تهدید می‌کند.

وی افزود: بر این اساس در راستای حفظ این میراث و هویت فرهنگی منطقه اقدام به ثبت و ضبط این آوا‌ها کردیم.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد استان گفت: ساز نی چوپان یا پیشه نیز از دیگر داشته‌های فرهنگی این استان است که تعداد نوازندگان این ساز در استان هم اکنون کمتر از انگشتان دو دست بوده و همگی نیز در سن کهنسالی هستند و برای حفظ ملودی‌های این ساز بومی اقدام به گردآوری، تولید و انتشار ۵۱ ملودی نی محلی کردیم.

اسلامی گفت: نوازندگان نی محلی آلبوم «هی دو هی دو» سید محمد دژند و حسین خان احمدی هستند که دوران کهنسالی را طی می‌کنند.

اسلامی به خطر هجوم موسیقی‌های غربی و مغایر با فرهنگ منطقه و گرایش به سمت این نوع موسیقی‌ها اشاره کرد و گفت: هدف از تولید این دو اثر تقویت فرهنگ بومی و موسیقی اصیل حماسی این خطه و مقابله با هجوم موسیقی مبتذل و بازاری است.

انتهای پیام/پ

انتشار دو آلبوم موسیقی بومی در حوزه هنری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.