تلاطم قیمت در بازار گوشت مرغ مشهد/تلاش برای به ثبات رساندن قیمت

در حالی مسئولان بر عرضه مرغ با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تاکید دارند که احتمال یافتن مرغ با این قیمت در بازار مشهد به اندازه شانس دیدن یوز ایرانی در پارک ملت این شهر است.

تلاطم قیمت در بازار گوشت مرغ مشهد/تلاش برای به ثبات رساندن قیمت گوشت مرغبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مرغ در سفره ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آن را با ده‌ها شکل، رنگ و طعم مختلف طبخ کرده و با لذت هر چه تمامتر تناول می‌کنند.

فرقی ندارد مجلس عزا باشد یا شادی، گوشت مرغ همیشه یکی از انتخاب‌های اصلی ایرانیان است. آمار‌ها نیز نشان دهنده مصرف بالای مرغ در ایران است حتی تا دو برابر مصرف سرانه دنیا، تا جایی که می‌توان ایرانی‌ها را رکورد دار مصرف مرغ در جهان دانست.

همین علاقه و مصرف بالا جدا بر ایجاد اشتغال در این بخش، حساسیت‌های فراوانی نسبت به قیمت گوشت مرغ ایجاد کرده و مسئولان همواره در تلاش هستند تا این محصول را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند.

پس از بالا و پائین رفتن‌های متعدد قیمت مرغ، بالاخره در هفته‌های گذشته مسئولان با اعلام قیمت ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان سعی کردند تا هم مصرف کننده را راضی نگه دارند و هم تولید کنندگانی که با مشقات فراوان محصولاتشان را به دست مردم می‌رسانند.

با این حال طی چند روز گذشته اخبار مردمی و گلایه‌های مطرح شده از سمت آنان نشان می‌داد که گوشت مرغ در بازار مشهد نه با قیمت اعلام شده در رسانه‌ها بلکه با قیمت‌هایی بیشتر از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه و همین موضوع سبب کاهش شدید توان خرید و در نتیجه کاهش فروش مرغ شده است مسئله‌ای که در نهایت نه رضایت مشتری را در پی دارد ونه رضایت فروشندگان و تولیدکنندگان مرغ گوشتی را.

مستقل عمل کردن فروشندگان میدان استقلال

میدان استقلال به سمت چهار راه امامت مشهد از آن جا‌هایی است که کمتر مشهدی است که نشناسد و نداند که می‌تواند مرغ روز و قیمت مناسب را از آنجا تهیه کند.

عقربه‌های ساعت کمی از هشت صبح گذشته است که به قصد رصد میدانی قیمت مرغ وارد مسیر گفته شده می‌شوم، مسیری که در قرق تولید کنندگان و عرضه کنندگان مرغ و ماهی بازار مشهد است و هر یک مدعی عرضه مناسب‌ترین و بهترین تولید هستند.

چند فروشگاه در این مسیر صبح کاری شنبه را آغاز کرده اند، اما هنوز اغلب واحد‌های عرضه مرغ و ماهی تعطیل هستند و تعطیلی روز جمعه را رها نکرده اند.

چند واحدی که باز هستند جلوی قیمت مرغ را خالی گذاشته اند؛ از یکی از این فروشندگان قیمت روز مرغ را که می‌پرسم، می‌گوید: قیمت امروز هنوز مشخص نیست و اما احتمال دارد تا یک ساعت دیگر و پس از ورود مرغ به بازار قیمت‌ها مشخص شود.

در حالی که قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی اعلام شده را با خودم زمزمه می‌کنم قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی نصب شده بر روی تابلوی یکی از واحد‌هایی که مشغول به کار شده است را می‌بینم.

در همین حال خودروی حمل مرغ گوشتی یکی از واحد‌ها توقف و بلافاصله پس از دریافت فاکتور‌ها توسط مسئولان فروشگاه اقدام به تخلیه سبد‌های پر از مرغ تازه می‌کند.

۲۰ دقیقه‌ای صبر می‌کنم تا سبد‌های مرغ وارد مغازه شود از فروشنده قیمت گوشت مرغ را می‌پرسم می‌گوید: ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.

چند واحد دیگر عرضه کننده مرغ در همین اطراف را هم می‌روم یا قیمت نمی‌دهند یا قیمت‌ها بین ۱۴ هزار و۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ که قیمت پنج شنبه هفته گذشته بوده را بیان می‌کنند.

در همین حین با مرد میانسالی هم صحبت می‌شوم که پنج، شش سبد مرغ را کنار خیابان گذاشته و در حال تخلیه آن‌ها در صندوق عقب خودروی سواری اش است!

قیمت مرغ‌هایی که خریده است را می‌پرسم، می‌گوید: هنوز قیمت اعلام نشده است فعلا این مرغ‌ها را به مغازه می‌برم تا با مشخص شدن قیمت‌ها آن‌ها را به مشتریانم بفروشم.

مغازه اش در نقطه‌ای دیگر از شهر بود و مرغ‌ها را در صندوق عقب خوروی شخصی که فاقد هر گونه وسیله سردکننده بود حمل می‌کرد؛ برای لحظه‌ای قیمت مرغ را فراموش کردم و این شیوه حمل گوشت مرغ آن هم در گرمای این روز‌های مشهد، دغدغه ذهنم شد.

برای پیگیری وضعیت دلبخواهی قیمت مرغ با غلام‌رضا جاجرمی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ، ماهی و تخم مرغ تماس می‌گیرم؛ جز بیان چند کلامی کوتاه، علاقه‌ای به پاسخ گویی نشان نمی‌دهد.

جاجرمی در پاسخ به چرایی قیمت‌های موجود در بازار می‌گوید: اتحادیه مرغ و تخم مرغ، مرغ را از تولید کننده خریداری و طبق قانون حداکثر ۱۰ درصد به قیمت خریداری شده اضافه و به مصرف کننده عرضه می‌کند.

او معتقد است اتحادیه فروشندگان مرغ مسئولیتی در مقابل افزایش قیمت مرغ ندارد و این انجمن تولید کنندگان است که باید دلیل گرانی قیمت مرغ را بیان کند.

فقط در زمان گرانی مرغ سراغ تولید کننده نیایند

ولی الله کاشکی مدیرعامل اتحادیه مرغ داران گوشتی خراسان رضوی نیز در رابطه با قیمت این روز‌های مرغ  می‌گوید: طی سه چهار روز گذشته گروهی سود جو در برخی کشتارگاه‌ها قیمت‌هایی را اعلام کردند که که نه به نفع تولیدکننده است و نه سودی برای مصرف کننده دارد.

او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان قیمت ۱۰ هزار و۷۰۰ تومانی برای عرضه مرغ زنده را نمی‌توان پذیرفت می‌گوید: مسئولان متوجه نیستند که یک‌سری هزینه‌های پنهان جانبی هر روز برای تولید کننده به وجود می‌آید لذا مسئولان این هزینه‌ها را در قیمت‌هایی که محاسبه می‌کنند در نظر نمی‌گیرند.

مدیر عامل اتحادیه مرغ داران گوشتی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: اواخر سال ۹۵ اداره یک واحد ۲۰ هزار تایی مرغداری در طول دوره ۴۵ روزه با ۷۰ میلیون تومان امکان پذیر می‌شد این ارقام در سال ۹۸ با همان میزان جوجه ریزی به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است که این ۳۰۰ میلیون تومان هم با سود کمتر از ۱۸ درصد را نمی‌توان یافت و مسئولانی که برای مرغ قیمت مشخص می‌کنند به نظر می‌رسد متوجه این گونه مسائل نیستند.

کاشکی بیان می‌کند: الان وضعیت به گونه‌ای است که سالن‌های مرغداری نه در دست تولید کننده واقعی بلکه در دست دلالان است.
 
او می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم که فقط در زمان گران شدن گوشت مرغ سراغ تولید کنندگان نیایند و در زمان ارزان شدن هم سراغی از ما بگیرند.

کاشکی عنوان می‌کند: مرغ دار ما در زمانی که مرغ ۱۰ هزار تومان بوده مجبور به فروش مرغ با قیمت شش هزار و ۷۰۰ تومان و ضرر و بدهی شده است که این مسائل را کسی نمی‌بیند.

مدیر عامل اتحادیه مرغ داران گوشتی خراسان رضوی با قیمت ۱۳ هزار تومانی مرغ موافق است و تاکید می‌کند به فروشندگان گفته ایم که با قیمتی بخرند که بیشتر از این مبلغ نباشد.

ما به عنوان تولید کننده واقعی راضی به فروش مرغ به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیستیم، چون می‌دانیم حق مصرف کننده ضایع می‌شود.

او ورود فرصت طلبان به عرصه تولید مرغ را عامل اصلی گرانی قیمت مرغ می‌داند و بیان می‌کند: ما به عنوان تولید کننده واقعی راضی به فروش مرغ به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیستیم، چون می‌دانیم حق مصرف کننده ضایع می‌شود.

کاشکی با تاکید بر اینکه برخورد‌ها نباید به ضرر تولید کننده باشد، اظهار می‌کند: نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که در نهایت اوضاع به ضرر کسی تمام شود که تمامی زحمت‌ها در سالن را بر عهده دارد.

رئیس انجمن تولید کنندگان مرغ گوشتی استان با بیان اینکه تفاوت قیمت گوشت مرغ با مرغ زنده نباید بیشتر از ۲۵ درصد باشد، توضیح می‌دهد: اگر قیمت مرغ زنده ۹ هزار تومان بود قیمت گوشت مرغ باید ۲۵ درصد بیشتر از ۹ هزار تومان باشد و نه بیشتر.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر که مرغ گران شده تولید کننده بیشتر از ۱۰ درصد سود نخواهد داشت ضمن اینکه این روز‌ها تمام مرغدار‌ها مرغ آماده عرضه به بازار ندارند بلکه حداکثر دو درصد از مرغ دار‌ها مرغ آماده عرضه به بازار دارند.

کاشکی ضمن تقدیر از تلاش‌های مسئولان وزرات «صمت» می‌گوید: با بگیر و ببند نمی‌توان مشکل مرغ، تولید و قیمت را حل کرد بلکه باید نشست و با برنامه ریزی صحیح مشکلات را حل کرد.

فضایی برای گران فروشی وجود ندارد

به سراغ محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد می‌روم وی در پاسخ به وضعیت متفاوت قیمت مرغ در بازار می‌گوید: عرضه کننده و فروشنده مرغ طبق قانون می‌تواند تا ۱۰ درصد سود دریافت کند، اما به جرات می‌گویم تقریبا هیچ فروشنده‌ای با توجه به رکودی که بر بازار حاکم است بیشتر از شش درصد سود دریافت نمی‌کند.

او با بیان اینکه در بازار حال حاضر فضای گران فروشی وجود ندارد می‌افزاید: بررسی که به تازگی انجام داده ایم نشان می‌دهد عمده فروشندگان مرغ سودی بین چهار تا پنج درصد دریافت می‌کنند.

بنا نژاد به نحوه تعیین قیمت مرغ اشاره و اظهار می‌کند: زمانی قیمت مرغ گوشت ۸ هزار و ۷۰۰ تومان شد دوستان تولید کننده گفتند صرف نمی‌کند و قیمت‌ها طی چند مرحله افزایش یافت تا قیمت کنونی که ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که با همین قیمت هم عرضه‌ای وجود ندارد.

او به هزینه‌های مختلف تولید کنندگان اشاره کرده و می‌افزاید: هزینه‌های کارگر، نهاده‌های دامی و تمامی هزینه‌های تجزیه و تحلیل و سپس قیمت گوشت مرغ تعیین می‌شود، ولی باز تولید کنندگان به همین قیمت هم راضی نمی‌شوند.

بنانژاد با بیان اینکه قصد دفاع از اتحادیه فروشندگان مرغ را ندارم و می‌دانم در هر صنفی خلاف وجود دارد، بیان می‌کند: به جرات می‌گویم تخلفات در زمینه قیمت مرغ بسیار پائین است.

او با بیان اینکه ما از اساس با اختلاف قیمت‌ها در هر زمینه‌ای مخالف هستیم، می‌افزاید: اختلاف قیمت در هر کجا که باشد تولید فساد می‌کند بنابر این یکی از کار‌هایی که باید انجام شود حل کردن تفاوت قیمت‌ها در زمینه فروش دلار است.

رئیس اتاق اصناف مشهد می‌گوید: وقتی تولید کننده با قیمت مصوب گوشت مرغ را به دست مصرف کننده نمی‌رساند بنابراین پرداخت دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به این تولید کننده معنا ندارد و اگر قیمت دلار قیمت آزاد باشد قیمت‌ها رقابتی شده و زمینه فساد از بین می‌رود، از این طرف هم هزینه‌های نظارت از میان برداشته می‌شود.

ساعت از ۱۳ گذشته است که به قصد رصد قیمت مرغ وارد شهرک غرب می‌شوم؛ دو فروشگاه قدیمی و خوشنام عرضه مرغ منطقه را برای گرفتن قیمت انتخاب می‌کنم؛ قیمت مرغ روی تابلو هر دو فروشگاه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

چند بار قیمت‌ها را نگاه می‌کنم مطمئن که می‌شوم چرایی میزان این قیمت را از فروشنده فروشگاه جویا می‌شوم؛ یکی از دو فروشنده با لبخند می‌گوید: ما ارزان فروش هستیم.

اصرارم بر دانستن علت تفاوت قیمت با فروشگاه‌های دیگر شهر را که می‌بیند؛ می‌گوید: قیمت مرغ امروز همین قدر اعلام شده است، و در پاسخ به سوالم که آیا ممکن است ارزان‌تر هم شود، شانه هایش را بالا می‌اندازد و تاکید می‌کند: هیچ چیز مشخص نیست!

با این فکر که اگر صبح با قیمت ۱۴ هزار و۷۰۰ تومان گوشت مرغ خریده بودم آیا به اندازه ظهر از دیدن قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان مرغ خرسند می‌شدم یا حس دیگری وجودم را فرا می‌گرفت؟ با همین تفکرات از فروشگاه خارج می‌شوم.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
برج دو مرغ فروختم پنج و هشتصد.کیلو دو تمن از جیب دادم.چرا به داد مرغدار نمی‌رسند.وقتی گرون میشه دادشون در میاد.جوجه قرار بود هزار و پانصد باشه مرغ هم قیمتش دوازده و نهصد.پس کو جوجه ارزون؟؟جوجه رو ارزون کنید تا مرغ ارزون بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
نتیجه بی تدبیری مسؤلین است