پذیره نویسی سلول بنیادی در پایگاه‌های انتقال خون استان

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: کسانی که تمایل دارند اهدا سلول بنیادی برای بیماران سرطانی داشته باشند با نام نویسی در پایگاه‌ها به عنوان اهداکننده سلول بنیادی علاوه بر اینکه خون خود را اهدا می‌کنند در لیست اهداکنندگان سلول بنیادی نیز قرار می‌گیرند.

پذیره نویسی سلول بنیادی در پایگاه‌های انتقال خون استانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ ، روح اله میرزایی مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت:هر زمان که بیماری نیاز به پیوند سلول بنیادی داشت، از اهداکننده درخواست می‌شود که با اهدا سلول بنیادی که فرایندی مشابه اهدا خون است، نجات‌بخش بیمار نیازمند باشد.

وی افزود: در استان کرمان سالانه حدود ۷۵ هزار واحد خون اهدا می‌شود که ۶۲ درصد آن مربوط به اهداکنندگان مستمر است که به لحاظ سطح کیفی و سلامت خون، بالاترین سلامت خون اهدایی مربو به این افراد است، زیرا این افراد حداقل سالی ۲ بار خون اهدا می‌کنند.

اوتصریح کرد: انتقال خون همیشه یک ذخیره استاندارد و تعریف شده دارد و هرزمان که این ذخیره از حد استاندارد و تعریف شده خارج شود با اطلاع رسانی به مردم و فراخوان اهداکنندگان از این افراد خواسته می‌شود که جهت اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند و با لطف اهداکنندگان ذخیره به حد استاندارد رسانده می‌شود، به همین دلیل هیچ گونه کمبود خون و فراورده‌های خونی وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: از مهمترین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های سازمان انتقال خون ایران که به برکت انقلاب و خون شهدا حاصل شده است می‌توان به اهدای خون کاملا داوطلبانه اشاره کرد.

او افزود: استان کرمان به دلایل متعدد یکی از استان‌های پرمصرف در زمینه مصرف خون و فرآورده‌های خونی است و آمار بالای کم خونی ژنتیکی تالاسمی را شاهد هستیم که حدود ۸ درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون در استان ما هستند.

میرزایی تصریح کرد: بیماران سرطانی، آمار بالای تصادفات جاده‌ای استان، پیوند سلول بنیادی که در استان انجام می‌گیرد، مصرف توسط مادران و نوزادان در بخش‌های زنان و زایمان، اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی که در مراکز درمانی صورت می‌گیرد و موارد دیگر از مثال‌هایی هستند که نشان دهنده میزان بالای نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در استان کرمان هستند بنابراین اهدای خون یک امر بسیار ضروری برای نجات این بیماران است.

او با اشاره به فرآیند ایمن و سالم اهدای خون بیان کرد: از هر واحد خون اهدایی سه فرآورده اصلی شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تولید می‌شود و علاوه بر این فرآورده‌هایی دیگر نیز وجود دارد که با انجام فرایند‌هایی روی این فرآورده‌های اصلی به دست می‌آیند و بسیار برای بیماران نیازمند ارزشمند هستند.

او اظهارداشت: خوشبختانه علی رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور ما حاکم است در تامین خون کافی و سالم کاملا خودکفا هستیم به طوری که هیچ گونه خون وارداتی وجود ندارد و از طرفی کیفیت و سلامت خون و فراورده‌های خونی ایران همطراز کشور‌های اروپایی و حتی بهتر از جامعه امریکا می‌باشد، نیز از دیگر دستاورد‌های سازمان است.

او افزود: همچنین شاخص اهدای خون در کشور‌های در حال توسعه ۱۶ واحد به ازاء هر یک هزار نفر جمعیت است، اما ایران علی رغم اینکه جزء کشور‌های در حال توسعه است، شاخص اهدای خونی معادل کشور‌های توسعه یافته یعنی ۲۷ واحد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است.

میرزایی بیان داشت: پایگاه انتقال خون کرمان از جمله پایگاه‌هایی در کشور است که پلاسمای آن برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما جهت مصارف درمانی در ایران استفاده می‌شود و در استان کرمان علاوه بر فرآورده‌های معمولی گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما، فرآورده‌های با کیفیت بسیار بالاتری نیز تولید و دراختیار بیماران قرا می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با درخواست از مردم برای اهداء خون مستمر گفت: علی رغم اینکه خانم‌ها مشارکت بسیار خوبی در تمامی فعالیت‌های کشور دارند، اما در اهداء خون مشارکت بسیار کم رنگی دارند بطوریکه فقط ۵ تا ۶ درصد اهداکنندگان خون در استان بانوان هستند.

او گفت: این مسئله می‌تواند به علت تصورات اشتباهی باشد که در ذهن خانم‌ها وجود دارد مثل ترس از کم خونی یا ضعیف شدن و باشد، در صورتی که چنین تصوراتی کاملا اشتباه است و در پایگاه‌های انتقال خون پزشکان دوره دیده‌ای وجود دارد که قبل از اهدا خون، اهدا کننده را معاینه می‌کنند و اگر شرایط اهدا را داشتند می‌توانند خون اهدا کنند و چنانچه شرایط اهدا را نداشتند از ان‌ها خونگیری نمی‌شود.

میرزایی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار مصرف خون در استان کرمان به دلایلی که اشاره شد بالاست بنابراین نیاز به خون همیشگی است و مختص روز‌ها یا فصول خاصی از سال نیست و به همه گروه‌های خونی نیاز داریم.

انتهای پیام/ح

پذیره نویسی برای سلول های بنیادین در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار