معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

تولید داروی ضد سرطان به کمک فناوری نانو/ اعطای وام ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های مختلفی بوده که در این بسته خبری به تعدادی از این موارد اشاره می‌شود.

تولید داروی ضد سرطان به کمک فناوری نانو /  اعطای وام ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تولید داروی ضد سرطان به کمک فناوری نانو، تحقیقات تحول‌آفرین راهی برای تغییر پارادایم‌های علمی، برگزاری کلاس‌های آموزش برای شرکت‌های دانش بنیان و اعطای وام ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

تحقیقات تحول‌آفرین راهی برای تغییر پارادایم‌های علمی

نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: در 10 ماهه نخست سال 96 بیش از 3700 پروژه دریافت شد که این تعداد پروژه های دریافتی رشد قابل توجهی را نسبت به سال 95 نشان می دهد؛ همچنین انتشار بیش از 2500 مقاله، دانش فنی، اختراع، تالیف کتاب، نمونه محصول تنها بخشی از دستاوردهای کرسی های پژوهشی در سال های اخیر است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی همچنین عنوان کرد: هزار و 75 اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران دریافت شده است که یک سوم از اختراعات مصوب در دست ثبت هستند که از این بین 70 اختراع در آمریکا پنت شده است و حدود 31 درصد آن تجاری سازی شده است؛ ضمن اینکه تلاش در فروش اختراعات پنت فعالانه دنبال می شود.

اعطای وام ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های دانش‌بنیان

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از آغاز کار دولت یازدهم دکتر ستاری به این موضوع توجه داشتند که از تمام منابع مالی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود زیرا تنها راه نجات اقتصاد کشور از طریق اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه برای اقتصاد دانش‌بنیان باید از تمام حوزه‌های مالی کشور  کمک بگیرید، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود آنها به عرصه‌های مختلف اقتصادی، نهادهای مالی و بانکی را ایجاد کرد و از طریق 110 خدمتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داد به رشد این شرکت‌ها کمک شایانی کرد.

دلیری تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان سرشار از ایده‌‌های مختلفی هستند و اگر منابع مالی برای این شرکت‌ها وجود نداشته باشد آن‌ها نمی توانند ایده‌های خود را عملیاتی کنند.

تولید داروی ضد سرطان به کمک فناوری نانو

 سعید سركار دبیر ستاد توسعه نانو فناوری گفت: ستاد فناوری نانو از 10 سال گذشته کار خود را آغاز كرده است و بر اساس سند 10 ساله خود هدف را بر توسعه منابع انسانی و تولید تكنولوژی برای رسیدن به هدف قرار داد، زیرا تربیت نیروی انسانی زبده و متخصص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

دبیر ستاد توسعه نانو با اشاره به اینكه در ابتدای شروع كار ستاد نانو نیروی متخصصی نداشتیم، گفت: در ابتدای فعالیت ستاد نانو شاید تنها ١٠ نیروی متخصص  با فناوری نانو آشنایی داشتند اما پس از تدوین سند توسعه علم و فناوری نانو پیشرفت چشمگیری در این حوزه داشتیم.

وی درباره تعداد مقالات علمی منتشر شده در حوزه نانو بیان كرد: در سال ٢٠٠١ سالانه تنها ١٠ مقاله علمی در حوزه نانو منتشر می‌شد اما امروز مطابق با آخرین آمار روزانه ٢٧ مقاله در ایران در حوزه نانو منتشر می‌شود و این بدان معنا است كه بیش از ٣٠٪؜ مقالات كشور و همچنین ٢٥٪؜ مقالات ISI ایران در حوزه نانو است.

برگزاری کلاس‌های آموزش برای شرکت‌های دانش بنیان

طی دور ۱۹ ماهه تا بهمن ۹۶، ۷۰۰ شرکت دانش‌‏‏بنیان در قالب ۸۹ کارگاه آموزشی، معادل ۹۳۰۰ نفر ساعت آموزشی از خدمات یادگیری دفتر توانمندسازی صندوق نواوری و شکوفایی استفاده کرده‏‌اند  شایان ذکر است تنها در بهمن ماه سال ۹۶، شرکت‏های دانش‏‌بنیان با حضور در ۱۶ کارگاه آموزشی حدود ۱۶۰۰ نفر  ساعت آموزش دیده‌اند این آمار نشان‏‌دهندۀ استقبال شرکت‌‏های دانش‏‌بنیان از خدمات توانمندسازی از یک‏سو و توسعۀ خدمات متناسب با نیاز‌های شرکت‏ها از سوی دیگر است.

برنامه‌ریزی و اجرای کارگاه‏های آموزشی تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، بر اساس نیازسنجی از شرکت‏‏های دانش‌‏بنیان به کارگزاران توانمندسازی واگذار شده است این کارگاه‏های آموزشی در ۱۶ حوزۀ مختلف مدیریتی و با حمایت ۷۵ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی، به صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌‏شود.

همچنین به منظور بهره‌مندی شرکت‏های دانش‏‌بنیان فعال در سایر استان‏های کشور نیز، شعب استانی توانمندسازی در زمینۀ یادگیری، از اسفند ماه ۹۶ شروع به فعالیت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار