مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خبرداد؛

کشت گیاهان دارویی مرهمی بر درد کم آبی یزد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

کشت گیاهان دارویی مرهمی بر درد کم آبی یزدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که پیش بینی می‌شود در سالجاری از این میزان سطح زیرکشت هزار و ۲۰۰ تن انواع محصول گیاهان دارویی برداشت شود.

شیخ علیشاهی افزود: کشت گیاهان دارویی در راستای صرفه جویی در مصرف آب، افزایش ارزش افزوده و کمک به درآمد خانوار‌های بهره‌بردار انجام می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در پنج سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان یزد به هزار و ۹۰۰ هکتار و تولید آن به هزار و ۷۰۰ تن خواهد رسید.

وی اظهار کرد: ۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

شیخ علیشاهی ادامه داد: تاکنون ۳۷۷.۵ تن گل محمدی از ۲۰۲ هکتار گلستان‌های استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

وی اضافه کرد: کشت و توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان دارد.

شیخ علیشاهی یادآور شد: برای توسعه و افزایش محصول گیاهان دارویی علاوه بر ارائه آموزش توسط کارشناسان به کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه تامین نهال با قیمت یارانه‌ای و تسهیلات کم بهره از محل بند الف تبصره ۱۸ در برنامه سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار دارد.

این کارشناس ارشد بخش باغبانی استان یزد اظهار کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

این مسئول با تاکید براینکه یزد در شرایط کم آبی قرار دارد، یادآور شد: برای استفاده بهنیه و بهره وری از آب هم اکنون ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار اراضی استان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در دست اجراست.

انتهای پیام/ غ

اختصاص ۱۴۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت گیاهان دارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار