گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نفربر‌های بومی/ (۲)

«نفربر طلائیه» طلایه دار میدان‌های نبرد + فیلم و تصاویر

نفربر‌ها یکی از انواع خودرو‌های تاکتیکی هستند که استفاده از آنها در میدان‌های نبرد بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نفربر نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل و نقل سربازان در میدان جنگ بکار می‌رود. نفربر‌ها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند؛ اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضد تانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربر‌ها برخلاف تانک‌ها و خودرو‌های جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیرو‌های نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

مسئولان صنایع دفاعی کشورمان نیز در این عرصه هم مانند سایر عرصه ها پس از اینکه کشورمان در دوران دفاع مقدس تحت شدیدترین تحریم ها قرارگرفت، به فکر خودکفایی افتادند و انواع محتلف آن را طراحی و تولید کردند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی نفربرهای بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 
 
در نخستین گزارش از این مجموعه، نفربر رخش که یکی از نفربرهای تاکتیکی ساخت کشورمان است را بررسی کردیم. این خودرو در صنایع شهید کلاهدوز که یکی از شرکت های زیر مجموعه صنایع دفاع است، طراحی و در حوالی سال ۸۵ از آن رونمایی شد.
 
در دومین گزارش از این مجموعه هم نفربر طلائیه را بررسی می کنیم که مشروح آن را در ادامه آمده است.
 
نفربر طلائیه
 
طلائیه نام یک نفربر زرهی شنی‌دار فوق سبک ساخت صنایع شهید کلاهدوز یکی از شرکت های سازمان صنایع دفاع کشورمان است که در تاریخ سوم مهرماه سال ۹۱ با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع از آن رونمایی شد. این نفربر زرهی و چرخدار از یک تیربار ۱۴.۵ میلیمتری مستقر در برجک متحرک استفاده کرده و قابلیت حمل دستکم ۸ سرباز را دارد. انواع سامانه‎های مخابراتی بومی در آن به کار گرفته شده تا این خودروی چابک برای ایفای صحیح نقش خود، ارتباط دائمی و امنی با واحد فرماندهی داشته باشد. این خودرو با وجود برخورداری از زره قوی سرعت بالاتری نسبت به بسیاری از نفربر‌های دیگر دارد.
 
«نفربر طلائیه» طلایه دار میدان‌های نبرد + فیلم و تصاویر
 
پنجره‎ها و منافذ کوچک برای استفاده توسط سربازان جهت مشاهده و شلیک به اطراف تعبیه شده و با توجه به محل ورود و خروج نفرات از پشت آن حفاظت مناسبی برای سربازان ایجاد می‌کند. موتور این نفربر در قسمت جلوی آن تعبیه شده که باعث شده تا فضای بازتری را برای سربازان و تجهیزات محمول وجود داشته باشد.
 
«نفربر طلائیه» طلایه دار میدان های نبرد + فیلم و تصاویر
 
محل قراگیری راننده در سمت چپ این نفربر و جلوترین بخش خودرو است که با استفاده از یک شیشه بزرگ دید مستقیم وسیعی برای راننده ایجاد می‌کند. همچنین،  یک دریچه نیز بالای محل استقرار راننده قرار دارد که برای خروج اضطراری او مفید خواهد بود.
 
تجهیزات ارتباطی و ناوبری در کنار راننده و پشت او نصب شده است. البته این امکان وجود دارد که هر یک از این ادوات و سلاح ها توسط نفر جداگانه‎ای کاربری شود.
 
این خودروی زرهی دارای قابلیت تحرک برای هر ۴ چرخ یا اصطلاحاً ۴ در ۴ باشد و وزن آن در حدود ۸ تا ۱۰ تن قابل تخمین است. تیربار نصب شده در این نفربر در یک برجک محافظت شده با قابلیت چرخش کامل در صفحه افقی مستقر شده است.
 
 
 
از دیگر ویژگی های نفربر طلائیه را می توان به تحرک و چابکی، سادگی طرح و سهولت اپراتوری، قابلیت استقرار جنگ افزار و سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ، دریچه‌های تیربار در طرفین خودرو، سرعت و قدرت مناسب می‌تواند در تحرک عملیاتی نیرو‌های مسلح اشاره کرد. 
 
طلائیه نفربر تاکتیکی با قابلیت های گسترده
 
این خودروی زرهی با وزن کم، نگهداری ساده، امکان نصب سلاح و تجهیزات مختلف، قابلیت بکارگیری سریع و آسان، سرعت مناسب، استتار مؤثر و اختفای آسان، امکان عملیات در شب، امکان حمل و نقل آسان و امکان حمل هوایی از طریق هواپیما و بالگرد، قابلیت بهره‌برداری در مأموریت‌های مختلف نیرو‌های مسلح را دارد. از این خودرو می‌توان در پاسگاه‌های مرزی، برای مقابله با اشرار و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا و دیگر عملیات نظامی و انتظامی بهره برداری کرد.
 
«نفربر طلائیه» طلایه دار میدان های نبرد + فیلم و تصاویر
این خودرو کاربری های غیرنظامی گسترده ای دارد که این خودروی زرهی فوق سبک در امور غیرنظامی مانند بکارگیری در حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، برف سنگین، آتش سوزی جنگل‌ها، عملیات پاسداری و حفظ محیط زیست، فعالیت‌های زیست شناسی و حفاری چاه‌های نفت و گاز، آمبولانس و تجهیز یگان‌های پاسدار صلح کاربرد دارد.
 
نفربر طلائیه در رسانه های خارجی
 
پایگاه خبری تحلیلی ARMYRECOGNITION طی گزارشی مربوط به بررسی این نفربر ویژگی های این خودروی زرهی را بررسی کرده است.
 
پایگاه تحلیلی DEFENCE iQ هم در گزارشی به قلم اندرو الوِل در سال ۲۰۱۲ این خودروی زرهی را بررسی کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
زنده بادایران ایرانی زنده باد نیروهای مسلح خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
درود بر ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
ضمن تشکر وخسته نباشید ازمخترئین وسازندگان ادوات نظامی کشورمان راجب این نفربرطلائیه خواستم پیشنهاد بدم اول اینکه ضخامت بدنه اشاره نشده چقدر است ضخامت ذرنفربرها وتانکها خیلی مهم است که هرچه ضخانت بیشتر وازجنس محکمتر باشد آسیب ویرایش کمتره دوم بلحاظ استفاده میدانی وجغرافبای چند منظوره ساخته شود یعنی ازلحاظ چرخی محکم باشد و هم دارای موتور پرقدرت باشد تا بتواندازکوه ودشت باتلاق و سنگلاخ وآب عبور کند داشتن چرخ لاستیکی برا نفر بر مناسب نیست
موید باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی علی کرمی
۱۱:۵۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
دشمن، با اقتدار جمهوری اسلامی مخالف است؛ هرچه عنصر و مایه‌ی قدرت در جمهوری اسلامی است، دشمن با آن مخالف است. ما باید علی‌رغم دشمن، سعی کنیم عناصر قدرت را در داخل جمهوری اسلامی افزایش بدهیم. یکی همان علم است که شما در جریانش هستید؛ واقعاً میدان مبارزه است، مایه‌ی قدرت کشور است. یکی قدرت دفاعی است؛ همین مسئله‌ی موشکها و این حرفهایی که سروصدا میکنند. باید روزبه‌روز این قدرت دفاعی افزایش پیدا کند، و البتّه میکند؛ به کوری چشمشان، روزبه‌روز هم افزایش پیدا خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
درود بر مهندسان وطن
Saudi Arabia
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
شما فکر می کنید الان جنگ بشه مثلاً این ماشین چکار می خواهد بکند . الان دیگه زمان جنگ از راه دور . الکترونیکی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
خیلی فکر و دیدت پائین سعی کن به روز بشی. حیفه اینطوری زیاد به خودت فشار نیار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
اول ریاضو میگیریم بعد باهاش توخیابونای ریاض دور میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
دست مریزاد بر مهندسین عزیز ایرانی. ولی خیلی خیلی جای کار داره خیلی
در مقایسه با نفربرهایی که ترکیه میسازه کشوری در نزدیکی خودمون خیلی امکانات کم داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
پيشرفت ادوات نظامي کشور عاليه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
الحمدلله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
خوشحالم از اینکه در سیستم دفاعی ، نظامی پیشرفته های خیلی خوبی داریم ولی در بخش سیستم آموزش و پرورش هیچ :|
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
لااقل برای گشتی های لب مرز از این نفربرها استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
خوشحال ميشه ادم از ديدن اين همه پيشرفت
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
بسم رب الشهداء والصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت به دلاوران مهندسین سازندگی نخبگان مخترع تجهیزات نظامی دفاعی رفاهی نیروهای امت حزب الله رزمندگان مدافع از حریم و حرمتهای با ارزش اسلام و مسلمین بسیار عالیه ولی هموز جای کار و پیشرفت را دارد چندین عیوب کاملا مشاهده میشود که باید بر طرف شود پنجره شیشه ایی راننده بدون محافظ است و گلوله های دشمن به راحتی و بدون اینکه گلوله را منحرف کند مستقیم به راننده نفر بر برخورد می کند و یا وارد کابین می شود حالا هر نوع گلوله ایی دوم پنجره عقب نفر بر هم همین مشکل را دارد و برف پاکن هم ظاهرا ندارند که باید طراحی مهندسی شوند سوم باید ضد آب ساخته شوند که آب داخلش نفوذ نکند چهارم نفر بر لاستک تایر دار به راحتی چرخ و تایرش مورد هدف قرار میگیرد و باید محافظ تایر فلزی متحرک داشته باشند همچنین تسمه نقاله زنجیری باید محافظ داشته باشد که باید طراحی مهندسی شود پنجم سر عقب و جلوی نفربر و بغل سمت چپ و راست نفر بر باید به صورتی طراحی شود که گلوله های مستقیم دشمن را منحرف کند به اطراف یعنی همانند نیم دایره قوسی حلالی گنبدی شکل طراحی مهندسی شوند و حجمشم هم برای نفر بر کوچک است و آیا سیستم تهویه هوای مطبوع در داخلش خوب و قوی فعال میشود چرا که زمانی که درب ها کاملا بسته باشد و نفرات هم سوار باشند دم و باز دم نفس های نفرات هوای داخل کابین را گرمتر و نا مطلوب میسازد این چند ضعفی بود که در ظاهر این نمونه نفر بر آشکارا مشاهده میشود و باید بر طرف شوند ولی قدرت مانور و سرعتش بسیار عالی است . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ابوصادق
۰۸:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
زنده باد دلاوران صنایع دفاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
درود بر وزارت دفاع
Iran (Islamic Republic of)
فیلسوف دنیا پرست
۰۰:۵۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
احسنت و خدا قوت به شیر مردان ارتش و سپاه
آخرین اخبار