صدور حکم ۱۲ مدیر متخلف در انتخابات ریاست جمهوری / حبس در انتظار متخلفان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان گفت: حکم محکومیت ۱۲ مدیر متخلف زنجانی در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل صادر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حسین میرزاپور رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان با بیان اینکه در انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری بیش از ۴۵ تذکر کتبی توسط هیئت نظارت به مسئولان استانی و شهرستانی داده شده است، گفت: به جهت رعایت نکردن بی طرفی و عدم اجرای درست قانون، ۱۸ نفر به دادگاه در تهران و استان معرفی شدند که برای ۱۲ نفر حکم محکومیت صادر و تعدادی درخواست تجدید نظر دادند.

وی ادامه داد: در دادگاه تجدید نظر این تعداد به شش ماه حبس با جایگزینی ممنوعیت پست فعلی و مشابه، جزای نقدی محکوم و اکثر احکام ۴ -۵ سال تعلیق که در صورت ارتکاب جرایم قصاص و دیه و یا تعزیرات تا درجه هفت تعلق گرفت.

میرزاپور با بیان اینکه شورای نگهبان به شکلی به زمان مشروطه برمی‌گردد و اصل دوم متمم قانون اساسی نیز همین بود که بیش از ۵ نفر از مراجع تقلید بر قانون مصوب مجلس نظارت داشته باشند، تصریح کرد: در سایر کشورها نیز به اشکال و نام‌های مختلف از جمله شورای قانون اساسی، دادگاه قانون اساسی و دادگاه عالی قانون اساسی نهادی همچون شورای نگهبان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کشورهای آمریکا، بلژیک، فرانسه، روسیه، انگلیس و … اشاره کرد که می‌خواهند از آن شاکله و چارچوبی که به عنوان قانون اساسی یاد می‌شود، صیانت کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد، ادامه داد: یکی از مسئولیت ها صیانت از اسلامیت نظام و قانون اساسی است، همه قوانین و مقرراتی که در جامعه ساری و جاری می‌شود نباید مغایر با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی باشد.

میرزاپور یادآور شد: یکی دیگر از وظایف مهم شورای نگهبان، صیانت از رهبریت نظام است. مقام معظم رهبری نظارت عالیه خودشان را بر سه قوه انجام می‌دهند. از طریق انتصاب رئیس قوه قضائیه، تنفیض حکم رئیس‌جمهور و از طریق شش فقیه عادل و آگاه بر مجلس شورای اسلامی، این نظارت‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به تأسیس شورای نگهبان در سال ۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) پاسداری و صیانت از جمهوریت نظام را نیز یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان دانست و گفت: می‌توان گفت که بعضی از نظام‌ها، مشروعیت خود را فقط با رأی مردم به دست می‌آورند و هیچ قیدی در این زمینه وجود ندارد. همچنین نظام دیگری داریم که با مراجعت به رأی مردم مکتبی است. مردم، جمهوری را قبول کرده اند که اسلام در آن پیاده شود و در قانون اساسی جمهوری اسلامی نامیده شده است.


میرزاپور با اشاره به اینکه برای اینکه شورای نگهبان بتواند نظارت درستی بر امور محوله داشته باشد، اواخر سال ۷۹ به دستور مقام معظم رهبری مجموعه‌های دفاتر شورای نگهبان در استان و شهرستان‌ها تشکیل شد، بیان کرد: بیش از ۹۵۰۰ نفر برای امر انتخابات در استان سازماندهی شده که همه این عوامل از دل خود مردم است و ما برای برگزاری هر انتخاباتی آمادگی داریم؛ چرا که افراد سازماندهی شده، سال‌ها تجربه انتخابات را دارند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچیک از مدیران این اجازه را نمی‌دهیم که از امکانات دولتی و وقت دولتی بخواهند به سمت کاندیدای خاصی حرکت کنند، تصریح کرد: این کار به هیچ وجه عدالت نیست، بلکه عین خیانت است و باعث دلسرد شدن مردم برای حضور در پای صندوق رأی خواهد شد، در حالی که وظیفه همه ما برگزاری انتخابات سالم و بی طرفی کامل از سوی مجریان و ناظران است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان از برگزاری جلسه هماهنگی و همدلی با استانداری خبر داد و گفت: در این جلسات تاکید کردیم که به هیچ وجه نباید اتفاقات گذشته تکرار شود؛ چرا که این اتفاقات در شأن استان نبود که این همه احکام قضائی برای برخی از مسئولان صادر کنیم ولی به جهت تحقق برگزاری سالم انتخابات و حضور حداکثری مردم و نیز دفاع از رأی که حق‌الناس است، از هیچ اقدام قاطعی که بخواهد به این موضوعات خدشه وارد کند، مماشات نخواهیم کرد و امیدواریم نتیجه این تعاملات برگزاری سالم انتخابات در استان باشد.

میرزاپور با بیان اینکه متأسفانه در برخی از شهرستان‌ها، سمت و سوی انتصابات به سمت بعضی از افراد تأثیرگذار است که تذکرات لازم در این خصوص داده شده است، افزود: با همه مسئولانی که با حمایت اشخاص تأثیرگذار به روی صحنه آمده‌اند، اگر از امکانات دولتی سوءاستفاده نمایند قطعاً برخورد جدی خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد به خاطر چهار روز پست، نظام را زیر سوال ببرند.

وی با یادآوری اینکه نظارت جدی بر عملکرد برخی از مسئولانی که منتصب و در ستادهای انتخابات بعضی از اشخاص تأثیرگذار فعلی و کاندیداهای احتمالی مجلس فعال بوده‌اند را شروع کرده‌ایم، ادامه داد: صندوق ناموس نظام است و داوطلب به اعتماد مجریان و ناظران وارد این صحنه می‌شود.

میرزاپور افزود: داوطلبانی که به هر دلیلی از الان خود را در مراسم مختلف مطرح می‌کنند و هزینه‌های زیادی را برای این منظور صرف می‌کنند باید پاسخ‌گوی چنین حرکات و اهدافی که در پیش گرفته‌اند، باشند و به شعور مردم عزیز و قانون انتخابات احترام بگذارند و از الان التزام خودشان را نشان دهند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان زنجان خاطرنشان کرد: ما نه در زیر پای کسی برای داوطلب شدن فرش قرمز پهن کرده‌ایم و نه مانع حضور آنها می‌شویم ولی کسانی که داوطلب مجلس آتی خواهند شد اول خودشان وضعیت خودشان را با مواد قانون انتخابات بررسی نمایند و بعد کاندیدا شوند؛ چرا که ما به جهت صیانت از جمهوریت نظام و اجرای درست قانون، نظارت مؤثر و کارآمد خود را طبق ماده ۹۹ قانون اساسی و ماده ۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلام انجام خواهیم داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

جزییات محکومیت ۱۲ مدیر متخلف در انتخابات ریاست جمهوری 

برچسب ها: دادگاه ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.