معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

نگاه دولتی نمی‌تواند سبب کارآمدی و اقتصادی شدن پژوهش‌ها شود/ کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان به یک درصد

نگاه دولتی نمی‌تواند سبب کارآمدی و اقتصادی شدن پژوهش‌ها شود/ کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان به یک درصدهفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آنها را بازگو می‌کنیم.

 

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان به یک درصد، برگزاری نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو در بهمن ماه، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های موثر توسعه زیست فناوری کشور و نگاه دولتی نمی‌تواند سبب کارآمدی و اقتصادی شدن پژوهش‌ها شود از جمله مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

 

نگاه دولتی نمی‌تواند سبب کارآمدی و اقتصادی شدن پژوهش‌ها شود

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری ، اظهار کرد: توجه به جوانان کشور و استفاده از توانمندی استعداد‌های برتر بومی هر استان شهرستان می‌تواند ظرفیت اقتصاددانش بنیان را به کمک دانشگاهیان کشور شکوفا کند.

ستاری با تاکید بر اینکه برای تحقق نقش‌آفرینی پژوهش عرصه اقتصاد و رفاه اجتماعی ضمن تغییر نگرش به این حوزه، لازم است بخش خصوصی وارد مسیر سرمایه گذاری در حوزه پژوهش‌های کاربردی شود گفت: پژوهشگاه‌های متعددی با هزینه‌های دولتی ایجاد شدند، اما در نهایت نتوانستیم مشکل عمده از صنعت را برطرف کنند. چرا که نگاه دولتی نمی‌تواند به کارآمدی اقتصادی شدن پژوهش منجر شود؛ بنابراین باید با تغییر نگرش در حوزه آموزش و پژوهش راه ورود بخش خصوصی و حمایت از ایده‌های نوآورانه بدون نقش‌آفرینی مستقیم دولت هموار شود.

وی با بیان اینکه مدل جدید اقتصاد دانش بنیان بر همین اساس بنا نهاده شده استف افزود: ماحصل این تغییر نگرش اکنون فضای مساعدی تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرده است که ضمن بروز استعداد‌ها و توانمندی‌های کارآفرینان و فناوران کشور، بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان، ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این شرکت‌ها و تاثیر رو به رشد در اقتصاد کشور را به دنبال داشته است.

 کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان به یک درصد

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، اظهار کرد: باهدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی انجام می‌شود.

وی افزود : این تسهیلات از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با مؤسسات عامل شامل بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید اعطا می‌شود.

دلیری عنوان کرد: تسهیلات مذکور برای روستاها با اولویت مناطق مرزی، مناطق عشایری و محروم و همچنین سرمایه در گردش  برای نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت اعطا می‌شود.

 شرایط اعطای معافیت سربازی به فعالان شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد

 سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیانی گفت: در این رابطه موضوع انجام خدمت سربازی برای افراد اصلی مشغول در این شرکت‌ها مهم است؛ به‌نحوی که ممکن است با جدا شدن یک فرد اصلی، فعالیت شرکت تحت الشعاع قرار گرفته و با افت شدید مواجه شود.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان افزود: از آنجایی که تدوین و اجرای برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان یکی از مهمترین فعالیت‌های معاونت علمی و مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان است، رفع این مشکل نیز از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در چند سال گذشته، بنیاد ملی نخبگان شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور وغیره) را فراهم کرده بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان و ستاد کل نیرو‌های مسلح، شیوه نامه‌ای با عنوان «شیونامه بهره مندی دانش آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی» ابلاغ شد

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های موثر توسعه زیست فناوری کشور

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری  بیان کرد: از آنجا که زیست فناوری در دنیای نوین امروز، نقش مهم و ارزنده‌ای ایفا می‌کند و در بخش‌های نظیر کشاورزی، علوم آزمایشگاه، اقتصاد، پزشکی وجود دارد، لازم است همگام با دیگر کشور‌ها در این سمت و جهت حرکت کنیم.

 وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های موثر توسعه زیست فناوری در کشور است.

 دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون شرکت‌های دانش بنیان توان مالی بالایی ندارند که بتوانند در اجرای طرح‌ها ریسک کنند، ستاد از طریق صندوق توسعه زیست فناوری از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

 کسب‌وکار‌های استارتاپی رویکردی جدید در حوزه انرژی

سیروس وطنخواه مقدم دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی  اظهار کرد: اگر این مسئله مورد غفلت قرار گیرد بی شک به یکی از مشکلات جدی در حوزه انرژیتبدیل می‌شود چرا که انرژی مقوله‌ای راهبردی است و نمی‌توان تنها از جنبه تکنیکی به آن نگریست.

وطنخواه ادامه داد: انرژی، منبع و پایه هر مسئله‌ای در جامعه است و نیاز به مدیریتی راهبردی دارد نگاهی که کمتر در کشور وجود داشته است؛ بنابراین مقوله‌ای راهبردی همچون انرژی را باید راهبردی مدیریت کنیم و در انجمن انرژی نیز باید به این نکته توجه شود.

وی با اشاره به اینکه منظور از مدیریت انرژی در کشور مدیریت کل این زنجیره ارزش انرژی است گفت: باید در تمام حامل‌های انرژی از مرحله عرضه تا مصرف این مبحث مدیریت در نظر گرفته شود. ایران کشوری غنی از منابع انرژی همچون نفت، گاز، خورشید، باد و زمین گرماییاست با این وجود وضع مناسبی در بهره وری و مدیریت این انرژی نداریم.

برگزاری نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو در بهمن ماه

  بنیاد ملی نخبگان پس از هشت دوره برگزاری المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، امسال این رویداد را مورد تایید و حمایت خود قرار داده است. بر این اساس برگزیدگان دوره ششم به بعد می‌توانند از تسهیلات این بنیاد بهره‌مند شوند. ثبت‌نام در نهمین دوره این رویداد علمی از ۱۸ آذرماه آغاز شده است و تا ۳۰ بهمن‌ماه جاری نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار