کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان است و آب کبود دریاچه را در قلب واژاگان لری جای داده و کیو نام گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، در این روز‌ها تلاطم قطره‌های خورشید بر امواج دریاچه‌های کیو تلألو می‌کند و غلت می‌خورد. این دریاچه نگین انگشتری شهر خرم آباد است که با گیسوان آبی خود بر این شهر جاری می‌شود.

این روز‌ها نسیم خوش آب این دریاچه بر میهمانان سوار برا امواجش و در دیدگان نظارگران این دریاچه می‌وزد و مأمنی برای مسافران و میهمانان گردشگری این شهر شده است.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

دریاچه کیو در قلب شهر خرم آباد:

دریاچه کیو به سبب قرار گرفتن در فضای شهری به راحتی در دسترس است و امکانات بسیار خوبی را برای یک گردش به یاد ماندنی را در اختیار میهمانان گردشگر می‌گذارد. این دریاچه تنها دریاچه‌ی طبیعی در ایران می‌باشد که در یک فضای شهری قرار گرفته است.

به قسمت شمال غربی شهر خرم آباد که قدم بگذاریم، به راحتی می‌توانیم به یکی از بهترین تفرجگاه‌های این شهر برسیم که می‌تواند ساعات خوشی را برایمان به ارمغان بیاورد. دریاچه کیو با رقص فواره هایش ما را برای لحظاتی از شهر و شلوغی هایش دور می‌کند تا خستگی هایمان را به فراموشی بسپاریم.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

این جاذبه‌ی طبیعی برای مردم شهر خرم آباد اهمیتی بیشتر از یک دریاچه دارد و پیوند عمیقی با تاریخ، فرهنگ و سرزندگی این شهر پیدا کرده است. رابطه‌ی کیو با خرم آباد همچون گره خوردگی سرنوشت کارون با اهواز و زاینده رود با اصفهان می‌باشد.

این دریاچه‌ی تماشایی مساحت ۷ هکتاری خود را در میان شهر گسترده است و بین ۳ تا ۷ متر عمق دارد. کیو، در کنار آنکه تفرجگاه خوبی را برای ساکنان و میهمانان شهر خرم آباد ایجاد کرده است، هرساله تعدادی از جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر را نیز میزبانی می‌کند و مامن امنی را برایشان به وجود می‌آورد.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

کیو، یکی از دریاچه‌های کاملا طبیعی ایران می‌باشد که به صورت طبیعی شکل گرفته است. آب دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه در اطراف شهر خرم آباد سرچشمه می‌گیرد و از طریق چشمه‌های آهکی در کف، به آن وارد می‌شود. فعالیت چشمه‌های کف دریاچه به صورت سیفونی است، به این معنا که فقط در صورت سرریز شدن، آب را به درون دریاچه هدایت می‌کنند و هر زمان که آب چشمه‌ها افت کند، این سیفون توانایی خارج کردن آب از قلب زمین را از دست می‌دهد.

در گذشته در اواخر فصل زمستان دریاچه پر از آب می‌شده و به هنگام پاییز خشک بوده است، اما امروزه به واسطه‌ی حفظ زیبایی آن در همه‌ی ایام سال، عملیاتی توسط شهرداری انجام گرفته و آب سرچشمه دائمی گلستان در زیر قلعه فلک‌الافلاک، به سمت این دریاچه هدایت می‌شود.

در فصول پرآب، به سبب فعالیت زیاد چشمه‌های تامین کننده‌ی آب، میزان آبدهی به ۳ متر مکعب نیز می‌رسد. در این شرایط سطح آب به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و دائما در حال افزایش است که خود یکی از ویژگی‌های خاص این دریاچه به شمار می‌رود.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

سارا صالحی میهمان تهرانی است که اولین گردش خود را از دریاچه کیو آغاز کرده است و می‌گوید: من برای اولین بار به لرستان برای یک سفر کاری آمده ام و اولین مکانی را که به من پیشنهاد دادند دریاچه کیو است و بسیار جای جالب و زیبایی برای من است.

وی از تصمیم خود برای یک خرم آبادگردی دیگر به همراه خانواده اش گفت و شهر زیبا و خوش آب و هوای خرم آباد را بعنوان مقصدی برای سفر بعدیش انتخاب کرده است.

مهتاب مرادیان از کرمانشاه آمده و چندین سال است با خرم آباد خو گرفته و این چنین می‌گوید: چند سال است که خرم آباد را مقصدی برای گردش هایمان انتخاب میکنیم، زیرا مردم خرم آباد خون گرم و میهمان نواز و باصفا هستند و به لحاظ فرهنگی به مردم کرمانشاه نزدیک هستند.
وی از زیبایی و دل نشینی نوای آب‌های دریاچه کیو گفت و به همراه خانواده اش در گرداگرد دریاچه در حال لذت بردن از منظره زیبای دریاچه کیو بودند.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

تاریخچه ساخت تفرجگاه

دریاچه در بر روی تپه‌ای تاریخی قرار گرفته که در گذشته با عنوان تپه کلاته کیو شناخته می‌شد و در نزدیکی آن روستایی به همین نام قرار داشت. این تپه به سبب داشتن چشمه‌ای به نام سراب کیو شهرت بسیاری پیدا کرده بود و آب گوارایی را به ساکنان منطقه هدیه می‌کرد. در اوایل دهه ۵۰ و در دوران شهرداری مرحوم علی‌محمد ساکی، تصمیم بر این شد که دریاچه‌ای در این محل ایجاد شود و همچون یک تفرجگاه مورد استفاده قرار گیرد.
مرحوم ساکی و همکارانش پس از انجام مطالعات و ارائه‌ی طرح‌های گوناگون، پس از چندین سال تلاش این محل را احداث نمودند و مهمانسرایی را نیز در آن ایجاد کردند. طولی نکشید که مردم از این تفرجگاه استقبال کرده و برای گذراندن اوقات فراغت خود به سوی آن آمدند.

در آن زمان، این مکان با شهر فاصله داشت و همین امر موجب شد تا برخی مردم صرف این بودجه را در بیابانی دور از شهر و در کنار یک روستا کمی غیرعاقلانه تصور کنند، اما با گسترش شهر این دریاچه به یکی از بخش‌های مرکزی شهر تبدیل گشت. امروزه، سراب کیو در شمال شرقی دریاچه قرار دارد و بخش اعظم آب آن را تامین می‌کند.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

در کنار دریاچه کیو امکاناتی نیز برای خلق یک روز خوب در اختیار شما قرار دارند:

۱-قایق سواری

برای آنکه لذت بیشتری از این فضای چشم نواز ببرید می‌توانید با استفاده از امکانات قایق سواری خودتان را به میان دریاچه برسانید و از زاویه‌ای دیگر به تماشای زیبایی‌های آن بنشینید. قایق‌ها در دو نوع موتوری و پدالی وجود دارند و می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.

۲- جت اسکی

جت اسکی یک وسیله‌ی آبی انفرادی است که با سرعت بر روی آب حرکت می‌کند و لحظت هیجان انگیزی را برای شما می‌آفریند.

۳- اسکی روی آب

اسکی روی آب یک ورزش آبی می‌باشد که در طی انجام آن، یک نفر اسکی مخصوصی را می‌پوشد و به وسیله وسایل آبی موتوری با سرعت بر روی آب کشیده می‌شود.

۴- شاتل

شاتل نام یکی از تفریحات مهیج آبی است شاتل نام وسیله‌ای سبک و تو خالی است تقریبا شبیه به یک موشک فضایی فضایی می‌باشد و با استفاده از یک طناب بلند به قایق متصل می‌گردد. این وسیله تفریح هیجان انگیزی را رقم می‌زند و لحظات خوشی را به شما هدیه می‌دهد.

۵- جت بات

جت بات نام نوعی قایق موتوری است، اما تفاوت‌هایی با یک قایق موتوری معمولی دارد. یک قایق موتوری با استفاده از موتور و پروانه‌ای که در انتهای آن نصب شده در آب به حرکت در می‌آید، اما پروانه جت بات در زیر آن تعبیه شده است و متفاوت‌تر عمل می‌کند.

۶- پیک نیک

دریاچه کیو در میان بوستانی به همین نام قرار گرفته و می‌تواند محل خوبی را برای یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه برای شما مهیا کند. کافیست لوازم وخوراکی‌های مورد نیاز خود را بردارید و ساعات خوشی را برای خو رقم بزنید.

۷- شهربازی کودکان

برای آنکه کودکان نیز از گذراندن وقت خود در کنار دریاچه لذت ببرند، وسایلی برای بازی آن‌ها نیز در نظر گرفته شده است و بهترین مکان برای بازی و تفریح آن‌ها به شمار می‌رود.

۸- پرنده نگری

این دریاچه محل زیست برخی پرندگان بومی می‌باشد و در فصل مهاجرت نیز میزبان پرندگان مهاجر می‌شود؛ پس می‌تواند یکی از مکان‌های مناسب برای انجام فعالیت پرنده نگری باشد. فعالیتی که در مطلب زیر آن را به طور کامل معرفی کرده ایم:
کیو در فصل مهاجرت، دسته‌ای از پرندگان موسوم به اِگرت‌ها را به خود می‌بیند که از راسته لک‌لک‌سانان می‌باشند. اگرت‌ها را با گردن دراز، رنگ سپید، پا‌های بلند و صدا‌هایی که از خود تولید می‌کنند، می‌شود شناخت. پرنده‌ی دیگری که کیو را خانه‌ی فصلی خود می‌داند، ماهی خورک ابلق است که نسبت به سایر ماهی خورک ها، بزرگتر است و پر‌هایی به رنگ سیاه وسفید دارد.
همچنین یک لانه‌ی پرنده نیز در میان دریاچه تعبیه شده است که میزبانی از پرندگان مختلف را بر عهده دارد و مامن امنی را برایشان ایجاد کرده است.

هر یک از ما به هنگام شنیدن عبارت جاذبه‌ی طبیعی، تصویری ویژه را در ذهنمان خلق می‌کنیم. گاهی جوش و خروش یک رودخانه را به تصویر می‌کشیم، گاهی به سراغ سقوط آب از آبشار‌های مرتفع می‌رویم. برخی اوقات خودمان را در جنگلی دوردست تصور می‌کنیم و یا سکوت کویر را به همه‌ی این زیبایی‌ها ترجیح می‌دهیم. تقریبا برای رسیدن به همه‌ی این تصاویر، مقصدی دور از شهر را در نظر می‌گیریم؛ جایی که اثری از شهرنشینی نیست و برای رسیدن به آن باید مسافت زیادی طی شود. دریاچه کیو می‌تواند یک رویای به حقیقت پیوسته برای گردشگران و میهمانان باشد.

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

 

کیو یادگار واژگان بومی و سنتی دیرینه لرستان

انتهای پیام/ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار