رباتی که با مهارت از فضا‌های تنگ و باریک عبور خواهد کرد

ربات انسان نمای اطلس شرکت بوستون دینامیک به تازگی موفقیت تازه ای کسب کرده و توانسته از فضاهای بسیار باریک و تنگ بدون مشکل عبور کند.

تولید رباتی که از فضا‌های تنگ و باریک عبور می‌کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پشت سر گذاشتن برخی چالش های عادی برای انسان ها از جمله دشوارترین کارهایی است که معمولاً ربات ها از پس آنها بر نمی آیند. عبور از فضاهای باریک و فشرده از جمله این چالش هاست. اما ربات اطلس بر این مشکل هم غلبه کرده است.

نمونه اولیه این ربات که در سال ۲۰۱۳ تولید شد، حتی برای گام برداشتن هم نیازمند کنترل یک اپراتور بود. اما حالا حتی در صورت هل داده شدن نیز می تواند تعادل خود را حفظ کند و از سقوط خود جلوگیری کند.

نصب یک نرم افزار جدید بر روی این ربات به آن امکان می دهد با دریافت دستورات انسان ها از فضاهای باریک و تنگ هم عبور کند. ربات یادشده با کمک این نرم افزار و با استفاده از حسگرهای مختلف می تواند به طور دقیق ابعاد محیطی که در آن قرار دارد را بررسی و در نهایت یک مدل کامل از محیط اطراف را خلق کند.

سپس ربات با استفاده از همین مدل می تواند گام های خود را در محیط های باریک و بسته به درستی بردارد و از نقطه آغاز حرکت به سمت مقصد حرکت کند. ربات یادشده به خصوص برای کمک رسانی در مناطق سانحه دیده قابل استفاده خواهد بود. پیش از این ناسا ربات مشابهی به نام واکیری تولید کرده بود که توان حرکتی آن محدود بوده و تنها قادر به برداشتن چند قدم کوتاه بود.

منبع :مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.