رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد؛

موافقت ستاد اقتصادی دولت برای تأمین کاغذ کتب درسی با ارز دولتی

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم از موافقت ستاد اقتصادی دولت برای تأمین کاغذ کتب درسی با ارز دولتی خبر داد.

رفع شکاف میان حوزه نظری و فنی و حرفه ای در برنامه درسی/ بسترسازی برای تمرکززدایی از برنامه درسیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره فعالیت‌های این سازمان و تغییر ساختار اظهار کرد: در تغییر ساختار به دنبال رفع موانع هستیم، به عنوان مثال در کارشناسی روی مدرسه تمرکز نداشتیم و حوزه ۱۱گانه یادگیری مستقر نشده بود.

وی ادامه داد: در جهت گیری مطالب درسی شکاف بین حوزه نظری و فنی حرفه‌ای وجود داشت که سعی شد در تغییر ساختار آن را رفع کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه چهار نشست جمعی با کارشناسان برای تغییر ساختار داشتیم، گفت: در نهایت مباحث به بازآرایی تشکیلاتی رسیدیم، البته این موضوع باید در هیئت امنا مطرح شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه بعد از تصویب هیئت مدیره و تصویب سازمان امور اداری – استخدامی تغییر ساختار به مرحله اجرا می‌رسد، اظهار کرد: به دنبال تغییر وظایف و ساختار جدید هستیم تا طراحی و تولید بسته‌های یادگیری را متناسب با نیاز انجام دهیم و در این مسیر که نگاهی کلان‌نگر دارد خود مدرسه هم در تشکیلات سازمان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: طراحی کلان برای دوره‌ها و شاخه‌های تحصیلی متناسب با وضعیت آن‌ها انجام می‌شود و در این حوزه‌ها موضوع تربیت به عنوان مقوله‌ای تکمیلی و تعالی هویت ساز مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اهداف دوره‌های تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است، گفت: بر اساس اهداف ابلاغی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم البته اینگونه نبوده که قبل‌تر کاری انجام نشده باشد چراکه این فعالیت کاری میان مدت و هدفمند محسوب می‌شود.

بسترسازی برای تمرکززدایی از برنامه درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: تا امروز در آموزش و پرورش هسته شکل گرفته در آموزش و پرورش پاسخگوی علمی برای طراحی‌های کلان نبوده است و قرار داریم بنا بر وظایف ذاتی سازمان پژوهش این طرح‌های کلان را اجرایی کنیم.

ذوعلم در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ساز و کار این سازمان مبنی بر تمرکز زدایی از برنامه درسی که به عنوان یک مطالبه در آموزش و پرورش متمرکز امروزی مطرح است، تصریح کرد: یکی از جهت‌گیری‌ها در بازآرایی ساختار سازمان تمرکززدایی بوده است و اگر بتوانیم برنامه‌ریزی، شاخص‌ و استاندارد‌های تولیدات بسته‌های آموزشی را مستقل از محل انجام دهیم در این زمینه موفق هستیم؛ زمانی که به این مرحله برسیم فراخوانی می‌دهیم تا فرآیند تمرکززدایی با همکاری بخش‌های مربوطه در مناطق مختلف کشور انجام شود.

وی تاکید کرد: البته تمرکززدایی فرآیندی بسیار پیچیده و زمان‌بر است که باید آن را به تدریج زمینه سازی کرده و به مرحله اجرا برسانیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره توجه به شایستگی و مهارت‌های لازم در دوره‌های مهارتی اظهار کرد: از همان آغاز تاسیس رشته‌های فنی و حرفه‌ای توجه به کارآیی و شایستگی محوری مورد توجه کارشناسان بوده و باید در کنار شایستگی فنی به شایستگی‌های غیرفنی هم توجه کنیم که این موضوع به دلیل اقتضاعات سند تحول بنیادین است.

ذوعلم افزود: حفظ محیط کار، بهداشت فضا، رعایت ایمنی در محل کار از جمله شایستگی‌ها و مهارت‌هایی است که باید در کنار تخصص و فن لازم به آن توجه شود.

وی درباره استفاده از کتاب‌های الکترونیکی برای دانش آموزان اظهار کرد: اکنون کتاب راهنمای هنرآموزان ما که همان معلمان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش محسوب می‌شوند به طور الکترونیکی و PDF در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه امکان دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد کتاب‌های الکترونیکی را برای تمام دانش آموزان در نظر گرفت و این مخالف عدالت آموزشی است چراکه همگان به منابع آموزشی به طور یکسان دسترسی ندارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: البته مکاتباتی با وزارت ارتباطات داشتیم و آن‌ها قول دادند تا موضوع برقراری اینترنت رایگان را در تمام مناطق کشور محقق کنند که در این صورت می‌توانیم گام‌های دیگری برداریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به نحوه تامین کاغذ برای کتاب‌های درسی گفت: معمولا سال‌های قبل سازمان از فروردین ماه تدابیری را برای تهیه کاغذ کتاب سال بعد داشت و حتی در این خصوص با معاون اول رئیس جمهور مکاتباتی انجام شد همچنین آقای بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش هم پیگیری‌هایی داشت البته اکنون هم آقای حسینی سرپرست آموزش و پرورش در این زمینه مکاتباتی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه اعضای ستاد اقتصادی دولت با استفاده ما از ارز دولتی موافق است، ادامه داد: برای چاپ کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ باید از اوایل مهر امسال این کتاب‌ها به تدریج در پروسه چاپ قرار بگیرند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: حدود ۱۴۲ میلیون جلد کتاب برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیاز داریم؛ به این معنا که روزانه ۵۰۰ هزار جلد کتاب باید در دو چاپخانه چاپ شود در نتیجه با این حجم کاری باید فرایند به زودی آغاز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره همکاری برخی مولفان کتاب درسی با موسسات کنکوری و تالیف کتاب‌های کمک درسی بیان کرد: به دنبال تبیین آیین‌نامه‌ای هستیم تا همکاران مولف به هیچ وجه در موسسات و انتشارات کمک درسی نقشی نداشته باشند، به هیچ وجه در چنین مؤسساتی فعالیت مولفان قابل قبول نیست.

دی درباره فعالیت پژوهشگاه آموزش و پرورش تاکید کرد: هرگز مخالف پژوهشگاه نیستم، اما اینکه این پژوهشگاه زیر نظر ما باشد یا بخش دیگری مسئولان باید تصمیم گیری کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در هر منطقه و ناحیه آنقدر مسائل مورد نیاز برای آموزش و پرورش داریم که اگر بتوانیم باید در هر منطقه پژوهشگاهی داشته باشیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.