عبدالغفور لیوال، سفیر جدید افغانستان در ایران و نماینده فوق العاده رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان روز شنبه آینده (8 سرطان/ تیر) وارد تهران خواهد شد.

سفیر جدید افغانستان در ایران روز شنبه وارد تهران خواهد شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالغفور لیوال، سفیر جدید افغانستان در ایران و نماینده فوق العاده رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان روز شنبه آینده (8 سرطان/ تیر) وارد تهران خواهد شد.

با ورود آقای لیوال به تهران، ماموریت جدید وی به عنوان سفیر کبیر و نماینده فوق العاده رئیس جمهور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.

آقای لیوال پیش از انتصاب به عنوان سفیر جدید افغانستان در ایران، سرپرست وزارت اقوام، قبایل و سرحدات و همچنین مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور سرحدات و قبایل بوده است.

سفیر جدید افغانستان در ایران گفت که قبل از سفر به تهران، دیدارهای جداگانه‌ای با رئیس جمهور، رئیس اجرائی دولت، وزیر و مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه و همچنین سایر وزارتخانه ها و ادارات از جمله وزرای امورمهاجرین و عودت‌کنندگان، اطلاعات و فرهنگ، عدلیه، صنعت و تجارت و انرژی و آب و همچنین رهبران سیاسی به شمول محمد محقق و دیگران داشته تا دیدگاه‌ها و مشورت‌های این مقام‌ها را در مورد مهاجرین و مشکلات آنها و همچنین برقراری روابط و مناسبات خوب با دولت ایران به خصوص گسترش مناسبات تجارتی و ترانزیتی دو کشور دریافت کند.

وی افزود که همچنین با نمایندگان مهاجرین افغانستان در ایران در کابل دیدار و گفتگو داشته است.

لیوال خاطرنشان کرد که دیدارها و جلساتی نیز به رسم خداحافظی و همدلی با جوانان، دانشجویان و فرهنگیان داشته است.

سفیر جدید افغانستان در ایران در ماه دلو/ بهمن سال گذشته در فرمانی از سوی رئیس جمهور افغانستان به جای نصیراحمد نور در این سمت منصوب شد.

محقق عبدالغفور لیوال، فرزند مولوی علی محمد خان حسین خیل در سال ۱۳۵۲ هـ.ش در ولسوالی موسهی ولایت کابل در یک خانواده متدین وروشنفکر دیده به جهان گشوده است.

وی متوسطه را به درجه عالی (اول نمره عمومی) در سال ۱۹۹۳ در لیسه اعتبارخان و تحصیلات عالی را به درجه لیسانس از دانشکده زبان وادبیات دانشگاه کابل، فوق لیسانس را از دانشکده ژورنالیزم دانشگاه مریلند امریکا در سال (۲۰۰۴- ۲۰۰۵) و دومین فوق لیسانس (ماستری) را در رشته پشتو در دانشکده ادبیات دانشگاه کابل در سال ۲۰۰۸ به درجه عالی به پایان رسانیده است.

لیوال به زبان‌های پشتو، دری و انگلیسی تسلط کامل داشته و در نگارش مقالات، نوشته‌های ادبی و مجموعه‌های شعری توانایی دارد.

به نوشته آوا، از وی بیش از ۱۵۰ مقاله علمی، تحقیقی، اجتماعی، در بخش ژورنالیزم و موضوعات روانشناسی در سطوح ملی و بین‌المللی به رشته تحریر درآمده است.

وی در وظایف رسمی زیر در طول سال‌های گذشته فعالیت کرده است:
ـ در سال ۱۹۹۸ به عنوان معاون شورای فرهنگی دانشگاه کابل
ـ از سال ۱۹۹۸- ۲۰۰۱، گزارش‌گر حقوق بشر در مرکز کمک‌های بشری افغانستان
ـ در سال ۲۰۰۱، ویراستار نخست در انستیتوت گزارش‌دهی صلح و جنگ در کابل
ـ در سال ۲۰۰۲، ویراستار عمومی و گزارشگر در رادیو صدای آزادی
در ۲۰۰۳- ۲۰۰۴، رئیس دفتر مطبوعاتی در کمیسیون قانون اساسی
در سال ۲۰۰۵، رئیس اداره فرهنگی و مشاور امور فرهنگی در ریاست اداره امور ریاست جمهوری
ـ در سال ۲۰۰۶- ۲۰۱۵، رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای افغانستان
ـ در سال ۲۰۱۵ تا 2019، معین مسلکی وزارت اقوام، قبایل و سرحدات
ـ در سال 2018 تا 2019، سرپرست وزارت اقوام، قبایل و سرحدات و مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سرحدات و قبایل

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار