معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

از صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه تا فعالیت ۶۰ شتاب‌دهنده فناوری در کشور

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های مختلفی بوده که در این بسته خبری به تعدادی از این موارد اشاره می‌شود.

(معاونت در هفته جمعه) از صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه تا فعالیت ۶۰ شتاب‌دهنده فناوری در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،  هفته گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخبار متعددی داشت که در این بسته خبری آنها‌ را بازگو ‌می‌کنیم.

۲۰ کشور جهان مشتری دارو‌های ایرانی می‌شوند

 مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درباره مصرف دارو‌های ایرانی در دیگر کشورها اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های کشور در ۲۵ سال اخیر در زمینه تولید دارو‌های نو ترکیب دانش بنیان، یک واحد تولید داروی بیماری‌های خاص در ترکیه راه اندازی شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ایران در زمینه تولید دارو‌های زیستی در دنیا جایگاه خوبی دارد؛ تلاش می‌کنیم توانمندی‌های کشور در زمینه تولید دارو‌های زیستی به کمک متخصصان داخلی به شکل ویژه‌ای در دنیا معرفی شود.

ضرورت مشارکت موثر ذی‌نفعان بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌‌زیست

در راستای اجرای تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت محیط زیست آلمان، دومین نشست کمیته راهبری پروژه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست برگزار شد، اعضای کمیته راهبری، نمایندگان سازمان محیط‌زیست، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه، نفت، نیرو و هیئت آلمانی در این نشست حضور داشتند.

مجری ملی پروژه و مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: همچنین برای بررسی مباحث تخصصی مالی-حقوقی، نظارت و ارزیابی پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی، فعالسازی شرکت‌های خدمات انرژی، ایجاد شرکت‌های پایش و صحه گذاری و اجرای پایلوت‌های بازار بهینه‌سازی انرژی، با همکاری طرف آلمانی فعالیت‌هایی در حال انجام است، همچنین سه کارگروه تخصصی نیز تشکیل شده و در حال فعالیت است.

فعالیت ۶۰ شتاب‌دهنده فناوری در کشور

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درباره فعالیت شتاب دهنده‌ها در کشور اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شتاب‌دهنده فناوری فعال در کشور داریم که کار حمایت از تیم‌ها و سرمایه‌گذاری اولیه را انجام می‌دهند تا کم‌کم استارتاپ‌ها به بلوغ برسند و وارد کسب‌وکار شوند.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواسط سال ۹۷ در نسل دوم اکوسیستم استارتاپی در کشور از طریق ستاد‌های توسعه فناوری، ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی را در دستور کار قرار داد.

معرفی دیپلماسی علم و فناوری توسط ایران به جنبش عدم تعهد

 آمیتاوا باندوپادهی مدیرکل مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد در دیدار با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، درباره فعالیت این مرکز، اظهار کرد: تاسیس مرکز علم و فناوری NAM در هفتمین اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در دهلی نو در سال ۱۹۸۵ به تصویب اعضا رسید و در نهایت، سال ۱۹۸۹ در شهر دهلی نو آغاز به کار کرد.

ستاری در این دیدار با تاکید بر نقش مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق اقتصاد دانش بنیان، گفت: گسترش زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور ابزار پیشبرد اقتصاد دانش بنیان است.

وی ضمن تایید درخواست مدیرکل مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد، برگزاری دوره‌‏های آموزشی و کارگاه‏‌های مشترک در حوزه فناوری‏‌های پیشرفته برای به اشتراک گذاری تجربیات دانشمندان ایرانی در کشور‌های در حال توسعه را اقدامی عملی و مثبت ارزیابی کرد.

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری درباره اعزام یک هیئت تجاری به روسیه، اظهار کرد: با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، یک هیئت بلندپایه تجاری و فناوری ایرانی ۱۸ تا ۲۳ تیرماه سال جاری به همراه دکتر ستاری به کشور روسیه سفر می‌کنند تا شرایط همکاری‌های ۲ جانبه بین ۲ کشور را بررسی کنند.

وی افزود: این هیئت تجاری که متشکل از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان است، در این سفر با شرکت‌های متناظر روسی دیدار‌های دو جانبه خواهند داشت و نشست‌های رو در رو برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار