در واکنش به درخواست مقامات غربی

وزارت امور خارجه ترکیه: به فعالیت‌های حفاری در نزدیکی سواحل قبرس ادامه می‌دهیم

وزارت امور خارجه ترکیه به ادامه فعالیت‌های حفاری در زمینه اکتشاف منابع انرژی در اطراف قبرس تاکيد کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه: به فعالیت‌های حفاری در نزدیکی سواحل قبرس ادامه می‌دهیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ­به نقل از پایگاه اینترنتی تی آر تی، وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به درخواست مقامات غربی از این کشور برای توقف حفاری برای اکتشاف منابع نفت و گاز در نزدیکی سواحل قبرس با صدور بیانیه‌ای بر ادامه فعالیت‌های ترکیه در این منطقه تاکید کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با رد اظهارات مقامات یونان و کشور‌های اتحادیه اروپا درباره غیرقانونی بودن فعالیت‌های ترکیه تاکید کرد، حفاری‌های ترکیه برای اکتشاف منابع انرژی در شرق مدیترانه بر اساس مجوزی که جمهوری ترک قبرس شمالی سال ۲۰۱۱ میلادی به شرکت نفت ترکیه داده است، ادامه خواهد یافت.

وزارت امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه از حقوق خود در شرق مدیترانه دفاع می‌کند، افزود: تا زمانی که بخش یونانی نشین قبرس، بخش ترک نشین این جزیره را در ساز و کار‌های مرتبط با تقسیم درآمد‌های منابع انرژی مشارکت ندهد و حقوق آنان را تضمین نکند، ترکیه از حقوق و منافع ترک تباران قبرس در اطراف این جزیره نیز دفاع خواهد کرد.

قبرس اعلام کرده است مصمم است از حقوق قانونی خود دفاع کند و تلاش‌های خود را در «سطح قانونی، سیاسی و دیپلماتیک» تشدید کند. قبرس براساس تصمیمات اتخاذ شده در ماه گذشته شورای اروپا، اقدامات اخیر ترکیه در مدیترانه شرقی را محکوم کرد.

تنش‌ها میان آنکارا و نیکوزیا در سال ۲۰۱۱ پس از پیدا شدن نخستین ذخایر گازی در سواحل جزیره قبرس آغاز شد. آنکارا «منطقه اقتصادی انحصاری» اعلام شده از سوی قبرس را رد می‌کند و کشور‌های اروپایی درباره وضعیت نامشخص ترکیه و جمهوری قبرس ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار